Yrittäjän pitää palvella

Menin maanantai-iltana teelle Helsingin keskustan kahvilaan, joka aukioloaikojen mukaan panee ovensa säppiin kello 22. Tilausta tehdessäni kello oli viittä vaille yhdeksän. Huomasin, että eräs myyjistä alkoi kantaa täysiä pullavateja keittiöön.

Monta pullaa oli jäänyt myymättä. Kymmentä yli yhdeksän lähes kaikki leivonnaiset oli viety pois. Minua rupesi epäilyttämään, olinko nähnyt aukioloajat väärin. Tarkistin sen myyjältä. Juu, kymmeneen ollaan auki. Viisitoista yli sisään porhalsi englantia puhuva mies, jonka seurue jäi kadulle odottamaan. Hän kysyi kuuluvasti, onko kaikki loppu. Juu valitettavasti, vastattiin. Seurue meni menojaan.

Olin ällistynyt. 45 minuuttia ennen sulkemisaikaa tarjoilut on viety keittiöön ja myynti lopetettu. Teetä, kahvia ja viiniä vielä sai. Nokkani joka asiaan pistävänä keski-ikäisenä akkana menin kysymään syytä tähän suomalaiseen palveluintoon. Vastaus oli: ”Näin meillä on tapana”. Valomerkki on kuulemma puoli kymmeneltä.

En minä myyjää syytä, vaan yrittäjää, joka hyvän palvelun sijasta haluaa säästää palkoissa. Suomalaiset ovat todella huonoja myyjiä. Meillä ei myydä vaikka asiakkaita olisi. Aukioloaika antaa väärän mielikuvan. Jos kahvila on auki kello 22:een, haluan pullani vielä vaikka viittä vaille.

Kyllä otti päähän – ja vielä euroviisuviikolla!

Keskustelu

Kyllä on minunkin mielestäni palvelussa parantamisen varaa, ainakin tässä kahvilassa. Minun isäni oli aikanaan yksityisyrittäjä, ja hän opetti ettei asiakkaalle koskaan myydä ”ei oota”. Siis, jos asiakkaan toive oli mitenkään täytettävissä niin näin tehtiin. Olikohan kyseinen kahvila jonkun ketjun omistama? Ajattelin, että henkilökunta ”on vain töissä”. Ei luulisi pienellä kauppiaalla olevan varaa kääntää asiakkaalle selkää. Huono maine kulkee aina nopeampaa kuin kehut.

Olen ollut töissä pienessä kahvilassa jossa omistaja vahti koko ajan että me työntekijät tehdään työmme hyvin. ei olisi tullut kuuloonkaan kerätä pullia pois ennen sulkemisaikaa. Meidän työaikakin ulottui sulkemisajan jälkeen juuri siksi että pystyttiin palvelemaan asiakkaita loppuun asti.

Minulla on samanlaisia kokemuksia matkaillessani Suomessa. On turha
kuvitella, että Suomessa palveluaika on sama kuin aukioloaika!
Aukioloaika näkyy useissa paikoissa tarkoittavan hetkeä, jolloin henkilökunta
sulkee ovat ja lähtee työpaikaltaan. Asiakkaiden palvelu lopetetaan jo hyvissä
ajoin ennen sulkemista. Valitettavasti ! Yrittäjien olisi aika opettaa työntekijöilleen
työmoraalia, jos aikoo pärjätä. Varsinkaan ulkomaalaiset asiakkaat eivät ole
tottuneet eivätkä hyväksy moista menettelyä.

Kommentoi juttua: Yrittäjän pitää palvella

Vastaa käyttäjälle Ulkomailla parempaa palvelua saanut Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X