Trendikäs kulhoruoka on arjen pelastaja – näin kokoat kulhon evääksi tai aterialle

Kulhoruoka on suosittua, eikä ihme. Se on helppoa, nopeaa ja varsin terveellistä syötävää erityisesti arki-iltana. Kukapa ei rakastaisi kulhoon koottua kaunista ja maukasta ateriaa?

Kulhoruoka on kuin lämmin ruoka ja salaatti yhdessä – värikäs, raikas ja ruokaisa!

Melkein mitä tahansa tarjotaan tällä hetkellä kulhosta: salaattia, sushia, burritoa, smoothieta tai vaikka jälkiruokaa. Kulhoruoka on konseptina kerrassaan loistava. 

Idea on koota samaan kulhoon kaikki aterian komponentit ja viimeistellä se maukkaalla kastikkeella. Pisteitä kulhoruoka saa myös helppoudesta. Kulhoruoat valmistuvat vikkelästi ja vähällä vaivalla. Mukaan kelpaavat niin omat suosikkiainekset, sesongin parhaat raaka-aineet kuin jääkaapin tähteetkin.

Ruokaisa kulho valmistuu nopeastikin arki-iltana töiden jälkeen. Kerralla kannattaa tehdä vähän isompikin satsi, sillä loput voi pakata rasiaan seuraavan päivän lounasevääksi. Nerokasta, eikö vain? 

Lue myös: Tuorepuuron kaava – ota se haltuun, etkä enää kärsi kurnivasta vatsasta edes kiireisinä aamuina!

Kulhoruoka lohesta tai broilerista

Lohesta valmistettu kulhoruoka taltuttaa sushin himon näppärästi myös arki-iltana. Lusikoi kulhon pohjalle riisiä ja kokoa päälle sushista tuttuja raaka-aineita: marinoitua, graavattua tai pintapaahdettua lohta, kurkkua, edamamepapuja ja esimerkiksi garia eli sushi-ihnkivääriä. Kruunaa annos soijakastikkeella tai maukkaalla majoneesilla.

Jos sushinhimo ei ole akuutti, voi kulhoruokaan sujauttaa myös broileria. Broilerikulhoon kootaan paistettua broilerin ohutleikettä, rutkasti kasviksia ja kuitupitoista superviljaa, freekehiä.

Lue myös Anna.fi: Sisäfilee-poke

Vegekulhot ovat värikkäitä ja hyvänmakuisia

Kulhoruoan voi tottakai koostaa myös kasvisruokavalioon sopivaksi. Vegekulho on ravitseva kulhoruoka, joka on täynnä hyvää tekeviä aineksia. Kotimaista kauraa ja härkäpapuja sisältävässä annoksessa on runsaasti vatsaa helliviä kuituja. 

Vesimelonikulho on makupommi, jonka pohjan muodostaa raikkaat ja rapsakat kasvikset. Vesimeloni saa tulisen raikkaan kastikkeen, rouskuvia kasviksia voi valita kulhoon oman maun mukaan.

Buddha bowl on saanut nimensä siitä, että kulho pullistelee terveellisiä ja herkullisia sesongin raaka-aineita kuin itse Buddhan vatsa. Tässä kulhossa pohjan muodostaa ravinteikas kvinoa, jonka päälle kootaan raaka-aineita avokadosta härkikseen ja maissista raikkaaseen retiisiin.

Härkäpapukulho yhdistää herkullisella tavalla kotimaista härkäpapua ja aasialaisia mausteita. 

Nauti smoothie tai jälkiruoka kulhosta

Kulhoruokailu sopii täydellisesti myös aamu- ja välipaloille, sillä pohjan voi rakentaa esimerkiksi smoothien tai puuron varaan. Kokoa päälle tuoreita marjoja ja hedelmiä sekä pähkinöitä, siemeniä ja granolaa.

Tai miksi et nauttisi myös jälkiruokaa näppärästi kulhon muodossa? Jälkiruokakulho on makea ja nopea herkku, jonka salaisuus on jogurtin ja tahinin eli seesaminsiementahnan yhdistämisessä. Kookosjogurtti on maidoton ja lempeä vaihtoehto perinteiselle jogurtille.

Kulhoruoan koostamisessa tyyli on vapaa, mutta näillä vinkeillä lopputulos on täysi kymppi:

Kulhoruoan koostamisessa kädet ovat vapaat. Perusidea on koota yhteen ja samaan kulhoon aineksia ruokaympyrän jokaisesta lohkosta täysjyväviljan ympärille. Päälle maukas kastike. Ja sitten jo syödään! Käytitpä sitten jääkaapin tähteitä tai omia suosikkiraaka-aineitasi, muista käyttää runsaasti eri värisiä kasviksia. Niillä kulhoruoka on paitsi kaunis, myös raikas ja ravinteikas.

  • Kulhon pohja kannattaa perustaa jollekin hiilihydraattipitoiselle. Täysjyväviljat, kuten tumma riisi, kvinoa, ohra tai vaikka speltti ja tattari toimivat täydellisesti.
  • Päälle kootaan jotain proteiinipitoista, kuten lihaa, kalaa tai tofua. Myös kananmuna sopii kulhoon niin keitettynä, paistettuna kuin uppomunaksi valmistettunakin.
  • Kasviksia voi lisätä joukkoon tuoreena, nopeasti paistettuna, uunissa paahdettuna tai vaikka pirteäksi pikkelöitynä. Lisää ruokaisuutta saat pavuilla ja linsseillä.
  • Erilaiset päälle lisättävät ripotteet tuovat ruokaan makua ja tekstuuria. Kokeile esimerkiksi paahdettuja pähkinöitä ja siemeniä, tuoreita yrttejä, chiliviipaleita, oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja.
  • Koko annoksen kruunaa maukas kastike, joka sitoo eri komponentit yhteen. Oikaise kaupan valmiilla tai sekoita mieleisesi esimerkisi jogurtista ja mausteista, öljystä ja etikasta tai vaikka pähkinävoista ja soijakastikkeesta.
  • Paras lopputulos syntyy, kun kulhoon kokoaa rohkeasti erilaisia makuja ja rakenteita: suolaista, makeaa ja hapanta sekä lämmintä, kylmää, pehmeää ja rapeaa…

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Trendikäs kulhoruoka on arjen pelastaja – näin kokoat kulhon evääksi tai aterialle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X