Vitamiinia luille

Ruotsalaistutkimuksissa huomattiin, että runsaasti A-vitamiinia saavilla henkilöillä on heikompi luuntiheys kuin muilla. Myös lonkkamurtuman riski on suurempi. Voiko A-vitamiini todella estää esimerkiksi luustolle tärkeän D-vitamiinin imeytymisen?

Väitteet, joiden mukaan A-vitamiini suoraan estäisi D-vitamiinin imeytymisen, ovat vääriä, dosentti Christel Lamberg-Allardt Helsingin yliopistosta vastaa.

D-vitamiinia tarvitaan muun muassa luuston vahvistamiseksi. Normaaliannoksina A-vitamiini ei vaikuta D-vitamiinin saantiin eikä sitä kautta luustoon. Lamberg-Allardt muistuttaa, että Ruotsissa lisätään A-vitamiinia maitoon.

– Liian suuret vitamiiniannokset eivät ole koskaan hyväksi. Tämä koskee myös D-vitamiinia.

Normaalista ravinnosta ei saa yliannostusta. Isot annokset tulevat yleensä vitamiinilisistä, jos niitä ei käytetä ohjeiden mukaan.

Kalanmaksaöljyssä on sekä A- että D-vitamiinia. Sitä voi käyttää, jos epäilee, ettei saa ravinnosta talviaikaan tarpeeksi D-vitamiinia. Sama koskee myös monivitamiinitabletteja.

D-vitamiinia saa luontaisesti auringonvalosta, kalasta, vitaminoiduista maitotuotteista ja margariinista. A-vitamiinia on maksassa, maitotuotteissa, ravintorasvoissa ja kasviksissa. Sitä tarvitaan näköaistimuksen syntyyn, solujen kasvuun ja lisääntymiseen.

Teksti: Kirsi Riipinen, Kotiliesi 3/2006.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Vitamiinia luille

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X