Symbolit ja merkit auttavat vastuullisen viinin valinnassa – lähes puolet juomien ilmastokuormasta tulee pakkauksista
Ihmiset haluavat yhä useammin nauttia vastuullisesti tuotettua ja ympäristöystävällistä viiniä. Mistä tietää, että viini on tuotettu eettisesti? Otimme selvää.
Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat nousseet tärkeiksi kriteereiksi myös viinin valinnassa.
Vastuullisuus on aiheena suuri, mutta mitä enemmän kuluttaja vaatii tietoa ostaessaan juomia, sitä helpommin tietoa on tulevaisuudessa saatavilla. Kun kuluttaja kysyy kriteereitä, Alkon antaa tietoa ja sitä kautta vaatimukset menevät eteenpäin myös tuottajalle asti. Näin koko ala menee eteenpäin vastuullisuuskysymyksissä.
Vuoden 2022 alussa Alkon julkaisemassa trenditiedotteessa vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys nousivat yhdeksi suurimmaksi trendiksi juoma-alalla.
”Ketään ei varmasti yllätä se, että vastuullisuuden merkitys edelleen lisääntyy. Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän sosiaalista vastuunkantoa hankintaketjussaan. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat elinehto”, valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen kertoi Alkon 2022 trendikatsauksen raportissa.
Kysyimme miten vastuullisuuden voi määritellä, mitä se tarkoittaa?
Vastuullisuuden määrittäminen viinimaailmassa on haastavaa, Haaga-Helia University of Applied Sciences -koulun opettaja Terhi Oksanen-Alén kertoo Mission Positive Handprint -vastuullisuustapahtumassa lokakuussa 2022.
”Toisin kuin esimerkiksi luomussa ja biodynaamisissa tuotteissa, vastuullisuudelle ei ole olemassa yhtenäisesti noudatettavia kansainvälisiä käytäntöjä. Eri viinialueilla on erilaisia haasteita ja tärkeysjärjestyksiä. Alueen arvoista ja kokonaisuudesta riippuen vastuullisuuden tulkitseminen vaihtelee paikoista ja organisaatioista riippuen.”
Viinintuotannon vastuullisuus
Terhin mukaan viinituotannon vastuullisuuden voisi jakaa kolmeen osaan: ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja taloudelliseen vastuuseen.
- Ympäristövastuu: Viinintuotanto ei ole vain ilmastonmuutoksen uhri, vaan sillä on myös omat osuutensa päästöistä. Ympäristövastuu sisältää viininviljelyn, keräämisen sekä valmistamisen viinitilalla, pakkausmateriaalit sekä viinin kuljettaminen kohdemaahan.
- Sosiaalinen vastuu: Sosiaalinen vastuu on työntekijöiden oikeuksien ja hyvinvoinnin varmistamista, työolosuhteiden parantamista, tasa-arvon ja monimuotoisuuden edistämistä sekä hyvien suhteiden vaalimista naapuriyhteisöissä. Se on myös vastuullisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamista tuleville sukupolville.
- Taloudellinen vastuu: Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että yritys tuottaa sen verran tulosta, että se pystyy jatkamaan toimintaansa sosiaalisen ja ympäristövastuun puitteissa.
Ilmastokuormitus: viinin pakkauksella yllättävän suuri vaikutus
Suurin ilmastokuormitus syntyy viinin pakkauksesta. Ei siis ole ihan sama vastuullisuusnäkökulmasta nauttiiko viininsä lasipullosta, pet-pullosta, hanapakkauksesta vai kartonkitölkistä, sillä 46 prosenttia viinin ilmastokuormasta syntyy pakkauksesta.
Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienemmät ovat sen ilmastovaikutukset. Alkon yksi tärkeimmistä ympäristötavoitteista on puolittaa juomapakkauksista aiheutuvat ilmastopäästöt vuoden 2030 loppuun mennessä.
Perinteinen lasipullo on suurin ympäristönkuormittaja (675 g CO2/l), kun taas valitsemalla modernin kartonkitölkin jossa on käytetty biomuovia ja uutta kartonkia, hiilijalanjälki huomattavasti pienempi.
Eri viinipakkausten hiilijalanjäljet juomalitraa kohden:
Hanapakkaus 70 g CO2e/l
Kartonkitölkki 85 g CO2e/l
Viinipussi 96 g CO2e/l
Alumiinitölkki 190 g CO2e/l
PET-muovipullo 245 g CO2e/l
Kevyt lasipullo (alle 420 grammaa) 525 g CO2e/l
Perinteinen lasipullo (noin 540 grammaa) 675 g CO2e/l
”Pyrimme kehittämään valikoimamme pakkauksia yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa ilmastovaikutukset huomioiden kohden vähäpäästöisiä ja helposti kierrätettäviä pakkauksia. Toivomme asiakaskysynnän myös vahvistavan tätä kehitystä”, Alkon vastuullisuusasiantuntija Hanna Kangasaho kertoo.
