Säästä kodin ruokamenoissa

Elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet ja yhä useampi kuluttaja miettii, olisiko ruokamenoissa säästämisen varaa.

Ruokamenot ovat yksi kotitalouksien suurimmista kuluista asumisen ja lämmityskustannusten ohella. Menojen pienentäminen vaatii pieniä tekoja. Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa omat tottumukset.

Epäsäännöllinen ja epäterveellinen syöminen lisäävät herkuttelua ja napostelua. Usein ostoksille mennään työpäivän jälkeen kiireessä ja nälkäisenä, jolloin ostopäätökset voivat olla harkitsemattomia.

Merkki- ja erikoistuotteisiin tottunut kuluttaja ei välttämättä ymmärrä vertailla hintoja. Vieraille tulee ostettua valmiita leivonnaisia ja uutuudetkin houkuttelevat.

Säästämisessä suunnitelmallisuus palkitaan. Viikon ateriat kannattaa suunnitella etukäteen. Säännöllinen ruokailurytmi ja terveyssuositusten mukainen ruokavalio vähentävät turhia ostoksia.

Kauppareissut on hyvä rajoittaa pariin kertaan viikossa ja ostokset tehdä ostoslistan mukaan. Pikkuostokset karsitaan pois.

Lisätietoa aiheesta löydät osoitteesta www.martat.fi

 

Säästövinkkejä:

  • Suunnittele ateriat etukäteen.
  • Älä mene ruokakauppaan nälkäisenä. Tee ostokset ostoslistan mukaan.
  • Käy kaupassa vain pari kertaa viikossa – unohda pikkuostokset.
  • Tarkkaile yksikköhintoja – pakkauskoot, kilo-, litra ja kappalehinnat vaihtelevat. Ale-tuote ei ole aina edullisin! Älä haksahda aina uutuus-tuotteisiin.
  • Vaihda kalliit tuotteet edullisempiin kauppaketjun tuotteisiin.
  • Vähennä einesten ja valmisruokien ostamista.
  • Älä osta ruokaa kioskilta tai huoltoasemalta.
  • Valmista ruokaa itse. Tee kerralla suurempia annoksia ja pakasta.
  • Valmista itse myös pienten lasten ruoat ja pakasta ne annoksina.
  • Leivo leipää ja pakasta.
  • Säilytä raaka-aineet oikein.
  • Hyödynnä yli jäänyt ruoka. Leivo puurontähteet sämpylätaikinaan. Pyttipannun, risoton ja munakkaan valmistukseen voi käyttää monia ylijääneitä ruoka-aineita. 
  • Vähennä ulkona syömistä.
  • Vähennä alkoholinkäyttöä ja turhaa herkuttelua arkena, ne kuuluvat juhliin ja viikonloppuihin.

 

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Senja Jääskeläinen

Keskustelu

  1. Kohtuus kunniaan.

    Markka-aikaan 20 mk:lla (=3,36€) sai perunasoppa-aterian leipineen , juomineen ja kahveineen mistä tahansa ruokapaikasta. Nykyään joutuu pulittamaan 5 € (=29,73 mk) kaffekupillisesta ja makkarasämpylästä. Tulotaso ei ole silti noussut samassa suhteessa ainakaan meillä, vaikka molemmat olemme työssäkäyviä ihmisiä.
    Toisaalta nykyajan ihmisillä on ylimääräistä rahaa törsättäväksi moneen ei-perustarpeeseen. Siitä ovat osoituksena räjähdysmäisesti lisääntyneet moottoripyörät, asuntovaunut ja -autot, talvilämpimät kesämökit (anteeksi, kakkosasunnot), kaukomatkat ja sen sellainen kulutus. Kaipa siinä hurmaavassa itsensä tyydyttelyssä sitten sellainen sivuseikka kuin jokapäiväinen ravinto alkaakin tuntua kalliilta…

  2. Tähtianis

    Olen varmaankin ollut entisessä elämässä armeijan muonitusmestari, sillä en osaa tehdä ruokaa pientä annosta. Soppaa keitän aina 8 litran kattilalla, vaikka kotona olemme vain me kaksi & koiruus, mitään lihapataa ei toinna tehdä yhtä kertaa varten ja mekein kaikki laatikkoruoat vain paranevat lämmityksestä. Jos laitan vierasruoaksi gulassia sisäpaistista (ostettu tarjouksesta) punaviinikastikkeella, valmistan jo edelleispäivänä ja varmasti teen niin paljon, että siitä lämmittelee sitten alkuviikon. En ole tarkan euron ostaja ja joskus se harmittaa kovastikkin, sillä pidän tyyriimmistä jogurteista ja tuoremehuista, esim. gefilustuotteista ja hedelmiä pitää olla kotona aina. Terveyslehdet kehoittelevat käyttämään terveysvaikutteisia tuotteita, mutta ne sitten myös maksavat. Yhden olen kuitenkin huomannut euron tultua: hinta pysyi samana, mutta laatu perässä muuttui. Muutama vuosi sitten mustikat olivat torilla 8 mk/ltr ja tänä vuonna 8 €/ltr! Jo on aikoihin eletty!

  3. Säästäminen ekologista

    Opiskelijana tulee säästettyä ja pihisteltyä ruokamenoissa aikas tehokkaasti. Noudatan automaattisesti noita ylläolevia säästövinkkejä. Katson aina ja vertailen kilohintoja. Ostan vain ne välttämättömyydet. (Ja joskus harvoin sitten myös luksustelen ja saastan ostaa vaikka PESTOA – kuulostaa hurjalta, tiedän)
    Kauppakin on kunnollisen pyöräilymatkan takana, eikä huvita sinne lähteä usein, joten menen suunnilleen kerran viikossa. Ja koulusta saa vielä maittavaa ruokaa. Niinpä ruokaa tulee ostettua sitten jollain 25 e viikossa. Nyt olen pärjännyt jopa vähemmälläkin.
    Ongelmia tietysti tulee kun haluaa käydä kavereiden kanssa ulkona juhlimassa ja syömässä. Ja välillä tietysti tekee mieli napostella :D.

