Ruoka

Tarjoilija listaa 7 asiaa, joita ei koskaan tekisi itse ravintolan asiakkaana: ”Sellainen käytös kuuluu pikemminkin koirien kouluttamiseen”

Ravintola-alan ammattilaiset kohtaavat asiakastilanteita, jotka voivat vaikeuttaa työtä ja aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Vuoden tarjoilija 2022 Joonas Heino listaa asiat, joita tarjoilija ei koskaan tekisi ravintolan asiakkaana.

Perumattomia varauksia, yllättäviä allergioita ja oven takaa juoksevia lapsia. Ravintolan ammattilaiset törmäävät työssään monenlaisiin tilanteisiin, jotka voivat tuntua asiakkaista harmittomilta, mutta saattavat hankaloittaa henkilökunnan työtä ja aiheuttaa molemminpuolista mielipahaa – jopa vaaratilanteita.

Vuoden tarjoilijaksi 2022 valittu Joonas Heino listaa seitsemän asiaa, joita hän ei koskaan tekisi itse ravintolan asiakkaana.

Lue myös: 6 tuotetta, joita huippukokki ei ikinä ostaisi ruokakaupasta: ”Saa olla maailmankirjat sekaisin, jos tarttuisin näihin”

Joonas Heino
Joonas Heino työskentelee nykyään Finnjävel Salongissa hovimestarina. Lähes 20 vuotta ravintola-alalla ollut Joonas Heino on myös opettanut tarjoilijaopiskelijoita ravintolakoulu Perhossa. Hän voitti ammattilaisille tarkoitetun Vuoden tarjoilija -palkinnon vuonna 2022. Kilpailun järjestävät Wihuri Metro-tukku yhteistyökumppaneineen. © Mikko Mäntyniemi

1. Menisi ravintolaan, johon ei ole tutustunut etukäteen

Makuja on monia – niin myös ravintoloita. Ravintolaan ei kannata tehdä varausta tai marssia sisään, ellei ole varma, että ravintola vastaa omia mieltymyksiä ja tarpeita. Pihviravintolasta ei välttämättä saa automaattisesti vegaanista ruokaa.

”Itse olen keliaakikko, joten selvitän aina etukäteen, että listalla on varmasti jotakin gluteenitonta ruokaa, jota pystyn syömään”, Joonas Heino sanoo.

Erityyppiset ravintolat sopivat erilaisiin tilanteisiin. Jos tarkoituksena on päästä pikaisesti syömään, ei kannata valita fine dine -ravintolaa, jonka listalla on ainoastaan monen ruokalajin maistelumenu.

Sama sääntö pätee myös toisinpäin. Jos tärkeää juhlapäivää on tarkoitus juhlistaa hienolla illallisella, voi olla pettymys huomata paikan päällä, että vastassa odottaakin buffetpöytä.

2. Jättäisi kertomatta erikoisruokavalioista

Erikoisruokavalioista on syytä ilmoittaa ravintolalle jo varausta tehdessä. Ravintolaruoka on pitkälti käsityötä, joka vaatii omat valmistelunsa. Kun ravintolalla on tieto erikoisruokavalioista, se pystyy hankkimaan tarvittavat raaka-aineet ja suunnittelemaan korvaavan annoksen asiakkaan tarpeisiin.

Jos erityisruokavalioista ilmoittaa vasta paikan päällä, on riskinä, ettei ravintola kykene tarjoamaan annosta, joka poikkeaa radikaalisti listalla olevista annoksista. Haastavia ovat sellaiset tilanteet, kun käy ilmi, että asiakkaalla on useita tai harvinaisia allergioita, joita ei ole tiedetty ennakoida.

”Vuosia sitten palvelin asiakasta, jolla oli sitrusallergia. Erilaisia sitruksia oli käytetty antamaan happoa kaikissa eri kastikkeissa ja jälkiruoissa. Jouduimme toteamaan, että emme valitettavasti pysty tarjoamaan mitään. Asiakas otti sen äärimmäisen huonosti”, Joonas Heino sanoo.

3. Jättäisi perumatta varausta tai ilmoittamatta henkilömäärän muutosta

Peruuttamattomat varaukset ovat ravintola-alalla yleinen kirous. Paikalle saapumattomat asiakkaat ovat ravintola-alan ammattilaisen mukaan tuttu ilmiö etenkin tiettyjen juhlapäivien aikaan.

”Esimerkiksi vappuna ihmisillä on tapana varata pöytiä useista ravintoloista ja katsoa, mihin tekee sillä hetkellä mieli mennä”, Joonas Heino sanoo.

Perumattomat varaukset näkyvät suoraan ravintolan kassassa. Jos neljän hengen seurue jättää saapumatta paikalle, se saattaa tarkoittaa sitä, että ravintolalta jää sen verran rahaa illalta saamatta. Kun peruutuksen tekee etukäteen, ravintolalla on mahdollisuus myydä pöytä muille halukkaille.

Myös varauksessa ilmoitetun henkilömäärän muutoksesta olisi kohteliasta ilmoittaa etukäteen.

Tarjoilija seisoo ravintolan sisäänkäynnin kynnyksen edessä.
Varauksen yhteydessä kannattaa ilmoittaa erikoisruokavalioiden lisäksi myös mahdollisista liikuntarajoitteista. Osa ravintoloista sijaitsee Museoviraston suojelemissa kohteissa, joihin ei ole mahdollista rakentaa pysyvää ramppia. Siksi ravintolaan saapuminen voi vaatia erityisjärjestelyitä sisääntulon osalta tai vaatia henkilökunnan apua. © iStockphoto

4. Istuisi likaiseen pöytään ravintolassa

Yksi tyypillisimmistä etikettivirheistä on istua ravintolassa niin sanottuun ”likaiseen pöytään” eli pöytään, jota ei ole siivottu edeltävien asiakkaiden jälkeen. Joonas Heino välttäisi likaisia pöytiä muutamastakin syystä.

