Ihmiset näkevät väärin, kuulevat väärin, ymmärtävät väärin – näin voit kehittää tilannetajuasi

Tuntuuko siltä, että et ehdi tajuta, mistä on kyse, mutta pitää vain nopeasti soheltaa jotakin? Nyt on aika parantaa tilannetajua.

Ihmiset näkevät väärin, kuulevat väärin, ymmärtävät väärin. Jos tilannetaju ei ole kohdallaan, tulee tehtyä vääriä päätöksiä. Jos esimerkiksi poliisi näkee työtoveriaan uhattavan aseella, joka osoittautuukin jäätelöksi, voi tulla jopa ruumiita.

Tekniikan tohtori, tietokirjailija Helena Åhman ja poliisin valmiusyksikkö Karhun entinen operatiivinen johtaja ja kouluttaja Harri Gustafsberg ovat kirjoittaneet syyskuun lopussa ilmestyneen teoksen Tilannetaju, päätä paremmin, joka pureutuu tilannetajun kehittämiseen.

Tilannetajun kadottaminen voi kriittisellä hetkellä muuttaa koko elämän, siksi tilannetajuaan kannattaa kehittää. Tilannetaju onkin henkisen suorituskyvyn keskeinen elementti. Onneksi siihen voi vaikuttaa: emme synny tilannetajuttomiksi tai päinvastoin erehtymättömän tarkkanäköisiksi.

Tilannetajua tarvitaan työelämässäkin.

 

Tuhansia päätöksiä päivässä

Teemme tuhansia päätöksiä päivässä, siksi oman tilannetajun kehittäminen on tärkeää. Varsinkin stressi hämärtää käsityskykyämme, mutta voimme olla myös liian alivirittyneitä, jolloin tilannetajumme ei silloinkaan ole parhaimmillaan, kun energiaa ei riitä informaation hankkimiseen ja käsittelyyn.

Kokemuksesta on hyötyä tilannetajun pitämisessä valppaana, sillä vanhat ja viisaat tai paljon kokemusta omaavat pyrkivät tekemään nopeasti päätöksiä, jotka ovat kyllin hyviä. Jos päätöksiä on tekemässä noviisi, päätöksentekoa ohjaa voimakkaasti työmuistin kapasiteetti ja yleinen tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisukyky eli niin sanottu joustava älykkyys.

Toimiva tilannetaju auttaa meitä tekemään entistä parempia päätöksiä, mutta se auttaa myös korjaamaan entistä nopeammin huonoja päätöksiä.

Huonoja päätöksiähän me kaikki teemme joka tapauksessa.

Eri mieltä vai samaa mieltä.

Näillä uutuuskirjan vinkeillä voit vähentää havaintovirheitäsi:

  1. Pohdi ajatuksiasi, menneitä kokemuksiasi ja tekojasi löytääksesi merkkejä alitajuisista havaintoharhoista. Miten olet toiminut emotionaalisissa päätöksentekotilanteissa? Miten olet toiminut, kun olet tehnyt töitä ihmisten kanssa, jotka ovat erilaisia kuin sinä?
  2. Anna sekä rationaaliselle ajattelulle että intuitiolle mahdollisuus havaita ja ohittaa virhe. Ajattele miltä tuntuisi, jos havaintovirhe kohdistuisi sinuun tai läheisiisi, pohdi arvojasi ja pysähdy asioiden äärelle riittävän pitkäksi aikaa saadaksesi havaintovirheet ohitettua.
  3. Lisää päätösten läpinäkyvyyttä. Pyri eliminoimaan, kokeile eri vaihtoehtoja. Toimi empaattisesti eli pohdi, miltä toisesta ihmisestä tuntuu tai miltä sinusta itsestäsi tuntuisi vastaavassa tilanteessa – ja oletko jo ollut vastaavassa tilanteessa.
  4. Kaikki virheelliset päätelmät eivät johdu havaintoharhoista. Kyse voi olla vaikkapa virheellisestä logiikasta tai yksipuolisesta ajattelusta. Entä tunnetko, miten intuitio toimii? Tunnistatko kykysi suunnata huomiota ja keskittyä?

 

Tilannetajua voi kehittää

Luo itsellesi selkeysfiltteri, jolla parannat tilannetajuasi:

Jos sinusta tuntuu, että arki on yhtä puuroa ja ärsykkeiden tulvassa rämpimistä, tilannetajusi voi olla vaarassa. Pystytkö olemaan luova, aikaansaava ja sosiaalinen, jos katselet maailmaa kuin putken päästä?

  1. Kun menet töihin, pyri koko ajan pitämään mielessäsi selkiyttäminen.
  2. Kun kirjoitat sähköpostin, mieti, miten sen voisi kirjoittaa vielä selkeämmin.
  3. Kun keskustelet jonkun kanssa, mieti, miten voit puhua vielä selkeämmin, millaisen selkeyttävän kysymyksen voit esittää ja voitko auttaa toista selkeyttämään asiaansa.
  4. Kirjaa päivän päätteeksi ylös muutama huomio tästä selkeysharjoituksestasi.
  5. Jatka seuraavana päivänä ja sitä seuraavana. Aivosi alkavat huomata ympäristössä selkeyttämisen paikkoja ilman erityistä energian suuntaamista siihen.
  6. Tällä tavalla huomiotasi suuntaamalla voit luoda muita mielen filttereitä, jotka auttavat sinua huomaamaan ympäristöstä asioita, joita et ole ennen hoksannut.
  7. Saatko moitteita siitä, että et arvosta toisia tarpeeksi? Voit luoda toisten arvostamisfiltterin.
  8. Näin tilannetajusi paranee, kun opit suuntaamaan huomiotasi ja keskittymään asiaan.
Uutuuskirja Tilannetaju - päätä paremmin

Lue lisää! Tilannetaju päätä paremmin (Alma Talent) on Helena Åhmanin ja Harri Gustafsbergin käsialaa.

 

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.