Lihaton lokakuu: 5 vinkkiä, joiden avulla onnistut ja säästät rahaa!

Lihaton lokakuu tulee taas. Poimi keinot, joiden avulla korvaat lihan ruokavaliossasi!

Vuosittain järjestettävän kampanjan idea on lopettaa lihansyönti tai vähentää sitä merkittävästi lokakuun ajan.

Näin onnistut muuttamaan ruokavaliosi lihattomaksi:

1. Asennoidu oikein

Lokakuussa on 31 päivää. 31 päivää ei ole vuoden mittakaavassa pitkä aika, mutta voi tuntua haasteelliselta. Sen sijaan, että suhtaudut kuukauteen elämää hankaloittavana asiana, voit ajatella, että lihaton lokakuu loistava tilaisuus miettiä ruokavaliosi uusiksi, sillä joudut irrottautumaan rutiineistasi ja syömään eri tavalla kuin olet tottunut.

tomaatti-mangoldipaistos

Samalla pääset tuulettamaan käsityksiä siitä, että kasvisruoka on pelkkää salaattia eikä se pidä nälkää. Kasvisruoka voi olla täyttävää ja herkullista!

2. Haasta perhe ja ystävät mukaan

Mitä useampi ihminen ympärilläsi syö lihattomasti, sitä helpompi kuukausi tulee olemaan.

Ystävän kanssa on mukava vaihtaa hyväksi havaittuja reseptejä ja päivittää kuukauden etenemistä.

Vältyt kokkaamasta eri ruoat itsellesi ja muulle perheellesi, kun osallistutte kaikki lihattomaan lokakuuhun. Keksikää yhdessä jokin mieluisa palkinto koko perheelle, jos suoriudutte haasteesta.

3. Ennakoi ja suunnittele

Suurin ongelma lihattomaksi ryhtymisessä on muutos omaan, lihaa sisältävään ruokavalioon. Tämä tarkoittaa uusien reseptien etsimistä, löytämistä ja kokeilemista. Onneksi Kotiliesi tulee apuun!

Lanttusosekeitto

Kokeile esimerkiksi hyviä ja helppoja kasvisruokia, kokkaa kevyitä kasvis- ja kalaruokia, pyöräytä kasvis- ja kalapyöryköitä tai kasvispihvejä ja surauta ravitsevia ja edullisia kasvissosekeittoja. Poimi myös koko viikon kasvisruokalista.

Kasvis-linssipata

Jos epäilet riittävää proteiinin saantia, katso kuinka herkulliset kasvisproteiinivaihtoehdot höystävät niin salaatit, padat kuin keitot.

4. Nauti rahansäästöstä

Kukapa ei haluaisi säästää ruokalaskussa? Paketti jauhelihaa tai soijarouhetta maksaa suurin piirtein saman verran, mutta runsaskuituisesta soijarouheesta riittää useammalle aterialle.

Halvemman hinnan lisäksi kasviksien, papujen ja linssien käyttöikä on pidempi kuin lihatuotteiden eli todennäköisesti et joudu heittämään pilaantunutta ruokaa roskiin.

hunajaiset uunijuurekset

Säästät lisää, kun nautit sesongissa olevia kasviksia. Ruokatietoyhdistyksen sivuilta löydät kalenterin, jonka avulla voit tehdä valintoja vuodenajan mukaan. Syksyllä sesongissa ovat esimerkiksi kurpitsattuoreet pavutperuna ja juurekset.

5. Ajattele terveyttäsi

Syöpäjärjestön raportti kertoo, että prosessoidun lihan runsas syöminen lisää suolistosyöpien ja mahasyövän riskiä. Punainen liha on todennäköisesti myös suolistosyöpien sekä haima- ja eturauhassyövän riskitekijä.

Lisäpontta lihan karsimiseen saat ehkä tiedosta, että suomalainen kuluttaa keskimäärin 81 kiloa lihaa vuodessa. Luku ilmenee Luonnonvarakeskuksen ravintotaseen ennakkotiedoista. 81 kiloa vuodessa on noin 220 grammaa päivässä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee syömään korkeintaan 500 grammaa punaista lihaa ja lihavalmisteita viikossa.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Johanna Keponen
Kuvat: OM-Arkisto

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti