Atte Kärnä kehitti jalkaterän lihaksia kuntouttuavan jalkajumpan – tunnetko sinä jo Footbicin?

Jalkavaivoja voi ehkäistä ja helpottaa fysioterapeutin vinkein. Tärkeintä on jalkaterän lihasten vahvistaminen ja oikeat kengät.

Fysioterapeutti Atte Kärnä kehitti jalkaterän pieniä lihaksia kuntouttavan jalkajumpan, Footbicin vuonna 1993. Hän oli huomannut, että jalkojen lihakset olivat monilla liian heikot ja siksi Footbic-treeni auttaa.

Nyt Atte Kärnä vastaa kysymyksiin jalkaterän hyvinvoinnista:

Miksi jalkaterien terveys on tärkeää?

Jalkaterän kunto vaikuttaa kaikkeen liikkumiseen. Jos jalkaterä pettää, koko kehon linjaukset, niin sanottu kineettinen ketju, pettää. Tällöin nivelet kipeytyvät ja kuluvat: polvi alkaa oireilla, lonkka vihoittelemaan, alaselkä jumittamaan.

Millaisessa kunnossa jalkaterämme ovat?

Huonossa! Ja yhä huonompaan suuntaan ollaan menossa, monilla lapsillakin on pullajalat, jotka eivät jaksa kunnolla kannattaa kehoa. Aikuisilla on vaivaisenluuta, laskeutunutta jalkaholvia ja päkiäkipuja.

Moni kärsii kantapään kivuliaasta ”luupiikistä”, plantaarifaskiitista. Se on ensimmäinen oire siitä, että jalkaterä ei voi hyvin. Se syntyy kun jalkaholvi laskeutuu ja jalkapohjan kalvo, plantaarifaskiitti joutuu  venymään.

On arvioitu, että jopa kolme neljästä eurooppalaisesta tarvitsisi tukipohjalliset. Se on hurja luku.

Miksi jalkaterämme ovat niin heikot?

Syynä on oikeanlaisen harjoituksen puute. Ihmisen jalat on tarkoitettu kävelemään erilaisilla alustoilla. Epätasaisessa maastossa kaikki jalan lihakset joutuvat töihin.

Sen sijaan liian tukeva, kovapohjainen kenkä on kuin kipsi. Se estää jalan luonnollisen liikkeen.

Jos kädessä on viikkokausia kipsi, sormet eivät enää sen poistamisen jälkeen toimi kunnolla. Lihakset ovat passivoituneet ja surkastuneet. Sama tapahtuu jalalle liian tukevassa kengässä.

Millainen on jalalle paras kenkä?

Kaikkein parasta olisi olla paljain jaloin. Se ei kuitenkaan useinkaan ole mahdollista, joten seuraavaksi parasta olisi käyttää paljasjalkakenkiä.

Tavallisissa kengissä on tärkeää, että lesti on riittävän leveä. Näin varpaat pääsevät töihin, levittäytymään, kuten niiden askeltaessa kuuluukin. Pohja saisi olla aika ohut, jotta jalka saisi tuntumaa maan muotoihin.

Jalkaterässä on 200 000 hermopäätettä, joiden tulee saada kävellessä aistimuksia. Murunkin pitäisi jalan alla tuntua, sillä tuntemus antaa aivoille tärkeitä impulsseja. Kovassa kengässä nämä jäävät saamatta.

Jalkapohjissa on hymynaamat

Miten korkokengät vaikuttavat jalkoihin?

Korkokenkä estää luonnollisen askelluksen, sillä se ei päästä jalkaterää toimimaan siten kuin se on tarkoitettu. Korkokengissä paino menee suoraan päkiälle, mikä pitää jalkaterän väärässä asennossa.

Jos kenkä on vielä kärjestään kapea, se johtaa siihen, että varpaita ei pysty käyttämään lainkaan. Pahimmillaan isovarvas alkaa kääntymään muita varpaita kohti, eli syntyy vaivaisenluu.

Varpaat eivät ole mitkään turhat rimpulat, vaan niillä on erittäin tärkeä tehtävä liikkumisessa.

Kannattaako kengissä käyttää tukipohjallisia?

Terve jalka ei kaipaa holvikaaren tukea tai muitakaan apuja. Jos jalassa on kuitenkin virheasento, yksilöllisesti valmisettu tukipohjallinen auttaa jalkaa oikeaan asentoon ja palauttaa näin terveen asentotunnon.

Hyvä pohjallinen on dynaaminen ja joustava, jotta se antaa jalan työskennellä. Liian tukeva pohjallinen passivoittaa jalkaa.

Pohjallinen on väliaikainen apuväline. Se pitäisi jättää pois, kun jalan oikea asentotunto on löytynyt, ja jalkaterän lihakset ovat vahvistuneet sitä kannattelemaan.

Mistä saa apua jalkaterän vaivoihin?

Osaava fysioterapeutti voi tehdä oikein tukevat pohjalliset ja antaa yksilölliset ohjeet jalkaterän täsmäharjoitteluun.

Miten jalkateriä voi jumpata itse?

Jos ei pääse kävelemään ulkona paljasjaloin, voi jalkaterän lihaksia treenata kotona Footbic-palloilla. Niihin on suunniteltu eri tasoisia kuntoutusohjelmia, joita voi tilata osoitteesta footbic.com.

Joissain kuntokeskuksissa pidetään myös ohjattuja Footbic-tunteja.

On tärkeää, ettei jumppaa aloita liian rajusti. Tukevista turvakengistä ei voi suoraan siirtyä paljasjalkakenkiin, tai saa helposti kiputiloja. Jalkaa kannattaa treenata varovasti, pikkuhiljaa toistoja lisäten.

 

Lue lisää: footbic.com

Keskustelu

Kommentoi juttua: Atte Kärnä kehitti jalkaterän lihaksia kuntouttuavan jalkajumpan – tunnetko sinä jo Footbicin?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X