puolukka

Puolukka on supermarja – tiesitkö nämä puolukan terveysvaikutukset?

Puolukka on todellinen supermarja, joka harmillisesti jää usein muiden marjojen, kuten mustikan varjoon. Pirteää, aavistuksen happaman makuista marjaa ei kuitenkaan kannata unohtaa.

Marjojen syöminen kannattaa, mutta mikä tekee puolukasta erityisen terveellisen?

Lue lisää: Kotimaiset marjat ovat superruokaa! Lue terveysvaikutuksista ja nappaa 7 herkullista marjareseptiä

puolukat

Puolukat sisältävät erityisesti C- ja E-vitamiinia.

Hyväksi sydämelle

Vitamiini- ja kivennäisainepitoisuudessa moni marja rynnistää puolukan ohi. Puolukka sisältää erityisesti C- ja E-vitamiinia sekä mangaania ja kuitua. Lisäksi puolukassa on runsaasti kaliumia suhteessa natriumiin, minkä vuoksi sen suositeltavaa syötävää erityisesti niille, joiden verenpaine on koholla.

Erilaisten polyfenolisten yhdisteiden määrässä puolukka on kuitenkin yliveto. Polyfenoliset aineet ovat kasvikunnan tuotteissa esiintyviä bioaktiivisia aineita. Runsaasti polyfenoleita sisältävän ruokavalion on todettu vähentävän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia sekä syöpään sairastumisen riskiä. Puolukan fenoliset yhdisteet ehkäisevät esimerkiksi virtsatietulehdusten uusiutumista.

Puolukan terveysvaikutuksia on tutkittu huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi mustikan, joten kaikista sen hyvää tekevistä vaikutuksista ei siis vielä tiedetä. Joidenkin tutkimusten mukaan puolukka saattaa ehkäistä tulehduksia sekä allergioita. Puolukka parantaa myös ruoansulatusvaivoja, ja sen sisältämät antioksidantit puolestaan suojaavat ikääntyviä soluja. 

puolukanvarpu

Puolukka on supermarja, joka sopii myös keventäjän ruokavalioon.

Keventäjän kaveri

Puolukka sopii hyvin keventäjän ruokavalioon, sillä se sisältää muiden marjojen tapaan vai vähän energiaa, noin 49 kcal/100 g. Puolukan hyviin ominaisuuksiin kuuluu myös se, että se sisältää runsaasti erilaisia happoja, joiden ansiosta puolukat säilyvät hyvin ilman sokeria ja säilöntäaineita. Toisaalta nämä hapot myös saavat puolukan maistumaan happamalta, minkä vuoksi moni marjaa hieman vieroksuukin. Jos haluat nautiskella puolukasta ilman ylimääräistä sokerilisäystä, valitse puolukan rinnalle makea marja tai hedelmä. 

Terveellisimmillään puolukka on tuoreena ja kokonaisena syötynä, mutta eivät pakastaminen, survominen tai keittäminenkään täysin tuhoa puolukan terveellisiä yhdisteitä. Keitä puolukoista puuroa, surauta smoothien joukkoon tai upota erilaisiin leivonnaisiin ja jälkiruokiin. 

puolukkavälipala

Puolukka sopii niin makeisiin kuin suolaisiinkin ruokiin.

Nauti puolukasta juomissa:

Kokeile puolukkaa näissä ruoissa:

Avainsanat

Keskustelu

Sopiiko puolukka kihtipotilaalle sopiiko puolukka kihtipotilaalle.

”Sopiiko puolukka kihtipotilaalle?”
Kokeilemalla sen tietää, voi aloittaa varovasti pienillä annoksilla, koska olemme kaikki yksilöitä se mikä sopii yhdelle ei sovikkaan toiselle. Mikäli tunnet haittavaikutuksia on helppo lopettaa. Onhan esim. tupakka todettu keuhkosyövän aiheuttajaksi ja sitten kuitenkin tulee esille joku terve 100 vuotias joka kuoleekin vanhuuden heikkouteen.

Olen lukenut ahkerasti kaikki löytämäni marjojen terveellisyydestä kertovat artikkelit. Siksipä ystäväni ruostumattomasta pellistä tekemä kuivauskaappi onkin ollut ahkerassa käytössä jo yli 20 vuotta. Siellä on ollut vuorollaan suppilovahveroista mustikoihin, puolukoihin ja aronianmarjoihin, niistä marjoista onkin sitten mukava valmistaa tehosekoittimella marjajauheita aamujogurtin höysteeksi. Tänäkin syksynä kuivattelin yli 50 litraa puolukoita ja sata (100) litraa aronianmarjoja, mustikat jäi niin vähiin ettei niistä riittänyt kuivattavaksi. Samalla siinä metsissä liikkumisessa tulee se liikunta ja marjat hyötynä ettei tarvitse turhaan sohvalla lojua.

Kommentoi juttua: Puolukka on supermarja – tiesitkö nämä puolukan terveysvaikutukset?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X