Töihinpaluu loman jälkeen edessä? Psykologi kertoo, miten selviät

Koska loma ei jatku ikuisesti, kysyimme työterveyspsykologilta, miten töihin paluu loman jälkeen sujuu mahdollisimman kivuttomasti. Tee nämä asiat ennen lomaa, loman aikana ja loman jälkeen!

Vinkki ennen kuin esität seuraavan lomatoiveesi: mielen ja jaksamisen kannalta kaikkein parasta on palata töihin keskellä viikkoa.

”Jos työskentelee maanantaista perjantaihin, kannattaa lomalta palata takaisin töihin keskiviikkona tai torstaina. Keho ja mieli ehtivät sopeutua lyhyesti ennen kuin saavat palautumisajan heti perään,” vastaava työterveyspsykologi Sari Nuikki Lääkärikeskus Aavasta sanoo.

Lue muut Nuikin neuvot, ja töihin paluu loman jälkeen sujuu helposti!

Lue myös: Kuusi tasa-arvomyyttiä työelämästä – Suomi ei olekaan tasa-arvon mallimaa

Vähennä työntekoa ennen lomaa

Ennen lomaa kannattaa laskeutua lomaan ja vähentää työntekoa.

”Monesti työnteon vähentäminen tapahtuu luonnostaakin, ei aloiteta uusia asioita ennen lomaa”, Nuikki sanoo.

Valmistaudu lomalta paluuseen jo ennen lomalle lähtemistä.

Lomalta paluu sujuu, kun varaat kalenterista aikaa sähköpostien selvittämiseen.

”Älä jätä sähköistä kalenteriasi vapaaksi riistaksi kaikille loman ajaksi. Riippuen työstä ja sen luoteesta, varaa itsellesi aikaa puolesta päivästä kokonaiseen päivään siihen, että purat lomalla kertyneitä sähköposteja.”

”Töihin paluu loman jälkeen ei ole otollinen, jos yrittää selvitä 600 sähköpostista samalla, kun tekee töitä samaan tahtiin kuin ennen lomaa.”

Lue myös: Siivoatko vessaa tai räpläätkö kopiokonetta? Turha työ rassaa asiantuntijatehtävissä työskenteleviä

Älä katso sähköpostia lomalla

”Sähköposteja ei missään nimessä kannata katsella loman aikana, jos se vain mitenkään on mahdollista. Mieli menee työmoodiin, jolloin palautuminen keskeytyy”, Nuikki kertoo.

Nuikki teettää asiakkaillaan välillä sykevälimittauksia, joista hän on huomannut, kuinka iso vaikutus sähköpostien tarkistamisella illalla ennen nukkumaanmenoa on palautumisen ja unentulon viivästymiseen.

”Ihminen ei välttämättä itse tunnista sitä, mutta fysiologisella tasolla se vaikuttaa meihin ja aiheuttaa työvireystilan.”

Lue myös: Vuorotyöläinen, näin jaksat työssäsi ja nukut paremmin – lue vinkit!

Monesti ajatellaan mustavalkoisesti, ettei työasioita saa ajatella lomalla. Nuikki korjaisi ajastusta niin, että työasioita ei tarvitse ajatella lomalla, mutta jos työasiat tulevat spontaanisti mieleen, ei siitä tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Kun loma lähenee loppuaan, on aika laittaa vuorokausirytmi kohdilleen

Helpotat omaa sopeutumistasi, kun pyrit normalisoimaan vuorokausirytmisi viimeisen lomaviikon aikana.

”Nukkuminen kannattaa järjestää samalla tavalla kuin lapsilla, joilla kouluunmeno lähestyy eli ruvetaan pistämään aikaisemmin sänkyyn ja nostamaan aikaisemmin ylös. Sama pätee aikuisillekin.”

Varsinkin, jos unen ja unirytmin kanssa on ongelmia, kannattaa unirytmi pitää koko loman ajan mahdollisimman lähellä arkiunirytmiä, jottei arkirytmiin pääseminen olisi kovin vaikeaa lomalta paluun koittaessa.

Lue myös: Miksi uni katkeaa keskellä yötä? Tunnista syy yöheräilyyn

Töihin paluu loman jälkeen saa ärsyttää, muttei itkettää

”On luonnollinen reaktio ja ok, ettei haluaisi loman loppuvan. Lievä ärsytys ei ole huolestuttavaa tai epänormaalia.”

”Se ei ole normaalia, jos alkaa itkettää ja tunnereaktio on suhteeton työhön paluuseen nähden. Silloin täytyy olla huolissaan. Se on merkki siitä, ettei loma ole riittänyt palautumiseen, ja silloin on ehdottomasti oltava yhteydessä työterveyteen.”

Lue myös: Työuupumus uhkaa tietotyöläistä – tunnistatko sinä oireet?

Monesti puhutaan, että loman loppuessa seuraavan loman pitäisi olla jo tiedossa. Nuikki on eri mieltä.

”Olen sitä mieltä, että lomalle annetaan liikaa painoarvoa. Loman odotus on sellaista sitkuilua, sitten ollaan onnellisia ja elämä on hyvää. Silloin tulee helposti lomalle painetta ja stressiä, kun lomasta pitäisi saada kaikki irti.”

”Psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta on paljon oleellisempaa, minkälaista arki on kuin se onko seuraava loma tiedossa tai oliko kiva loma.”

Arkista suorittamista auttaa, kun kivoja juttuja on odottamassa. Loman odottamisen sijaan itsensä voi palkita arjessa esimerkiksi ravintolaillallisella tai hyvältä tuoksuvalla saippualla.

Lue myös: Miten voisin viihtyä työssä paremmin? Lue asiantuntijan vinkit

Moni kaipaa lomalta rentoa olotilaa. Työpäivän aikaiset teot vaikuttavat siihen, miten rento olo on illalla töiden jälkeen.

”Muista päivän aikaset palautumiset, mikrotauot. Mene syömään ja keskity siihen, mitä teet äläkä syö juoksulounasta. Jo 10–15 minuuttia palautumista työpäivän aikana auttaa siihen, että illalla on rennompi fiilis.”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Töihinpaluu loman jälkeen edessä? Psykologi kertoo, miten selviät

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X