Syömällä solakaksi

Pikalaihdutus ei tee hyvää elimistölle. Parempi on kohentaa elämäntapoja vähitellen. Kun saa ateriarytmin kuntoon, paino laskee hitaasti, mutta pysyvästi.

 

Ulkona syöminen voi olla haaste kevyelle ruokavaliolle. Katso alla olevien vinkkien lisäksi valmiiksi koottuja kevyitä ruokareseptejä painonhallinnan avuksi tai etsi Kotilieden reseptihausta omat suosikkisi.

 

Tässä vinkkejä lounasravintolaan:

* Täytä lautasesi lautasmallin mukaan, puolet kasviksia, neljäsosa liha-, kala- tai papuruokaa ja neljäsosa riisiä, pastaa tai perunaa.

* Valitse keittoja (ei kermaisia) ja selkeitä ruokia, joissa on runsaasti kasviksia.

* Ota reilusti lisäkesalaattia ja kostuta sitä hiukan öljykastikkeella.

* Älä syö usein kermaperunoita, paistettuja perunoita tai ranskalaisia eikä kermakastikkeita ja juustokuorrutuksia.

* Buffettarjoilussa muista, että yksi annos riittää yhdelle ihmiselle. Maistele kaikkea kohtuullisesti, mutta älä ota lisää ruokaa.

Muista tämä ravintolapäivällisellä:

* Valitse ravintola, jossa saa myös kevyempää ruokaa. Etnisissä ravintoloissa japanilainen ja thairuoka ovat yleensä kevyitä, intialaisissa ja kiinalaisissa on usein paljon rasvaa.

* Valitse pariloituja pihvejä tai kaloja sekä paahdettuja kasviksia pääruuaksi. Pizzat, kermakastikkeet, juustokuorrutukset ja paneroidut leikkeet ovat turhan tukevia.

* Herkuttele hedelmä-, marja- ja jogurttijälkiruoilla, suklaiset ovat usein kaikkein raskaimpia. Joskus jälkiruoaksi riittää minileivos tai suklaakonvehti.

* Tilaa yksi lasillinen hyvää viiniä ja nauti lisäksi raikasta kivennäisvettä. Likööreissä on kaikkein eniten energiaa.

* Juhlissa, joissa on paljon ruokalajeja ja uusia viinejä, maistele, ja nauti tunnelmasta. Muista, että valmista annosta ei tarvitse välttämättä syödä kokonaan ja juomia saa jättää lasiin.

 

Totta vai tarua?

Totta

* Iso lautanen ja leveä lasi houkuttelevat syömään ja juomaan enemmän kuin pienempi lautanen ja kapeampi lasi.

* Rasva palaa tehokkaammin liikkujalla kuin löhöilijällä.

* Runsas ilta-ateria lihottaa helpommin kuin runsas aamu- tai lounasateria.

* Näläntunne voi joskus johtua nesteen puutoksesta. Juo siis raikasta vettä tarpeeksi.

* Jatkuva kieltäytyminen kaikista mieliteoista johtaa usein ahmimiseen, kohtuus kaikessa on terveellisen syömisen perusta.

Tarua

* Rasvaa pitää välttää kaikin tavoin.

Rasvaa ei saa kokonaan karsia pois. Ihmisen tarvitsemia välttämättömiä rasvahappoja saa pehmeästä kasvi- ja kalanrasvasta sekä ruokaöljystä.

* Hiilihydraattipitoisia ruokia pitää välttää.

Nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävät ruoka-aineet (sokeri ja valkoinen vilja) ovat turhia ja ne voi hyvin jättää pois. Hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävä täysjyvävilja on terveellistä ja pitää kylläisenä pitkään. Myös marjat, hedelmät ja kasvikset ovat laihduttajalle tärkeitä. Ne ovat kevyitä ja niistä saa paljon vitamiineja ja kivennäisaineita.

* Laihduttajan pitää syödä pieniä aterioita monta kertaa päivässä.

Yhtä hyvin voi syödä reilummat ateriat, aamiaisen, lounaan ja päivällisen, ja antaa ruoansulatuksen työskennellä rauhassa aterioiden välillä.

* On ihan sama miten ateriansa rytmittää päivän aikana.

Hyvän vireystilan ja suorituskyvyn ylläpitämiseksi ravintoa tarvitaan tasaisesti päivän aikana. Kovin iltapainotteinen syöminen rasittaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa.

 

Lue lisää kevyitä vinkkejä Kotilieden numerosta 2/2008.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Soili Soisalo

Keskustelu

  1. Malja elämälle

    Joskus mietin onko paino-ongelmien yksi aiheuttaja asian jatkuva jauhaminen ja joka paikasta pursuavat ruokaohjeet. Miten ruoka voi olla näin tärkeä asia? Puhutaan enemmän ihmisistä, elämän mielekkyyttä vahvistavista asioista ja muusta sellaisesta joka kääntää katseen pois oman navan tuijottamisesta. Voisivat ongelmatkin vähentyä huomaamatta kun elämänvoima, itsekunnioitus ja kokemus inhimillisyydestä saisivat enemmän tilaa. Ei valistuksesta ole pulaa, pikemminkin yhteyden kokemuksista ja rohkeudesta rakastaa itseä ja muita.

  2. Joka päivä parempaa kohti

    Omasta elämästäni olen oppinut vihdoinkin sen, että nälkä ei ole vain ruuan nälkää, vaan hivenaineiden ja vitamiinien puutetta, jota elimistö vaatii. Puuttuukohan nykyruuasta paljonkin meidän tarvitsemia aineita.
    Olen nimittäin keliaakikko, jolla oli aina nälkä, kunnes sairaus todettiin. Turha nälkä jatkui edelleen gluteenittomasta ruokavaliosta huolimatta. Myöhemmin glut. ruokavalion ansiosta, joka koostuu lähes pelkästään tärkkelystuotteista leivän ja kahvileivän osalta, sairastuin tärkkelysintoleranssiin ja löysin tärkkelyksettömän ruokavalion. Nyt käyttämäni SCDietti paransi minut ja huomasin, että ainainen nälkä ja kummalliset mieliteot loppuivat ja vointini paranee päivä päivältä. Nyt voin olla syömättä turhia tyhjiä ruokalajeja, joista en kuitenkaan saa tarvitsemiani vitamiini- ja kivennäisaineita, eikä turha näläntunne enää vaivaa.

  3. iltasyöppö

    Ruoka on aina puhuttanut ihmisiä. Ennen vanhaan ehkä siksi, että sitä ei ollut aina tarjolla, nykyään siksi, että sitä on liikaa tai vääränlaista.

  4. Mietiskelijä

    Ruokaa on tarjolla yllin kyllin, ja paljon myös menee roskiin sekä
    kaupasta,että kotona sekä myös laitoksissa.
    Osa porukoista näkee nälkää, kun kukaan ei ehdi syöttää tai kattoo
    perään syökö joku mummo tai pappa.
    Leipäjonot tosi asia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti