Värikästä ruokaa: 5 väriä, joita kannattaa käyttää lautasella!

Raikkaina hehkuvat ateriat ovat ilo silmälle ja hellivät niin kehoa kuin mieltäkin. Aloita kevyt laskeutuminen kesään näiden värikkäiden ruokien avulla.

Oranssi pestokastike porkkanasta

Kukapa ei tykkäisi pestopastasta! Tiestikö, että huippuhyvä pestokastike valmistuu myös keitetyistä porkkanoista. Oranssina hehkuvat porkkanat sisältävät runsaasti A-vitamiinin esiastetta eli beetakaroteenia, joka on erityisen hyväksi sekä iholle että näkökyvylle. Huipputerveellinen ruoka syntyy, kun käytät pestoon myös runsaasti pehmeää rasvaa sisältäviä cashewpähkinöitä ja oliiviöljyä ja tarjoat kastikkeen täysjyväpastan kanssa.

porkkanapestopasta

Ohje: Porkkanapestopasta

Hehkuvan punainen tomaattisalaatti

Tomaatti ja mozzarella on klassikkopari, joka ei petä. Tämä ohje virittää suosikkimakuparin uuteen ulottuvuuteen, sillä se valmistetaan paahdetuista kirsikkatomaateista. Uunissa paahdetut tomaatit ovat melkein kuin karkkia ja vieläpä superterveellisiä, sillä tomaattien sisältämä lykopeeni on kypsennetyissä kasviksissa paremmin imeytyvässä muodossa. Paahdetut pinjansiemenet, kirpakat kaprikset ja tujaus cayennepippuria tuovat sopivasti asennetta lautaselle.

uunissa kuivattuja tomaatteja ja mozzarellaa

Ohje: Uunissa kuivattuja tomaatteja ja mozzarellaa

Vihreä minestronekeitto

Vihreä minestronekeitto tehdään parsa- ja lehtikaalista sekä kesäkurpitsasta ja herneistä. Vihreät vihannekset sisältävät runsaasti folaattia, jonka saanti osalla suomalaisista on varsin niukkaa. Keitto on mukavan kevyt, muttei mauton, sillä se tarjotaan yrttisen salsa verde -kastikkeen kera.

vihreä minestronekeitto

Ohje: Vihreä minestronekeitto

Pinkki punajuurihummus

Punajuurihummus on todellinen monitoimisoossi, sillä se sopii niin leivän päälle, pitaleipien täytteeksi, kasvisten dippailuun kuin esimerkiksi salaatin kastikkeeksikin. Pinkkinä hehkuva punajuuri sisältää runsaasti muun muassa kaliumia ja magnesiumia, ja sen säännöllinen käyttö voi auttaa alentamaan verenpainetta.

Punajuurihummus valmistuu nopeasti säilykekikherneistä ja etikkapunajuurista, mutta sen voi tehdä myös paahdetuista tai keitetyistä juureksista.

Punajuuri hummus

Ohje: Punajuurihummus

Valkoinen: Varhaiskaalisalaatti

Myös valkoinen väri tekee hyvää. Keväällä ja alkukesästä kannattaa otta kaikki ilo irti varhaiskaalin sesongista. Runsaasti muun muassa kalsiumia sekä C- ja K-vitamiinia sisältävä mehevä varhaiskaali tekee caesarsalaatistakin entistä parempaa. Kruntonkien sijaan siinä rouskuvat herkulliset macadamiapähkinät. Lisukesalaatti muuttuu kokonaiseksi ateriaksi, kun rikastat sen esimerkiksi paistetulla broilerilla.

kaalicaesar

Ohje: Kaali-pähkinäcaesar

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: hannakuusisalo
Kuvat: Otavamedia

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti