Äitienpäiväbrunssi on ihana yllätys – kata pöytään suolaisia ja makeita herkkupaloja

Äitienpäiväbrunssi on ihana yllätys päivänsankarille. Kata pöytä täyteen toinen toistaan hurmaavampia suolaisia ja makeita herkkuja sekä rentoa tunnelmaa ja kiireetöntä yhdessäoloa.

Äitienpäiväbrunssi yhdistää ihanalla tavalla äitienpäivän aamiaisen ja lounaan. Se koostuu pienistä naposteltavista ja isompaan nälkään maistuvista annoksista, jostain makeasta, raikkaista juomista sekä ennen kaikkea hyvästä seurasta. 

Lue lisää: 5 vinkkiä: näin hemmottelet äitiä hyvällä ruoalla

Keväinen brunssi saa olla talvista keveämpi ja raikkaampi. Varaa äitienpäivän brunssille erilaisia aamiais- ja lounastyylisiä ruokia poimittavaksi lautaselle seisovan pöydän tapaan.

Leivät, sämpylät ja levitteet ovat erinomaista brunssiruokaa. 

Tarjolla täytyy tietenkin olla myös klassikoita, kuten vohveleita, pannukakkuja ja munaruokia.

Kokonaisuutta raikastaa niiden yhdistäminen keväisiin salaatteihin ja smoothieihin – juhlavaa alkumaljaa unohtamatta. 

Parsa on toukokuun sesonkiherkku, joka sopii äitienpäivän brunssille täydellisesti esimerkiksi salaatin tai piirakan muodossa. 

Äitienpäiväbrunssin kruunaa pieni pala makeaa. Itse leivottu kakku ihastuttaa varmasti, mutta helpommallakin pääsee.

Tärkeintä on kiireetön yhdessäolo ja äidin hemmottelu. Hyvällä ruoalla se käy helposti.

Äitienpäiväbrunssi: alkumaljat, smoothiet ja kahvit

Alkumalja sopii äitienpäivän brunssille. Mehusta ja kuohuviinistä sekoitettu mimosa on ihana tapa aloittaa keväinen brunssi.

Halutessaan voi tarjota mehun ja kuplat erikseen tai korvata kuohuvan kivennäisvedellä.

Matchapore on heleänvihreä, kevyesti kupliva juoma, joka sekoitetaan vihreäteejauheesta, kivennäisvedestä sekä sitruunamehusta. 

Raikas brunssijuoma valmistuu hetkessä kurkusta, selleristä ja ananaksesta. Troppinen hedelmämehu puolestaan puristetaan ananaksesta, aprikoosista ja persikoista.

Jos et omista mehukonetta, voit ostaa kaupasta erilaisia juures- ja kasvismehuja brunssille. Esimerkiksi porkkana- ja punajuurimehut ovat loistavia vegebrunssin juomia.

Puolukkasmoothie saa herkullisen säväyksen kardemummasta. Juoman voi koota kulhoon tai kaataa kannuun ja tarjota laseista. 

Jos äiti on kahvin perään vaahterasiirapilla makeutettu mantelilatte tuo herkullista vaihtelua perinteiselle suodatinkahville.

Kananmunaruokia isoon ja pieneen nälkään

Muodossa tai toisessa brunssille kuuluvat olennaisesti kananmunat.

Pienissä annosvuoissa kypsennetyt uunimunat, näppärästi muffinivuoassa valmistuvat miniparsakaalimunakasmuffinit sekä avokadotäytteiset paholaisen munat ovat herkullisia suupaloja. 

Nokkosilla maustettu tomaatti-kananmunapannu eli shakshuka, suussasulava lohi-camembertfrittata ja hurmaava omeletti-lohirulla ovat aavistuksen tuhdimpaa syötävää.

Salaatit ja muut rehut

Salaateissa vähemmän on usein enemmän. Muutama tarkkaan valittu raaka-aine sekä raikas kastike takaavat makuilotulituksen.

Tomaatin ja mozzarellan yhdistelmä toimii aina. Uunissa paahtaen tomaateista tulee entistä makeampia. 

Yksinkertainen manchegojuusto-saksanpähkinäsalaatti viimeistellään hunajaisella balsamcokastikkeella ja hedelmäinen parsa-juustosalaatti kirpsakalla sitruunavinaigrettella. 

Antipastivartaisiin voi laittaa mitä vain kaapista löytyy: marjoja, hedelmäpaloja, juustoa, tomaatteja ja yrttejä.

Luksushummuksen juju on levittää kikhernetahna laakealle vedille ja kruunata kokonaisuus yltäkylläisesti erilaisilla höysteillä. Hummus sopii levitteeksi leivälle tai syötäväksi sellaisenaan. 

Katkaravuista, kurkusta ja mausteista koottu rapuceviche tarjotaan hauskasti avokadon puolikkaista. 

Äitienpäiväbrunssi: suolaiset leivonnaiset 

Äitienpäiväbrunssille täydellisesti istuva saksanpähkinäleipä saa kauniin kullan keltaisen värin sahramista. Tarjoa leipä erilaisten itse tehtyjen tahnojen kera. 

Täyteläinen juustopiirakka saa keväisen vihreän värinsä ja hurmaavan makunsa erilaisista yrteistä. Valmis piirakka koristellaan ricottajuustolla.

Parsapiirakka on kevään hurmaavin suolainen piirakka. Ohuen ohuesta filotaikinasta syntyy rapea piirakkapohja. Parsapiirakan täyte saa makua ja pehmeyttä perunasta.

Gluteeniton vuohenjuusto-basilikapiiras yhdistää ihanalla tavalla suolaisen piirakan ja raikkaan salaatin. Juusto-basilikatäytteen kanssa sopii marinoitu tomaattisalaatti. 

Pumpulinpehmeät juustosarvet täytetään nuorilla vuohenputkilla sekä tuorejuustolla. Villiyrtit voi vaihtaa myös muihin yrtteihin.

Feta-lehtikaalipiirakat ovat mehukkaita pikkupiiraita, joissa maistuu lehtikaali ja fetajuusto. Piirakat leivotaan suolaisiksi pikkunaposteltaviksi näppärästi minimuffinipellillä.

Äitienpäiväbrunssi: makeannälkään

Tokihan brunssilla on oltava tarjolla myös makeaa. Suklaa-kookospannareita ja belgialaisia vohveleita kannattaa paistaa oikein kunnon kasa, jotta äitikin saa oman osansa. Ne nimittäin katoavat lautasilta hetkessä.

Lue myös: 7 helppoa pikajälkiruokaa äitienpäiväksi – näillä ohjeilla onnistut

Vadelma-valkosuklaaskonssit ovat brunssipöydän hitti. Skonssit ovat leipaisijan unelma, sillä ne eivät vaadi paljoa taitoa, mutta vievät silti kielen.

Kakku on äitienpäivän klassikko. Gluteeniton maustekakku saa juhlavan maun ruususiirapista. Mutakakkumaiseentyyliin leivottu minttusuklaakakku tarjotaan keravaahdon ja mansikoiden kera. 

Jos kakun leipominen ei innosta, hempeät raparperiposset ovat helppo tapa hurmata. 

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Äitienpäiväbrunssi on ihana yllätys – kata pöytään suolaisia ja makeita herkkupaloja

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X