Terveellinen ruoka on aina in

Fermentointi, pikkelöinti, itsepuristettu. Ramen, chia, mocktail. Ruoka- ja terveystrendejä, joista nyt puhutaan.

Mitä kevyempi ruoanvalmistusmenetelmä, sen parempi. Ja jos kyse on lähiruoasta, vielä parempi. Keittäminen, höyryttäminen, vesihaude, savustaminen ja uunissa paahtaminen ohittavat nyt kirkkaasti käristämisen, pannulla paistamisen ja öljyssä tiristämisen.

Kaakkoisaasialaisen ramen-keiton suosion salaisuuden ymmärtää juuri tätä taustaa vasten. Keitto sisältää useimmiten reilunkokoisen viipaleen keitettyä lihaa, sipulia, lehtikasviksia, paksoita tai pinaattia reiluina paloina sekä sieniä, nuudelia ja kananmunaa. Mausteeksi vielä misotahnaa, inkivääriä ja riisiviinietikkaa tai -viiniä.

Erillisen laitteen vaativa sous vide -menetelmä eli hitaasti kontrolloidussa lämpötilassa tyhjiöpakkauksessa kypsentäminen on ruokahifistelijöiden suosikkitapa valmistaa terveellistä ruokaa juuri nyt.

Lisää siemeniä

Ruokiin, salaatteihin, aamiaisjogurttiin, leipään ja puuroihin lisätyt siemenet, mantelit ja pähkinät sisältävät kuitua, hyviä rasvahappoja, rasva-liukoisia vitamiineja ja kivennäisaineita. Suosio sellaisenaan ja erilaisina tuunakkeina on siis takuuvarma.

Pähkinöitä ja siemeniä

Superfoodiksi ja terveyspommiksi väitetyt ja jo hetkisen erityisen hypetetyt chia-siemenet sisältävät merkittävän määrän omega 3 -rasvahappoa, kuituja, aminohappoja ja kalsiumia. Ne tasaavat verensokeria ja alentavat kolesterolia hidastaessaan ruoansulatusta.

Alkoholitonta, kiitos

Alkoholittomat drinkit eli mocktailit löytyvät jo jokaisen itseään kunnioittavan baarin tiskiltä.

Myös itsepuristetut tuoremehut, kaikenlaiset kotimehut ja itse hiilihapotetut tuorejuomat ja -limut sekä kookosvesi ja erikoisjääteet ovat kuuminta hottia.

Soija- ja mantelimaitotuotteet korvaavat yhä useammassa keittiössä niin sanotut perinteiset maitotuotteet.

Tuoremehua laseissa

Kuitupitoista ruokaa

Kokojyväviljan suosiminen ja vanhat viljalajikkeet kuten speltti, amarantti ja emmer ovat terveysravinnon huipulla.

Nyt on muodikasta välttää myös puhdistettua vehnää. Samoin gluteeniton ruoka, gluteenittomat pastat ja nuudelit kasvattavat kovaa vauhtia suosiotaan. Gluteenitonta tarjoaa myös yhä useampi leipomo ja ravintola.

Pastan ja perunan kilpailijoiksi ovat nousseet kvinoa ja tumma tai punainen riisi.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Terveellinen ruoka on aina in

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X