Pähkinät

Terveellinen pähkinä sopii moneen

Pähkinät ovat luonnon superruokaa, jotka sisältävät energiaa, hyvänlaatuista rasvaa, proteiinia, kuituja, mineraaleja, vitamiineja, etenkin E-vitamiinia, ja antioksidantteja.

Pähkinöiden rasva on hyväksi aivoille ja sydämelle. Korvaamalla osan ruokavalion hiilihydraateista pähkinöillä, saat ylläpidettyä veren sokeritasapainoa. Saksanpähkinät sisältävät omega-3-rasvahappoja, runsaasti E-vitamiinia, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Niiden säännöllinen käyttö alentaa huonoa kolesterolia ja vähentää veritulpan riskiä. E-vitamiini suojaa myös muistia.

Syö kourallinen pähkinöitä päivässä. Lisää niitä puuroon, jogurttiin, salaatteihin ja ruokiin tai pistele välipalana. Parhaimmillaan terveysvaikutukset ovat sellaisenaan syödyissä pähkinöissä. Rasvaiset pähkinät antavat leivonnaisiin ja ruokiin rouheutta, makua ja täyteläisyttä. Älä kuitenkaan popsi pähkinöitä pussitolkulla, sillä hyväkin energia lihottaa.

Saksanpähkinä

Pähkinäöljyt ovat aromikkaita ja hyvänmakuisia, mutta kalliita öljyjä, joita kannattaa lisätä makua antamaan esimerkiksi oliiviöljyn joukkoon.

Pähkinäallergisten on hyvä varmistaa, että ruokaan ei ole lisätty edes pähkinäöljyä. Useimmille kuitenkin mantelit ja pistaasit sopivat.

Säilytä pähkinöitä jääkaapissa tai pakastimessa, sillä rasvaisina ne härskiintyvät helposti.

Mikä pähkinä sopii mihinkin?

Hasselpähkinä eli Euroopanpähkinä kasvaa Suomessakin. Voimakkaan makuinen ja ravinteikas pähkinä sopii hyvin leivontaan ja jälkiruokiin.

Pekaanipähkinä– eli pekaanihikkoripuu on kotoisin Missisippijoen laaksosta. Puu tuottaa pähkinöitä jopa 300 vuotiaaksi asti. Rapeat, käsissä murrettavat pähkinät käyvät naposteltaviksi, leivontaan ja ruoanvalmistukseen. Pekaani muistuttaa saksanpähkinää.

Saksanpähkinä on herkullinen, rasvainen ja miedonmakuinen ja erittäin terveellinen pähkinä, joka sopii koristeeksi leivonnaisiin ja jälkiruokiin. Ainoa pähkinä, joka sisältää omega-3 rasvahappoja.

Parapähkinä– eli Brasilian pähkinäpuu kasvaa Amazonin sademetsissä jopa 1 000 vuotiaaksi. Kookas, rasvainen pähkinä käy leivontaan, jälkiruokiin ja makeisiin. Siinä on runsaasti kivennäisaineita, erityisesti seleeniä.

Australianpähkinä eli macademiapähkinä on kallein pähkinälajike. Se muistuttaa hasselpähkinää, mutta on kooltaan suurempi ja maultaan hienostuneempi. Pehmeän voimainen ja rasvainen maku käy ylellisiin jälkiruokiin ja leivonnaisiin. Pähkinät maistuvat myös paahdettuina ja suolattuina. Macademia sisältää hiilihydratteja vähemmän kuin muut pähkinät.

Cashewpähkinä on munuaispuun hedelmä, joka ei oikeastaan ole pähkinä vaan siemen. Pehmeä, helposti käsissä murtuva cashew sopii hyvin salaatteihin ja ruoanvalmistukseen. Sitä myydään myös paahdettuna ja suolattuna.

Maapähkinä on palkokasvi, jonka herneen makuiset pähkinät sopivat niin ruoanvalmistukseen kuin leivontaankin. Tahnaksi jauhettua maapähkinää, maapähkinävoita, voi käyttää myös leivontaan. Aasialaisessa ruoanvalmistuksessa maapähkinää käytetään paljon wokeissa ja esimerkiksi indonesialaisessa sataykastikkeessa.

Mantelipuun luumarjan siemenet eli mantelit ovat miedonmakuisia ja sopivat kaikenlaiseen ruoanvalmistukseen, leivontaan ja marsipaaniin. Mantelista saadaan myös öljyä ja mantelimaitoa.
Villimuotojen siemenet ovat sinihappoa kehittäviä karvasmanteleita, joista saatavaa karvasmanteliöljyä käytetään mausteena.

Mantelipistaasin luumarjojen vaaleanvihreää, hienostuneen makuista siementä käytetään jälkiruoissa ja leivonnaisissa.

Löydä pähkinäisiä reseptejä:

Pähkinä kuuluu joulun leivonnaisiin
Pähkinäisiä arkiherkkuja
Leivo makeita herkkuja pähkinästä
Ruoka.fi: Hunajassa ja rosmariinissa uitetut paahdetut pähkinät

 

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Terveellinen pähkinä sopii moneen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X