Tarkkailetko painoasi? Tässä 5 kevyttä kalaruokaa arjen mauiksi

Kalaa tulisi syödä pari kertaa viikossa. Se sisältää runsaasti pehmeää rasvaa ja välttämättömiä rasvahappoja, D-vitamiinia sekä kylläisenä pitävää proteiinia.

kalapihvit

Unohda runsasrasvaiset kalapuikot ja kokeile niiden sijaan kevyitä kalapihvejä. Nappaa kaupan kalatiskiltä mukaasi pari kuhafilettä ja jauha ne tuoreiden yrttien kanssa monitoimikoneessa sekaisin. Muotoile massasta pihvejä ja kypsennä ne uunissa rasvassa paistamisen sijaan, niin vältyt turhilta kaloreilta. Tarjoa kalapihvit kevyen jogurttikastikkeen ja raikkaan salaatin kera.

Resepti: Kalapihvit

uunimuikut_ja_juuressose

Myös muikut sopivat keventäjän ruokavalion, kun friteeraamisen tai voissa paistamisen sijaan kypsennät kalat kevyesti uunissa. Mausteena on timjamia, sitruunaa ja valkosipulia, lisukkeena perinteisen perunasoseen sijaan värikäs juuresmuusi. Ruoka valmistuu puolessa tunnissa, joten sen jaksaa valmistaa myös arki-iltana töiden jälkeen.

Resepti: Uunimuikut ja juuressose

ahvenkeitto

Jätä kerma tauolle ja valmista kalakeitto vaihteeksi kirkasliemisenä. Vähärasvaisesta ahvenesta valmistettu soppa on kevyt ja täyttävä ruoka, joka lämmittää ihanasti myös pakkaspäivänä. Kuutioi sattumiksi runsaasti juureksia, niin annos kevenee entisestään. 

Resepti: Ahvenkeitto

uunissa paahdettu rosmariinisiika

Kokonaisena uunissa paahdettu ja rosmariinilla herkulliseksi maustettu siika on kevyt ja maukas vaihtoehto runsasrasvaiselle uunilohelle. Myös lisuke syntyy näppärästi samalla pellillä. Jos haluat keventää annosta entisestään, vaihda lohkoperunat juureksiin.

Resepti: Uunissa paahdettu rosmariinisiika

miso-lohikyljykset ja seesamkasvikset

Vaikka lohi onkin runsasrasvainen kala, ei keventäjän kannata hylätä sitä kokonaan lautaseltaan. Kalan rasva on terveellistä ja sisältää välttämättömiä rasvahappoja. Unohda kuitenkin tuhdit smetanakuorrutteet sekä rasvassa paistaminen ja mausta kala kevyesti japanilaisella misotahnalla. Korvaamalla myös tuhdit lisukkeet kevyemmillä kasviksilla pysyvät kalorit kohtuuden rajoissa.

Resepti: Miso-lohikyljykset ja seesamikasviksia

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tarkkailetko painoasi? Tässä 5 kevyttä kalaruokaa arjen mauiksi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X