Alkoholista ei tarvitse kieltäytyä kokonaan – 4 vinkkiä, joiden avulla alkoholinkäyttö onnistuu kohtuudella 

Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin uutuusteos Kohtuudella kertoo, miten juomista voi vähentää – ilman, että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Meneekö helposti överiksi? Moni on huolissaan omasta alkoholinkäytöstään, eikä syyttä. Runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, kuten maksakirroosia ja masennusta. Alkoholin kohtuukäyttö kannattaa.

Lue myös: Rasvamaksa voi uhata jopa normaalipainoista – kansantaudin taustalla erityisesti 2 syytä

Jos alkoholin kohtuukäyttö tuntuu kuitenkin vaikealta, asiaa kannattaa pysähtyä miettimään. Usein alkoholinkäyttötapoja voi muuttaa ilman ammattilaisen apua, esimerkiksi itsehoitomateriaalien avulla. Vaihtoehtoja on useita, eikä alkoholista välttämättä tarvitse pidättäytyä kokonaan.

Lääketieteen tohtori, käyttäytymistieteilijä, psykoterapeutti Anders Hammarberg ja psykologi Karin Romberg kertovat teoksessaan Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus, 2021) parhaat vinkkinsä kohtuudella juomiseen.

Alkoholin kohtuukäyttö: 4 vinkkiä kohtuudella juomiseen

Miten alkoholin kohtuukäyttö siis onnistuu? Hammarberg ja Romberg kokoavat yhteen kasan erilaisia strategioita, jotka keskittyvät juomisen eri osa-alueisiin – sekä ennaltaehkäisyyn että itse juomistilanteeseen.

Lue myös Seura.fi: Alkoholinmyynti kasvoi – Myös soitot alkoholiongelmaisten auttavaan puhelimeen ovat lisääntyneet: ”Valtaosa soittajista on huolestuneita omasta juomisestaan”

1. Älä juo tyhjään vatsaan

Hyvin syöminen on tärkeää aina, mutta erityisen korvaamatonta se on silloin, kun se yhdistetään alkoholinkäyttöön. Saatat ensinnäkin huomata kaipaavasi alkoholia huomattavasti vähemmän, jos syöt ennen juomista.

Tyhjään vatsaan juominen päästää alkoholin nopeammin elimistöön ja aivoihin, jolloin veren alkoholipitoisuus nousee jyrkemmin. Seurauksena voi olla kontrollin menettäminen, jolloin juomista voi olla vaikea lopettaa. Kontrollin menettämistä voi pyrkiä välttämään pitämällä veren alkoholipitoisuuden matalana koko tilaisuuden ajan.

2. Päätä etukäteen sopiva juomistahti

Joudutko juodessasi usein olosuhteiden uhriksi ja huomaat juoneesi suunniteltua enemmän, koska muutkin joivat tai koska juhlissa venyikin odotettu pidempään? Siksi juomistilaisuuteen kannattaa valmistautua suunnitelmalla. Päätä etukäteen, paljonko aiot juoda ja missä tahdissa.

Mihin aikaan ensimmäinen lasillinen juodaan? Entä viimeinen? Mieti myös, kuinka kauan lasillisten tulee kestää. Osta itsellesi etukäteen vain se määrä alkoholia, jonka aiot yhden illan aikana juoda. Näin kaapissa ei ole ylimääräisiä juomia ”kaiken varalta”. Tärkeää on myös päättää, missä vaiheessa juomat vaihtuvat alkoholittomiin.

3. Pitäydy suunnitelmassasi myös h-hetkellä

Kun suunnitelma on luotu, siitä on tärkeä pitää kiinni myös itse juomistilanteessa. Riittävän hidasta juomistahtia voi ylläpitää eri keinoin.

Testaa vaikkapa juoda joka toinen lasillinen vettä tai muuta alkoholitonta juomaa – esimerkiksi alkoholitonta olutta. Voit kokeilla myös laskea lasia alas jokaisen huikan jälkeen, jotta käden liike ei vie lasia jatkuvasti huulillesi ihan huomamatta. Isojen kulausten sijasta juomaa kannattaa siemailla. Samalla saatat huomata, että juoman makukin itse asiassa vahvistuu. Jos seurueessa on erityisen hitaasti juova henkilö, voit myös sijoittautua hänen lähelleen ja juoda vain silloin, kun hän juo.

4. Arvioi jälkikäteen, miten tilanne sujui

Juomistilanteen jälkeen on tullut aika arvioida, miten pärjäsit. Miten alkoholin kohtuukäyttö sujui? Miltä se tuntui? Mitä opit ensi kertaa varten?

Alkoholista voi myös kieltäytyä kokonaan, Hammarberg ja Romberg muistuttavat.

Kysy itseltäsi, mitä etuja ja haittoja juominen tai siitä kieltäytyminen toisivat. Tarvitseeko sinun juoda oikeastaan lainkaan vastaavissa tilanteessa? Ihmiset tekevät usein asioita tavan vuoksi, sen enempää miettimättä toiminnan seurauksia tai syitä. Saatatkin huomata, että alkoholinkäytöstäkin on huomaamatta tullut lähinnä tapa.

Lähde: Anders Hammarberg ja Karin Romberg, Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus, 2021). Ruotsinkielinen alkuteos För mycket för ofta – Effektiva metoder för
måttligt drickande on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2016.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Alkoholista ei tarvitse kieltäytyä kokonaan – 4 vinkkiä, joiden avulla alkoholinkäyttö onnistuu kohtuudella 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X