”Et voi koskaan tietää, mitä edeltävä asiakas on pöydässä tehnyt. Istuimelle on voinut tippua vaikkapa ruokaa. Itsestäni olisi epämiellyttävää istua pöytään, jossa on edeltävän asiakkaan likaiset tavarat”, Heino sanoo.

Likaiseen pöytään haluava asiakas lisää myös henkilökunnan stressiä. Heino on nähnyt urallaan sitä, että asiakkaat huutelevat tarjoilijaa siivoamaan pöytää, vaikka vieressä olisi puhdas pöytä.

”Sellaisiakin tilanteita on tullut vastaan, että on istuttu ’likaiseen pöytään’ sillä välin, kun kaksi ihmistä on käynyt tupakalla. Siitä on seurannut selkkaus, kun on kiistelty, kenen pöytä siinä olikaan. Ikäviltä tilanteilta välttyy takuuvarmasti, kun istuu ’puhtaaseen pöytään’”, Heino sanoo.

Jos ravintolassa on pöytiinohjaus, ei ”puhtaisiinkaan pöytiin” pidä mennä omin päin istumaan. Pöydän omatoiminen vaihtaminen saattaa sotkea illan aikataulutuksen.

5. Viheltelisi tai napsuttelisi sormia saadakseen henkilökunnan huomion

Muutama sormennapsautus, perään korkea vihellys ja kuuluva huuto: ”Hei, tarjoilija, tarjoilija!”
Siinä on malliesimerkki siitä, miten ei tule toimia ravintolassa. Tarjoilijalle viheltely ja napsuttelu häiritsevät muita ravintolan asiakkaita ja loukkaavat henkilökuntaa.

”Tuollainen käytös on rehellisesti sanottuna ihmisarvoa alentavaa. Se kuuluu pikemminkin koirien kouluttamiseen kuin ihmisten väliseen kanssakäymiseen”, Heino sanoo.

Kohteliaampi tapa saada henkilökunnan huomio on ottaa katsekontakti tarjoilijaan. Se on merkki, josta tarjoilija tietää tulla käymään pöydässä. Mikäli huomio jää tällöinkin jostain syystä saamatta, voi kättä nostaa kevyesti ylös. Toinen keino on käydä juttelemassa asiasta baaritiskillä olevan tarjoilijan kanssa.

6. Antaisi lasten liikkua ravintolassa ilman aikuisten valvontaa

Ravintolassa voi olla monenlaisia vaaranpaikkoja: teräviä pöydänkulmia, särkyviä laseja, heiluvia ovia ja ripeästi liikkuvia ihmisiä kuumine kantamuksineen. Siksi alle kymmenenvuotiaiden lasten ei tulisi liikkua ravintolassa ilman aikuisen valvontaa, Joonas Heino sanoo.

”Olen valitettavan monta kertaa nähnyt, kun lapsi jää heilurioven väliin. Aikuisen näet heilurioven ikkunasta, mutta pientä lasta voi olla vaikea huomata.”

Heino on joutunut työuransa aikana kerran myös itse sairauslomalle, kun hän on väistänyt kulman takaa juossutta lasta ja kaatanut käsilleen kantamansa kuumat keittolautaset.

”Lapset ovat ehdottomasti tervetulleita ravintolaan. Silloin opitaan jo nuorena ravintolakulttuuriin. Mutta aikuisilla on vastuu siitä, että lapsilla on turvallista olla ravintolassa”, Heino sanoo.

7. Jättäisi viemättä tyhjiä laseja baaritiskille samalla, kun käy tilaamassa uuden juoman

Ravintoloissa ja baareissa viikonloppuillat ovat kiireisiä. Siksi Joonas Heino on opettanut omille kavereilleen yhden simppelin keinon, jolla henkilökunnan työskentelyä voi helpottaa: kun menet tilaamaan tiskiltä uutta juomaa, palauta tyhjä lasisi samalla.

”Henkilökunnalla on enemmän aikaa palvella asiakkaita, kun laseja ei tarvitse olla jatkuvasti blokkaamassa. Se on pieni palvelus henkilökunnalle, ja sillä tavalla jää varmasti myös positiivisella tavalla mieleen.”

Aivan jokaisessa ravintolassa laseja ei kannata lähteä kohteliaisuudestakaan kantelemaan. Jos ravintolassa on pöytiintarjoilu, tarjoilija käy asiakkaiden pöydässä pitkin ruokailua muutenkin.

Juttua on muokattu 9.6.2023: kuvatekstiin on korjattu tieto Vuoden tarjoilija -kilpailun järjestäjistä. Kilpailun järjestää Wihuri Metro-tukku yhteistyökumppaneineen. Suomalaista ruokakulttuuria edistävä Elo-säätiö hallinnoi Vuoden tarjoilija -brändiä.

Lue myös Anna.fi: Tallinnan parhaat ravintolat 2023 – Onko hyvä lounas- tai päivällisravintola haussa? Tutustu suosikkien listaan ja valitse sopiva ruokapaikka

Kommentoi

Kommentoi juttua: Tarjoilija listaa 7 asiaa, joita ei koskaan tekisi itse ravintolan asiakkaana: ”Sellainen käytös kuuluu pikemminkin koirien kouluttamiseen”

Sinun täytyy kommentoidaksesi.