6 syytä viettää sokeriton syyskuu – näillä vinkeillä onnistut!

Kyllä: sinäkin selviät kuukauden ilman sokeria. Lue kuusi syytä, miksi sokeriton syyskuu kannattaa sekä 10 vinkkiä, jotka auttavat jättämään sokerin.

Sokeriton syyskuu – pystyisinkö elämään kuukauden ilman sokeria? Ja jos pystyn, onko se tuskaista paitsi minulle myös lähipiirilleni?

Kyllä pystyn ja ei ole. Sitä mieltä ainakin on diplomiravintoneuvoja Solja Kemppi, joka on mukana haastamassa suomalaisia viettämään sokeritonta syyskuuta.

”On hyvä herätellä ihmisiä tekemään parempia valintoja ja kiinnittämään huomiota piilosokerin määrään. Se tasapainottaa jokaisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.”

Mutta mitä etuja sokerittoman kuukauden viettämisestä on? Solja Kemppi listasi viisi syytä, miksi sokeriton syyskuu kannattaa.

Vietä sokeriton syyskuu, koska:

1. Jaksat paremmin ja enemmän

Vireystasosi paranee, kun verensokeri ei heilahtele ja insuliinipiikit vähenevät. Arjessa jaksaminen helpottuu, saat lisää energiaa eikä mielialakaan pompsahtele turhaan.

2. Vatsasi voi hyvin

Kun nopeaa hiilihydraattia ei tuppaa vatsaan koko ajan, vatsa toimii paremmin. Turvotus vähenee ja vatsan bakteerikanta tasapainottuu, kun syöt enemmän hyviä kuituja.

3. Laihdut

Myös painon putoaminen voi olla haasteen positiivinen sivutuote.

4. Vastustuskykysi nousee

Immuniteettisi paranee. Kun ihminen syö paljon sokeria, c-vitamiinin aineenvaihdunta heikkenee. Syksyn tullen flunssa-aallot lähestyvät, joten sokerin vähentäminen kannattaa tähän vuodenaikaan.

6. Riski vakaviin sairauksiin pienenee

Riski sairastua 2.tyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin laskee.

Perustelut tuntuvat houkuttelevilta. Mutta miten sokerittomasta kuukaudesta selviää käytännössä? Tässä tärpit:

10 vinkkiä sokerittomaan syyskuuhun

1. Älä ole uhri

Unohda uhrin asenne. Älä ajattele tulevaa kuukautta kärsimyksenä. Päätä, että ”minä en syö nyt sokeria”. Seiso sanojesi takana ja ota vastuu päätöksestäsi.

2. Tuhoa karkkivarastot

Siivoa kotona kaapeista sokeriset herkut pois. Kiusaukset kannattaa karsia, sillä kun makeanhimo ja heikko hetki iskevät, suklaapatukka ehtii kadota suuhusi sekunneissa.

3. Pyydä tukea

Vaikka puolisosi ei olisi innolla mukana tempauksessa, olisi silti reilua, ettei hän kuskaisi kotiin herkkuja ja mussuttaisi pullaa edessäsi.

4. Täydennä ruokavarastosi

Varaa keittiösi kaappeihin valmiiksi ravitsevaa ja hyvää ruokaa, jota voit syödä kun nälkä tai mieliteot yllättävät. Niitä ovat esimerkiksi kasvikset, proteiinit ja hyvät rasvat.

5. Vältä valkoista

Vältä sokerin lisäksi kaikkea valkoista eli nopeita hiilihydraatteja ja vaaleaa leipää. Jos syöt valtavasti hedelmiä, myös niiden määrää kannattaa hieman rajoittaa.

6. Syö tarpeeksi proteiinia.

Jokaisella päivän pääaterialla olisi hyvä nauttia nyrkin kokoinen annos proteiinia. Se tasapainottaa verensokeria ja rajoittaa mielitekoja.

7. Varaa välipaloja

Syö terveellisä välipaloja ja kanna niitä mukanasi. Auton hansikaslokeroon voi jemmata vaikka pähkinäpussin.

8. Tutki tuoteselosteet

Lue kaupassa pakkausten tuoteselosteita ja katso, miten paljon niissä on piilosokereita. Esimerkiksi valmissalaateissa, esimerkiksi kurkkusalaatissa, pastakastikkeissa ja salaattikastikkeissa, on usein runsaasti sokeria.

8. Apua ravintolisistä

Voit ottaa avuksi myös ravintolisät tasapainottamaan sokeriaineenvaihduntaa. Magnesium, kromi ja l-glutamiini ovat hyviä verensokerin tasapainottajia.

9. Älä lannistu, jos mokaat

Tee suunnitelma repsahduksen varalle. Pohdi etukäteen, miten nouset jos sorrut. Älä ainakaan heitä hansoja tiskiin, vaikka tulisitkin langenneeksi makeaan.

10. Älä stressaa

Stressi ja univaje lisäävät makeanhimoa. Yritä minimoida molemmat.

Keskustelu

Kommentoi juttua: 6 syytä viettää sokeriton syyskuu – näillä vinkeillä onnistut!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X