Kuluttajalla on suuri vastuu myös ketjun loppupäässä vastuullisuusnäkökulmasta: se on tietysti kierrätys. Pakkaukset pitäisi kierrättää oikeaopppisesti.
Apua valintaan symboleista
Kuluttajaa on helpotettu vastuullisuusasioiden ymmärtämisessä Alkon myymälöissä merkitsemällä tuotteet erilaisilla symboleilla.
Myymälässä hyllyn reunassa voi nähdä Vihreä Valinta- ja Eettinen -merkinnöillä varustettuja tuotteita. Nämä merkinnät on kehitetty helpottamaan kuluttajaa tunnistamaan tuotteet, joiden tuotannossa vastuullisuusasioita on huomioitu.
Alkon myymälöissä merkitään Eettinen-symbolilla ne tuotteet, joiden tuotannossa kiinnitetään erityistä huomiota ihmisten hyvinvointiin.
Symboli kokoaa alleen eettisiä sertifiointeja, jotka ottavat kriteereissään huomioon erityisesti ihmisten hyvinvoinnin, mutta myös ympäristönäkökulmia tuotannon eri vaiheissa. Sertifioinneissa huomioidaan esimerkiksi järjestäytymisvapauteen, työterveyteen ja -turvallisuuteen, reiluun palkkaukseen, ihmis- ja työoikeuksiin sekä eettiseen liiketoimintaan liittyviä näkökulmia.
Vihreä valinta -merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen.
Vihreä valinta -tuotteiden osuus litramyynnistä oli vuonna 2021 oli 47,2 %.
Vihreä valinta -symboleita on seitsemän ja ne voivat kertoa esim. pakkauksen ympäristövastuullisuudesta tai viljelyn luonnonmukaisuudesta:
- Alkuviini
- Biodynaaminen
- Hiilineutraali
- Kestävän kehityksen sertifiointi
- Luomu
- Vegaaninen
- Ympäristövastuullinen pakkaus
Sosiaalinen vastuu – näin Alko sitoutuu
Viinin viljelyä ja viinintuottajia on ympäri maailman. Miten Alkossa pystytään sitoutumaan hankintaketjun toisessa päässä maailman toisella laidalla olevien työntekijöiden hyvinvoinnin varmistamiseen ja miten Alko varmistaa ja edistää ihmisoikeuksien toteutumista viininviljelyssä?
”Olemme sitoutuneet edistämään ihmisoikeuksia, työoikeuksia ja hyviä työolosuhteita juomien hankintaketjuissa. Työ vaatii sinnikkyyttä ja lähtökohtanamme on pyrkiä jatkuvaan parantamiseen tällä vastuullisuuden osa-alueella”, Kangasaho selventää.
Alkon vastuullisen hankinnan toimintamalli perustuu Amfori BSCI:n Code of Conductiin, eli he ovat sitoutuneet kansainvälisiin yrityksiä koskeviin ihmisoikeussitoumuksiin.
”Tavarantoimittajat ovat tärkeitä yhteistyökumppaneitamme, ja työstämme vastuullisuusasioita heidän kanssaan säännöllisissä tavarantoimittajatilaisuuksissa, vastuullisuustyöpajoissa ja webinaareissa. Tuotteiden hankintaketjussa suurimmat ihmisoikeuksiin liittyvät riskit ovat raaka-aineiden alkutuotannossa. Järjestämme tuottajille koulutuksia ja webinaareja yhteistyössä muiden pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa, esimerkkinä tänä vuonna Italiassa Stronger Together -aloitteen järjestämät koulutukset. Olemme järjestäneet myös rommien hankintaketjussa Water, shade, rest and sanitation -koulutuksia sokeriruo’on sadonkorjuusta aiheutuvien terveysriskien vähentämiseksi.”
Lähteet: Mission positive handprint -tapahtuma, lokakuu 2022, tekstin tarkistanut Alkon kestävän kehityksen asiantuntija Senni Simola ja vastuullisuusasiantuntija Hanna Kangasaho.
Kommentoi
Kommentoi juttua: Symbolit ja merkit auttavat vastuullisen viinin valinnassa – lähes puolet juomien ilmastokuormasta tulee pakkauksista