Terveellinen aamiainen tuo puhtia päivään

Hyvä päivä alkaa maukkaalla ja terveellisellä aamiaisella. Se antaa energiaa aivoille sekä lihaksille ja katkaisee nukkumisen aiheuttaman paastotilan.

On todettu, että aamiainen vaikuttaa myönteisesti terveyteen, mielialaan ja jaksamiseen. Tutkimusten mukaan aamiainen säätelee ruokahalua koko loppupäivän, minkä vuoksi sillä voidaan myös ehkäistä ylipainoa.

Aamiaisen väliin jättämisellä on yhteys korkeaan kolesterolitasoon ja liian suureen päivittäiseen energiansaantiin.

Monipuolinen aamiainen koostuu täysjyväviljasta, maitotuotteista, kasviksista ja hedelmistä tai marjoista.

Kuidut pitävät kunnossa

Täysjyväviljasta saat laadukkaita hiilihydraatteja, jotka ovat aivojemme tärkein polttoaine. Ne vauhdittavat ruoansulatusta ja pitävät kolesterolin kurissa.

Puhdistamattomassa täysjyväviljassa ovat mukana jyvän kuorikerrosten hyvät aineet. Niiden hiilihydraatit imeytyvät hitaasti ja pitävät olon kylläisenä pidempään kuin puhdistettujen viljatuotteiden, kuten vaalean vehnäleivän hiilihydraatit.

Aamupuuroon saa vaihtelua kokeilemalla eri viljalaatuja sekä marjoja ja hedelmiä. Täysjyväleivän päälle voi sipaista rasvaseoksen sijaan porkkanalevitettä tai avokadotahnaa ja rasvaiset leikkeleet ja juustot voi korvata tuoreella tomaatilla, kurkulla ja salaatilla.

Vitamiineja hedelmistä ja marjoista

Kun syöt aamiaisella hedelmiä tai marjoja, saat runsaasti C-vitamiinia ja ruoansulatusta edistäviä kuituja. C-vitamiinin tärkein tehtävä on edistää raudan imeytymistä. Rauta puolestaan auttaa jaksamaan.

Suosi kesällä kotimaisia marjoja ja talvella tuoreita sitrushedelmiä, kuten appelsiinia ja greippiä sekä kiiviä, joka on todellinen vitamiinipommi. Siinä on runsaasti C-vitamiinia, kivennäisaineita, kaliumia ja magnesiumia.

Kahvia ja teetä

Kahvia tai teetä voi nauttia päivittäin hyvällä omallatunnolla. Ravitsemuksen ja terveyden kannalta kannattaa suosia suodatinkahvia, koska se ei nosta veren kolesterolia.

Kahviin lisätty sokeri ja rasvainen maito tai kerma lisäävät kahvin energiamäärää. Siksi niitä ja energiapitoisia erikoiskahveja kannattaa siemailla vain satunnaisesti.

Kokeile Kotilieden terveellisiä aamiaisruokia:

Värikäs kaurapuuro
Kauralesepuuro
Ruis-puolukkapuuro
Omenapuuro
Mustikkaohrapuuro
Vadelmainen tuorepuuro
Mustikkakeitto
Punainen marjakeitto
Ruis-muromysli
Kauramurot
Hedelmäjogurtti
Hedelmäsalaatti-rahkakupit
Eksoottinen hedelmäjuoma
Voimajuoma
Porkkanatuoremehu
Juotavan hyvä vitamiinipommi
Mansikkasmoothie
Puolukkapiimä
Hedelmäsalaatti

 

 

 

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Katri Schröder

Keskustelu

  1. vhh

    Viljat eivät ole aivojemme tärkein polttoaine, sillä elimistö osaa ne valmistaa itsekin.

    Myöskin se mitä aamiaisella syömme vaikuttaa siihen MITÄ elimistö polttaa energiakseen. Runsasrasvainen aamiainen ILMAN hiilihydraatteja aloittaa rasva-aineenvaihdunnan mitä hiilihydraattipitoisella aamiaisella se ei tee.

    Vähähiilihydraattinen aamiainen pitää ihmisen pidempään kylläisenä.

    Kuidut ovat yliarvostettuja ja tässä on taas ollut mainonnalla näppinsä pelissä. Viljojen kuidut vain hankaavat suolistoa eivätkä ne edes imeydy! Geeliytyvät kuidut toimivat kuten pitääkin! Esim. pellavansiemenet.

    Rasvattomuudesta on pelkkää haittaa! Rasvan ja proteiinin kylläisyysprosentti on aivan omaa luokkaansa! Niitä ei missään nimessä kannata korvata kermakkeilla, margariineilla eikä juustokkeilla. Kaiken ei pidä olla kevyen kevyttä eikä ohuen ohutta.

    Järki käteen ja nyt oikein rasvaista ja täyteläistä ruokaa kehiin!

  2. vhh myös

    Hei,

    Tuo riippuu ihan siitä, että millainen on kehotyyppisi. VHH sopii sinulle ja minulle jos olemme ns. ”nopeita hapettajia”, mutta jos taas olisimme hitaita ”hapettajia”. Ruokavalio voisi olla toisenlainen. Eli se mikä sopii yhdelle tai vaikka useimmalle niin ei ole absoluuttinen totuus.

    peace / suvaitsevaisuutta.

  3. aamupala

    Eli mitä kannattaisi syödä aamupalaksi?
    mua on huimannut jo pidemmän aikaa ja verikokeissa olen käynyt, mutta huimaus on aika varmasti johtunut liian vähäisestä aamupalasta. Joten mikä aamupala olisi huimausta potevalle hyväksi?

  4. huimaus

    maitoo,puuroa,kahvia ja sokeria

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti