Stressin hoito: näin selviät, kun paineet ylittävät voimavarat

Stressin hoito on taito, jota kannattaa opetella. Lue vinkit paineiden purkamiseen ja mielen rauhoittamiseen Kotiliesi.fi:stä!

Stressin hoito voi onnistua omin voimin, mutta toisinaan siihen tarvitaan ammattiapua. Stressillä tarkoitetaan kehon ylikuormitustilaa. Se syntyy, kun ihmiseen kohdistuu vaatimuksia ja paineita, jotka ylittävät hänen senhetkiset voimavaransa. Eri ihmiset tuntevat paineet eri tavoin, ja yksi paineistuu aivan eri asioista kuin toinen.

Haittaava stressi liitetään monesti vain työhön. Kuitenkin lähes mikä tahansa pitkään jatkuva vastoinkäyminen voi aiheuttaa stressiä, kuten sairaus ja parisuhdevaikeudet.

Lue myös: Tunnista stessin oireet: 3 rentoutumiskeinoa eri stressityypeille

Milloin stressiä on liikaa?

Pelkkä suuri työn määrä ja kiire eivät välttämättä aiheuta stressiä. Oleellista stressissä on sen aiheuttama olo, ahdistava kiireen tai paineen tuntu.

Tällaisessa tilanteessa kannattaa miettiä, miltä oma elämä näyttää vuoden tai viiden vuoden kuluttua, jos se jatkuu samanlaisena. Jos vastaus huolestuttaa, stressiä on todennäköisesti liikaa ja stressin hoito kannattaa aloittaa heti.

Mitä tapahtuu, jos stressin määrä vain kasvaa?

Kuormittava tilanne laukaisee elimistössä puolustusjärjestelmän, jonka seurauksena stressihormonien määrä lisääntyy. Stressin merkkejä on, kun

  • sydämen syke tihenee,
  • hengitys nopeutuu
  • ja aistit ja lihakset valpastuvat.

Elimistö palautuu yleensä itsestään lyhytkestoisesta stressistä ja sen aiheuttamista reaktioista. Mutta joskus tilanne jatkuu, palautuminen hidastuu, tai sitä ei tapahdu. Tämä lisää monen sairauden riskiä tavallisista flunssista sydän- ja verisuonisairauksiin.

Voiko ihminen olla stressaantunut tietämättään?

Pitkään jatkuva stressi aiheuttaa muutoksia paitsi kehossa myös tunteissa, ajatuksissa ja toiminnassa. Ihmisestä voi tulla kireä, riitaisa, katkera ja alakuloinen. Hän voi ajatella, että hänen on pakko tehdä sitä ja tätä tai että hän on jotenkin huono.

Uni voi häiriintyä, muisti ja keskittyminen takkuilla, ja ihminen alkaa laiminlyödä omia tarpeitaan. Moni alkaa tiedostamattaan hoivata itseään syömällä epäterveellisesti, jolloin paino nousee.

Kun stressi jatkuu pitkään, ihminen tottuu sen aiheuttamiin muutoksiin ja alkaa pitää niitä normaaleina. Kehomme pyrkii kertomaan meille reaktioillaan, että kyseessä on hätätilanne: asiaan pitää puuttua ja muuttaa toimintatapoja.

Stressin hoito. Nainen venyttelee ulkona.

Stressin hoito: Miten katkaista kiireen tuntu?

Kiire on eri asia kuin kiireen tuntu. Joillekin täysinäinen kalenteri antaa virtaa, mutta toisia se stressaa. Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa miettiä, mikä omassa elämässä luo kiireen tunnun ja ovatko ne asiat kiireen arvoisia. Entä onko arjessa oikeasti paljon tai vaikeita asioita tehtävänä? Jos on, itsemyötätunto auttaa. Kukaan ei voi tehdä enempää kuin mihin pystyy ja riittää.

Oma tapa suhtautua kiireeseen stressaa. Kielteisiin ajatuksiin tarttuminen lisää kielteisiä ajatuksia. Ja jos jatkuvasti ajattelee, ettei tästä tule mitään, ei ennen pitkää tulekaan.

Riittävä palautuminen arjen rasituksista auttaa laskemaan kierroksia. Palautumisesta kannattaisi huolehtia pitkin päivää.

Lue myös: Haluatko eroon stressistä? Näitä ruokia sinun kannattaa ostaa kaupasta

Kuinka laskea kierroksia tässä ja nyt?

Kaikki keinot, jotka rauhoittavat kehoa, ovat hyviä tapoja palautua kiireen tunnusta.

Kokeile tätä harjoitusta stressin hoitoon:

  • Pidä edes muutaman minuutin mittainen tauko siitä, mitä teet juuri nyt.
  • Jos mahdollista, käväise ulkona tai sulje silmät.
  • Keskity hengitykseesi.
  • Anna ilman tulla ulos keuhkoista rennosti ja sillä ajatuksella, että hellität ja annat asioiden hetken vain olla.
  • Hengittelyn jälkeen palaa takaisin tehtävääsi.
  • Pidä pieniä hengittelyhetkiä pitkin päivää.

Pienetkin tauot käynnistävät palautumisen. Jo niin sanottu mikrotauko viestii aivoille levosta. Mikrotauot ovat pieniä, muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin kestäviä pausseja. Niiden aikana ajatus irtoaa käsillä olevasta asiasta ilman, että pitää poistua sen ääreltä. Tuolilta ylösnousu ja hartioiden pyörittely ovat mikrotaukoja.

Miten stressaavasta tilanteesta palaudutaan?

Luonto on tehokas palauttaja. Jo vartin oleskelu luonnossa saa aikaan myönteisiä muutoksia verenpaineessa, sykkeessä ja veren stressihormonipitoisuuksissa. Luonto elvyttää, vaikka ihminen ei tekisi siellä mitään erityistä.

Työstressin uuvuttama palautuu, kun tekee vapaa-ajalla erilaisia asioita kuin töissä. Vaikka liikunta on hyvä palauttaja, väkisin puurtaminen ei kannata. Olennaista palautumiselle on kontrollin kokemus – se, että saa itse päättää, mitä, milloin ja kuinka tekee.

Elämässä on tilanteita, joissa stressitaso on korkealla, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Esimerkiksi vakavan sairauden hetkellä stressin hoito on sitä, että keskitytään keinoihin, jotka auttavat sietämään tilannetta.

Voiko stressin kääntää hyödyksi?

Ihminen tarvitsee tietyn määrän stressiä. Ellei elämässä ole yhtään haasteita, ennen pitkää ihmisestä tulee passiivinen ja tyytymätön. Haasteista selviäminen tuo onnistumisen kokemuksia ja lisää kykyä selviytyä vastoinkäymisistä.

Työelämän ulkopuolella olevan kannattaa hankkia haasteita harrastuksista. Haastetta on sopivasti silloin, kun joutuu ponnistelemaan jonkin verran ja ponnistelu tuottaa voittopuolisesti tuloksia. Jotkut vertaavat sopivaa stressiä lihasten kasvattamiseen. Jotta jokin kasvaa, pitää ponnistella.

Innostumisen tunteessa on kyse hyvästä stressistä. Kun ihminen oikein innostuu, hän saattaa käyttää valtavasti aikaa päästäkseen päämääräänsä. Vaikka lopputulema on hyvä, tällaisesta myönteisestäkin stressistä pitää palautua ihan vain olemalla.

Asiantuntijana psykologi, psykoterapeutti Pirjo Latvanen.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Stressin hoito: näin selviät, kun paineet ylittävät voimavarat

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X