    Mutta kyllä on juu hinnat kallistuneet. 20 eurolla saa juuri perustarvikkeet, sillä ei paljoa juhlita ja hifistellä. Mausteet ja yrtit ovat valitettavan kalliita :(.

    Mutta olen huomannut, että kun oikeasti tässä kulttuurissa ihmiset syövät oikeastaan liikaa. Ei tarvitse syödä niin paljoa, liiallinen syöminen rasittaa kehoa. Vähempikin riittää, eikä kaikkea tarvitse ostaa.

    Nykyään kun ihmiset (varsinkin lapsiperheiden vanhemmat) käyvät megagigajättisupermarketeissa ostoksilla (erityisesti juhla-aikoina) ilmeisesti heräteostovimma ja yliostamisen tuoma turva tursuaa ostoskärryistä. Ne ladataan täyteen ties mitä karkkia, jätskiä, kakkua, lihaa, kanaa, kalkkunaa….niin että on kassaneidillä työtä piipata tuotetta toisensa perään.. Ja tuntuu että yksi nelihenkinen perhe kuluttaa 20 hengen sukujuhlien verran yhtenä viikonloppuna.
    Tarvitseeko sitä kaikkea tosiaan?

  4. Tähtianis

    Hei ’Säästäminen ekologista’ herätit minussa monenlaisia ajatuksia. Ensinnäkin olen alati huolissani opiskelevan tyttäreni syömisestä, koska häneltä kuluu about saman verran ruokaan rahaa kuin sinulla ja minusta sillä ei saa ravinto-opillisesti riittävän terveellisiä aterioita. Niinpä minut on havaittu usein hänen asuntonsa rappukäytävässä kantamassa kasseja täynnä kaikkea sellaista ruokaa, johon tiedän hänen varojensa olevan riitämättömät (esim. juustot!) Ja kaiken huipulla tietysti vielä monivitamiinipilleripurkki!

    Toisaalta olet aivan oikeassa siinä, että toiset syövät aivan ylettömästi. Olen kulinaristi ja nautin taiteilla vaikkapa ilta-ateriaa meille kahdelle italialaisittain tai tehdä vierasruokaa isommalle joukolle punaviinissä marinoiduista lihoista…Mutta olen todellakin havahtunut itseni kohdalla nyt aterian annoskokoon ja sehän riippuu suunattomasti lautasen koosta. Minulla on perintönä kotoa lautaset, jotka ovat puolet pienemmät kuin omat parhaat Rödstrandin vastaavat. Viimemainittuihin sorruin ihan niiden kauneuden tähden! Onneksi ne otetaan esille vain juhlahetkinä…

    Tuohon valtavaan ostosmäärään vaikuttaa varmaankin se, asutko lähellä kauppoja vai kaukana. Itse asun saarella, josta lähden kaupoille kerran viikossa. Silloin tulee väistämättä sellainen olo, että pitää ostaa varuilta sitä ja sitä, vaikka melkein tietää, ettei tarvitsisi, mutta kun varuilta…Joka kerta kun lastaan kasseja auton takakonttiin jaksan ihmetellä kuka tämän kaiken syö ja aina löydän pienen lohdutuksen siitä, että mukana on myös nonfood eli kaikki polttimoista pesuaineisiin, jogurteista koiruuden herkkuihin.

    Tarvitseeko sitä kaikkea tosiaan? Ei tarvitse! Paljon vähemmälläkin pärjää, mutta jos haluaa vähentää suolaa, pitää ostaa kalliita mausteita. Me emme enää käytä suolaa kuin merilohessa ja siinäkin vain ’heikkivainaan hyppysellisen’, sillä sitruunapippuri on kalassa mainio suolan korvaaja. Meillä on nykyään ns. pitkä keitto systeemi eli teen maanantaina keiton runsailla vihanneksilla, josta osa pakastetaan ja osa syödään viikolla. Puuroa on usein ja sunnuntaisin aina grillattua merilohta. Opiskelevan nuoreni yritän saada edes kerran kuussa pitkälle aterialle, jossa pääasia on kuunnella hänen asiotaan ja samalla syödä herkullinen pääruoka ja hemmotteluksi vielä jälikruoka päälle.

    Äitini eli sota-ajan ja hänen yhden hengen taloudessaan on kaksi pakastinta piripintaan täynnä ja kuivakaapit ovat oikeaoppisia varmuusvarastoja. Ensi viikonloppuna reissaamme hänen luokseen ja tiedän, että ihan ekaksi on leipurilta tilattu jättimäinen täytekakku…En puutu enää, sillä hän selätti juuri rankan syövän, on 80 vee ja painaa 40 kiloa, kiitos kovien hoitojen. Mutta meidän on PAKKO syödä se iso kakku!

    Summasummarum: tarvitsee ja ei!

    Terveellistä opiskelijaelämän jatkoa ja hemmottele joskus itseäsi käymällä ulkona syömässä hyvä ateria. Toivo joulupukilta lahjakortti kahdellle lempiravintolaasi!

  5. kerkai

    Tämähän oli vanha juttu, mutta pitää tänäkin vuonna paikkansa.

  6. tehtailta säästää

    Kannattaa hyödyntää tehtaan myymälöitä! Täällä jyväskylässä on esim. Vaasan ja Ruthin leipomoiden tehtaanmyymälät, josta todella edullisesti leivät yms ja Valion tehtaanmyymälä, josta maitotuotteet tarjous ja poistohintaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti