Täysjyvä täynnä ravintoa

Kun valitset viljatuotteista tummat täysjyvätuotteet, kohennat samalla terveyttäsi. Paljon täysjyväviljaa sisältävä ruokavalio vähentää sydäntautien vaaraa, pienentää veren kolesterolitasoa sekä vähentää kakkostyypin diabeteksen ja tiettyjen syöpätautien vaaraa. Viljakuitu auttaa lisäksi suoliston toimintaa ja painonhallintaa sekä tasoittaa veren sokeri- ja insuliinimäärää.

Valkoiset ydinjauhot jauhetaan viljan ytimestä sen jälkeen, kun ravintopitoiset kuorikerrokset on poistettu. Tavalliset vehnäjauhot ovat ydinjauhoja, hiivaleipä- ja grahamjauhoissa on kuorikerroksia mukana.

Ruisjauhot ja useimmat puurohiutaleet ovat täysjyvätuotteita, samoin tummat pastat ja riisit. Ruisleivät ovat perinteisesti olleet täysjyvätuotteita, vaaleat leivät ja vehnäleivät kuorittua viljaa. Viime aikoina on kauppaan saatu myös täysjyväviljasta leivottua vehnäleipää sekä kuitupitoista kauraleipää.

Täysjyvävilja sisältää myös B-ryhmän vitamiineja, E-vitamiinia, rautaa, magnesiumia ja muita kivennäisaineita. Kun viljanjyvän kuorikerrokset otetaan käyttöön, saadaan kuidun mukana talteen lisäksi useita tärkeitä biologisesti aktiivisia aineita, kuten fenoliyhdisteitä ja kasviestrogeeneja. Niiden merkitys terveyden ylläpidossa on vasta hahmottumassa tutkijoille.

Teksti: Soili Soisalo

Keskustelu

Kommentoi juttua: Täysjyvä täynnä ravintoa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X