Persimon – hedelmä täynnä kuitua, vitamiineja ja makua

Persimon, kaki, sharon - rakkaalla hedelmällä on monta nimeä. Ulkonäöltään tomaattia muistuttava ja maultaan luumun tai persikan kaltainen persimon on terveellinen ravintoainepommi, joka sopii monenlaiseen ruoanlaittoon ja herkutteluun myös sellaisenaan.

Persimonin paras sesonki on loppuvuodesta. Vuoden pimeimpään aikaan vitamiinilisä ei ole lainkaan pahitteeksi. Lue tästä, miksi persimon päivässä on hyvä lisä ruokavalioon.

Persimon ei oikeastaan ole hedelmä, vaan se luokitellaan marjaksi.  Sen nimikin vaihtelee kasvualueen mukaan: persimoni kasvaa Espanjassa, kaki Aasiassa; Kiinassa ja Japanissa ja sharon Israelissa.

Lue lisää: Maistuisiko persimoni, kaki tai sharon? Näistä tunnistat kypsän ja herkullisen hedelmän

Persimonit ovat kauniin värisiä hedelmiä, joita on helppo yhdistellä erilaisiin ruokiin.

Persimon sisältää erityisen paljon A-vitamiinia ja kuitua.

Runsaskuituinen vitamiinipommi

Raikkaan oranssi persimon sisältää erityisen paljon A-vitamiinia sekä A-vitamiinin esiasteena toimivia karotenoideja. A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka vaikuttaa ihon ja limakalvojen hyvinvointiin sekä näkökykyyn. Yhdellä keskikokoisella persimonilla voi kuitata myös osan päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta.

Persimon on hyvä kuidun lähde. Yksi keskikokoinen hedelmä sisältää kuitua jopa kaksinkertaisen määrän ruisleipäviipaleeseen verrattuna eli noin 5 g. Kuitua suomalaiset saavat ruokavaliosta keskimäärin liian vähän, joten persimon on hyvä tapa korjata vajetta. Lisäksi persimon sisältää runsaasti kaliumia, joka auttaa verenpaineen säätelyssä. Persimonissa on moniin muihin hedelmiin verrattuna runsaasti rautaa. 

Kypsä persimoni on makea.

Makeimmillaan persimon on, kun sen pintaan on ilmestynyt ruskeita täpliä.

Roppakaupalla hyvää energiaa

Persimon ei ole hedelmistä se kaikkein kevyin. Energiaa persimon sisältää 77 kcal/100 g eli kaksinkertaisen määrän omenaan verrattuna. Persimon on kuitenkin niin ihanan makea, että sillä on hyvä taltuttaa sokerihampaan kolotus. Makeimmillaan hedelmä on, kun sen pintaan on ilmestynyt ruskeita täpliä. Ne kertovat, että sen sisältämät pitkäketjuiset hiilihydraatit ovat pilkkoutuneet sokeriksi. 

Persimon sopii syötäväksi sellaisenaa sekä käytettäväksi niin makeisiin kuin suolaisiinkin ruokiin. Persimon on mainio makupari niin porsaan kuin äyriäistenkin kera ja sopii myös juustojen kaveriksi sekä salaattien sekaan.

Kokeile persimonia esimerkiksi näissä ruoissa:

Kypsä persimoni on makea.

Persimon ihastuttaa jälkiruoissa.

Anna.fi: Maustejogurttia ja persimonia

Keskustelu

Kommentoi juttua: Persimon – hedelmä täynnä kuitua, vitamiineja ja makua

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X