Hormonit tasapainoon oikealla ruoalla

Iskevätkö vaihdevuosioireet päälle? Ruokavalio voi saada heilahtelevat hormonit kuriin

Useimmat naiset kärsivät hormonaalisista vaivoista jossakin elämänsä vaiheessa. Oikeanlaisella ruoalla hormonitoimintaa voi tasapainottaa sekä myöhentää ja lievittää esivaihdevuosi- ja vaihdevuosivaivoja.

Nukkuminen on vaikeaa, muisti pätkii ja keskittymiskyky sekä motivaatio loistavat poissaolollaan. Tunteesi hurjastelevat sisäisen vuoristoradan kyydissä ja mielialasi voivat ailahdella yhtäkkiä vihasta masennukseen. Olet usein ärtynyt, levoton tai itkuinen käsittämättä täysin miksi.

Vastaus saattaa löytyä hormoneista. Yllä mainitut oireet ovat yleisiä merkkejä hormonien epätasapainosta.

Peräti kahdeksan naista kymmenestä kokee jossain elämänsä vaiheessa hormonien epätasapainoa, selviää uudesta Mia Lundin ja Ulrika Davidsson Hormonit tasapainoon oikealla ruoalla -kirjasta.

Kirjan tieto-osion kirjoittanut Lundin on gynekologian alan erikoissairaanhoitaja, joka on paneutunut työssään hormonaalisiin häiriöihin, kuten vaihdevuosivaivoihin, PMS-oireisiin ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Hormonaaliset vaivat ovat hyvin yleisiä 35—55-vuotiailla naisilla. Noin 35 vuoden iästä alkaen 60-vuotiaaksi naisen kehossa tapahtuu monia muutoksia. Hormonien, erityisesti naissukupuolihormonien estrogeenin ja progesteronin tasot voivat vaihdella voimakkaasti. Muuttuvat hormonitasot aiheuttavat PMS-, esivaihdevuosi- tai vaihdevuosioireita. Myös huonon ruokavalion ja stressin vaikutukset tuntuvat helpommin.

Lundin vakuuttaa kirjassa, että oikeanlaisella ruokavaliolla hormonitasapainon voi säilyttää pidempään sekä lykätä ja lievittää vaihdevuosia. Jotta keho saisi kaiken tarvitsemansa, ruokavalion tulee sisältää viittä perusravintoainetta: rasvaa, proteiinia, hiilihydraatteja, kivennäisaineita ja vitamiineja.

Mitään erityistä hormoniruokavaliota ei ole. Toiset ravintoaineet ovat kuitenkin parempia kuin toiset.

Suosi näitä, kun hormonit ovat epätasapainossa

  • Syö luomuproteiinia jokaisella pääaterialla. Esimerkiksi siipikarja tai riistaliha ja kasvisproteiineista linssit ja kvinoa ovat hyviä vaihtoehtoja. Muista myös palkokasvit, kuten kikherneet, valkoiset pavut ja kidneypavut.
  • Syö rasvaista kalaa useita kertoja viikossa. Makrilli, silli, lohi, nieriä ja sardiinit sisältävät runsaasti proteiinia ja terveellisiä rasvahappoja.
  • Syö runsaasti ja monipuolisesti kasviksia. Suosi lehti-, valko-, ruusu-, kukka- ja parsakaalia ja paksoita.
  • Syö 1—2 hedelmää päivässä. Omena, päärynä ja appelsiini vaikuttavat vähiten verensokeriin. Papaija, mango ja ananas sisältävät ruoansulatusta edistäviä aineita. Muista myös c-vitamiinipitoiset marjat, kuten mustikka, vadelma ja kirsikka.
  • Pähkinöissä ja avokadossa on paljon hyviä rasvoja.

 

Lähde: Mia Lundin & Ulrika Davidsson: Hormonit tasapainoon oikealla ruoalla (Otava)

Avainsanat

Keskustelu

No haloo, jos ruoalla saisi hoidettua karmeat vaihdevuosioireet, hormonihoitoja ei kukaan käyttäisi. Nämä sinänsä ystävälliset ohjeet ovat onnekkaille, lähes oireettomille. Me onnettomat anomme apua lääkäriltä vaihtelevalla menestyksellä.

Kommentoi juttua: Iskevätkö vaihdevuosioireet päälle? Ruokavalio voi saada heilahtelevat hormonit kuriin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X