Hyvät rasvat parantavat jopa siemennesteen laatua: oikeat omega-rasvahapot tasapainottavat hormoneja

Ihmisen elimistö tarvitsee hyviä rasvoja voidakseen hyvin. Liian vähäinen terveellisten rasvahappojen saanti voi vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja häiritä sukupuolihormonien toimintaa.

Ravinnolla, erityisesti rasvahapoilla, on suuri merkitys niin hormonien kuin muunkin elimistön hyvinvointiin. Hyvät rasvat auttavat niin naisten kuin miestenkin hormonitoimintaa tasapainottumaan.

Lue myös: Kuukautishäiriöitä ja liiallista karvankasvua? Näistä merkeistä tiedät, että sukupuolihormonit ovat epätasapainossa

Rasvahapot toimivat hormonien rakennusaineina

Ravinnosta saatavat omega-rasvahappoja sisältävät hyvät rasvat ehkäisevät sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin II diabetesta, veren rasva-arvojen eli kolesterolin nousua ja matala-asteista tulehdusta sekä auttavat verenpaineen hallinnassa.  Tutkimusten mukaan hyvillä rasvahapoilla on vaikutusta myös hormonitoimintaan ja sukupuolihormonien eli estrogeenin ja keltarauhashormonin toimintaan, sillä rasvahapot toimivat hormonien rakennusaineina.

”Ihminen koostuu soluista ja jokaista solua ympäröi rasvahapoista muodostuva solukalvo. Rasvahapot, kuten omega-3-rasvahappo, toimivat esiasteina kudoshormoneille ja välittäjäaineille. Siksi omega-3-rasvahappojen syömisellä on kudostason hormonivaikutuksia”, kertoo LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, gynekologi Kaisu Luiro-Helve.

Omega 3:sta tutkimusten mukaan isoimmat hyödyt

Tutkimuksissa on esimerkiksi havaittu, että naisilla, joiden elimistön hormonitoiminta on epätasapainossa ja jotka kärsivät monirakkulaisesta munasarjaoireyhtymästä, omega-3-rasvahappojen käyttö on normalisoinut hormonitoimintaa. Omega-6-rasvahapot ovat puolestaan pahentaneet hormonitoiminnan epätasapainoa. Lisäksi tutkimuksissa on havaittu, että omega-3-rasvahappo saattaa vähentää virtsatieinfektioita.

Miesten on havaittu myös hyötyvän omega-3-rasvahapoista.

”Tutkimusten mukaan huonosta siemennesteestä kärsivien miesten siemennesteen laatu on hieman parantunut omega-3-valmisteita käyttämällä.”

Hyvät rasvat elintärkeitä: Rasvoja ei kannata vältellä liikaa

Kaikessa ruuassamme ja kehossamme olevassa rasvassa on rasvahappoja. Rasvahappojen rakenne määrittää sen, onko kyse kovasta vai pehmeästä rasvasta. Elimistömme valmistaa osan välttämättömistä rasvahapoista itse. Hormonitoiminnalle välttämättömiä rasvahappoja, eli omega-3:sta ja omega-6:sta, sekä etenkin kalan rasvasta saatavia EPA- ja DHA-rasvahappoja, elimistömme ei osaa tuottaa. Siksi niitä olisi saatava jatkuvasti ravinnosta.

Monet kuitenkin välttelevät rasvaa, sillä ajatus sen epäterveellisyydestä vaivaa monia.

”Suomalaisessa terveysvalistuksessa on pyritty aiemmin vähärasvaisuuteen. Sydän- ja verisuonisairauksia on haluttu vähentää eläinrasvan käyttöä vähentämällä. Mikäli ravinnosta saa liian niukasti näitä pehmeitä rasvoja ja omega-3-rasvahappoja, sillä on epäsuotuisa vaikutus hormonitoimintaan ja sukupuolihormonien toimintaan”, Luiro-Helve muistuttaa.

Hyvät rasvat ravinnosta

Hyviä, terveellisiä rasvahappoja saa ravinnosta ei-trooppisista kasviöljyistä, kuten

  • rypsi- tai oliiviöljystä,
  • juoksevista margariineista,
  • pehmeistä ja vähintään 60 prosenttia rasvaa sisältävistä rasiamargariineista,
  • rasvaisesta kalasta,
  • pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

hormonit tasapainoon oikealla ruoalla, hyvät rasvat

Palmu- ja kookosöljy eivät sen sijaan ole hyvien ja pehmeiden rasvahappojen lähteitä.

Ravintosuositusten mukaan ravinnosta olisi saatava 60 grammaa rasvaa päivässä niin, että 40 grammaa siitä olisi pehmeää rasvaa. Suosituksen saa täyteen käyttämällä säännöllisesti leivän päälle teelusikallisen 60 prosenttista margariinia, vähintään ruokalusikallisen öljypohjaista salaattikastiketta tai muuta kasviöljyvalmistetta sekä kasviöljyä, juoksevaa margariinia tai perinteistä 60 prosenttista margariinia ruuanvalmistukseen.

”Etenkin rypsiöljy on mainio omega-3-rasvahappojen lähde. Margariinin ja öljyn lisäksi tulisi kaksi kertaa viikossa syödä rasvaista kalaa, joka on hyvä EPA- ja DHA-rasvahappojen lähde”, Luiro-Helve sanoo.

Rasvahappoja harkiten purkista

Kun noudatetaan ravintosuosituksia rasvan laadun ja määrän suhteen, varmistetaan hyvien rasvahappojen riittävä saanti. Silloin rasvahappoja ei tarvitse nauttia erillisinä lisinä. Lisäravinteilla ei voi myöskään täysin korvata esimerkiksi kalasta saatavia elimistölle edullisia ravintoaineita.

Kalaöljyvalmisteita kannattaakin käyttää harkiten, sillä niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia huonon kolesterolin määrään ja sokeriaineenvaihduntaan.

”Omega-3-valmisteet ohentavat verta, joten ne lisäävät verenvuotoriskiä. Niiden käyttö tulisikin lopettaa vähintään kuukautta ennen leikkaukseen menoa. Joillakin naisilla runsaat kuukautiset saattavat johtua kalaöljykapseleiden runsaasta käytöstä, sillä ne heikentävät veren hyytymistä.”

Avainsanat

Keskustelu

Nuo listan kolme ensimmäistä rasvasekoitetta kannattaa kyllä jättää syömättä ja mieluummin syödä kalaöljyjen lisäksi vain luomulaatuisia eläinrasvoja ja puukasveista saatavia öljyjä kuten manteli, avokado, pähkinät, oliivi, kookos. Kukkakasvien siemenöljyjä ja erityisesti omega-6 monityydyttymätöntä öljyä emme ole sopeutuneet käyttämään energian kuten esim. märehtijät, joilla on pötsissä bakteerikanta, joka muuttaa omega-6 rasvahapot CLA:ksi eli Conjugated Linoleic Acid.

Kommentoi juttua: Hyvät rasvat parantavat jopa siemennesteen laatua: oikeat omega-rasvahapot tasapainottavat hormoneja

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X