Mustikka on maukas ja terveellinen marja

Mustikkasato on valmis poimittavaksi heinäkuun lopulla ja satokausi jatkuu syyskuun alkuun. Mustikka on hyvä C- ja E-vitamiinin lähde ja lisäksi siitä saa paljon ravintokuitua.

Kannattaa suosia luonnonmustikkaa pensasmustikan sijaan. Luonnonmustikka sisältää runsaasti flavonoideja, joiden on todettu ehkäisevän syöpää ja diabetesta sekä tulehdussairauksia.

Tuoreet mustikat ovat hyviä sellaisenaan vaikkapa maidon ja sokerin tai jäätelön kera.

Mustikkahyve on myös nopeatekoinen jälkiruoka. Runsaskuituinen mustikkaohrapuuro on puolestaan perinteinen ja hyvin terveellinen mustikkaruoka.

Mustikkapiirakka ja muut mustikkaleivonnaiset

Moni leipoo mielellään mustikka-rahkapiirakan tai perinteisen mustikkapiirakan kauniilla taikinaristikolla.

Mustikka-marenkirullassa marjat pyöräytetään kermavaahdon kera kääretortuksi.

Ystävänpäiväkakku ja violetti viettelys edustavat näyttäviä mustikkaleivonnaisia.

Vaihtelua haluava kokeilee mustikka-Aleksantereita tai mustikkaa bostonkakun täytteenä.

Mustikkasato säilöön

Valmista mustikasta myös juomia, kuten mustikkanektaria tai höyrymehua.

Kokeile säilönnässä mausteista mustikkahilloa, jonka jujuna on kaneli ja neilikka.

Pakastamisen sijaan mustikat voi säilöä kuivaamalla sadon talteen. Näin marjat vievät vähemmän tilaa, kun litra mustikoita kutistuu muutamaan desiin. Kuivattuja marjoja voi syödä välipalaksi myslin ja jogurtin kanssa.

Treenievääksi voi tehdä mustikka-energiapatukoita, joihin tulee kuivattua mustikkaa.

Lue myös:
Helppoja herkkuja mustikoista
Leivonnaisia kesämarjoista

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Eeva Ollila

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti