Onko sinun vaikea päättää asioista? Jahkailu ei tee ihmiselle hyvää, mutta onneksi tavasta voi oppia pois

Päätöksenteon vaikeus stressaa ja uuvuttaa. Jahkailu on jopa korostunut nykyaikana. Kykyä tehdä päätöksiä voi kuitenkin parantaa.

Jahkailu voi johtua monesta asiasta, esimerkiksi persoonallisuudesta tai kasvatuksesta. Ihminen voi hakea hyväksyntää muilta ja pelätä tuoda omia mielipiteitään esiin, koska pelkää torjutuksi tai hylätyksi tulemista. Voi olla, ettei ihmistä ole tuettu lapsuudessa päätöksenteossa ja vahvistettu lapsen kykyä tehdä päätöksiä.

”Aika usein päätöksenteon vaikeuteen vaikuttavat kaiken muun lisäksi heikko itsetunto ja epävarmuus itsestä”, psykoterapeutti Anniina Kerman psykoterapiakeskus Vastaamosta kertoo.

Kerman työskentelee sekä lasten että aikuisten kanssa. Hän kertoo, että jahkailua esiintyy kaikissa ikäluokissa.

Lue myös: Kateus, ahdistus, viha ja häpeä voivat olla myös hyödyksi! Näin käännät hankalat tunteet voimavaraksi

”Aiemmin jahkailu on ollut naisilla esiintyvä ilmiö, mutta nykyään sitä näkee myös miesten keskuudessa.”

Jahkailu ei ole yhtäkkiä ruvennut vaivaamaan miehiä. Ilmiö on aina ollut olemassa, mutta siihen osataan ja halutaan hakea apua herkemmin, kun ilmiöstä puhutaan ja avunhakemiselle ollaan myönteisempiä.

31 % Kotilieden lukijoista pitää itseään jahkailijana.

Jahkailu on lisääntynyt

Ajan henki on Kermanin mukaan se, että pyritään mahdollisimman varmaan, turvalliseen ja riskittömään elämään. Isoja, omaan elämään liittyviä päätöksiä puntaroidaan pitkään, ja nopeat extempore-päätökset ovat jääneet pois.

”Ihmiset pelkäävät ottaa riskejä. Koko ajan ylianalysoidaan ja mietitään mahdollisia uhkia, mikä vaikuttaa siihen, että päätöksenteko pitkittyy ja jahkaillaan. Ihmisten on vaikea sietää epävarmuutta ja se näkyy kyvyttömyytenä tehdä päätöksiä.”

”On vaikea lähteä rohkeasti hyppäämään uuteen. Pysytään mieluummin nykytilanteessa, vaikka siinä olisi huono tai jopa sietämätöntä olla, mutta se on kuitenkin tuttua ja turvallista.”

Lue myös: Kun opettelet sanomaan ei, ihmissuhteesi paranevat ja alat menestyä työssäsi

Jahkailijaa ei helpota se, että nykyaikana mahdollisuudet tuntuvat rajattomilta. Rajattomuus kääntyy itseään vastaan, sillä kun vaihtoehtoja on liiaksi asti, ne saavat onnettomaksi. Aivot nimittäin toimivat parhaiten, kun valinnanmahdollisuus on rajattu.

71 % on usein tai silloin tällöin vaikea tehdä päätöksiä.

Jahkailu kuormittaa

Mistä puhutaan, kun puhutaan jahkailusta? Päätöksiä, varsinkin isoja sellaisia, kuuluukin pohtia. Tavallinen pohtija voi viipyillä päätöksenteon kanssa ja miettiä monia eri vaihtoehtoja, mutta myös löytää nopeasti itselleen sopivan, ja tehdä päätöksen.

Jahkailija ei ikinä pääse päätökseen asti, vaan analysoi analysoimasta päästyään.

”Jahkailijalla ajatusketju menee mutta kun, mutta kun. Tulee koko ajan toisto, toisto ja toisto.”

Päätöksenteon vaikeus on yleistä jahkailussa.

Pahimmillaan päätöksenteon pitkittyminen jumittaa ihmisen koko elämän. Ihminen jää tilaan, josta olisi hyvä päästä eteenpäin tai oma hyvinvointi alkaa heiketä.

Jahkailuun liittyy usein negatiivisia tunteita. Jahkailu voi aiheuttaa ärtymystä ja surua. Se voi kuormittaa ja uuvuttaa sekä stressata.

Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Jahkailija ei tee hätiköityjä päätöksiä, vaan näkee ja punnitsee asian monelta eri kannalta, mikä on Kermanin mielestä hieno ominaisuus.

57 % lukijoista jossittelee usein tai silloin tällöin tuliko tehtyä oikea päätös.

Järki ja tunteet päätöksenteossa

Oli kyse sitten elämän isoista tai pienistä valinnoista, päätöksenteossa tulee osata yhdistää sekä tunne että järki.

”On hyvä opetella kuuntelemaan itseään. Päätöksenteossa on hyvä pysähtyä siihen, mitä minussa tällä hetkellä herää, mitä minä ajattelen, mitä minä tunnen ja mitä järjen ääneni sanoo.”
Intuitio on hyvä työkalu päätöksenteossa.

”Intuitio on sitä, että osaa kuunnella itseään. Intuitiota tulee aina kuulla, jos kyky on olemassa. Hyvin usein ihminen miettii, jos ei kuunnellut intuitiotaan, että miksi minä en kuullut itseäni tai jos kuunteli, että olipa hyvä, että kuulin itseäni.”

Lue myös: Näin teet päätöksiä intuition avulla – luota vaistoosi!

Ensimmäinen askel jahkailusta eroon pääsemisessä on oman itsetunnon kehittäminen. Toinen itsensä siedättäminen epävarmuuden tunteelle.

Aloita harjoittelu ensin arjen pienistä päätöksistä. Pienetkin päätökset harjoittavat päätöksentekokykyä. Taputa itseäsi selkään, kun onnistut tekemään päätöksen. Myönteinen kokemus vahvistaa uskoa omiin kykyihin.

Jos sinusta tuntuu, että et pysty tekemään päätöksiä, Kermanilla on lohdutuksen sana.

”Jahkailusta eroon pääseminen riippuu ihmisen kyvystä ja halusta työstää haastavia käyttäytymismalleja, mutta päätöksenteossa voi kehittyä ja jahkailusta on mahdollista päästä eroon halutessaan.”

28 % jahkailu on aiheuttanut ongelmia tai kärsimystä.

Ei ole olemassa väärää valintaa

Huh, päätös on vihdoin tehty, huokaiset helpotuksesta, mutta sitten mieleen nousee entä jos? Oliko päätös oikea vai väärä?

Kermanin mukaan päätöksen jälkeinen jossittelua on yleistä. Jossittelu kertoo siitä, ettei luoteta itseen ja on epävarmuutta omasta kyvystä tehdä päätös.

”Kun päätös on tehty, sen kanssa täytyy elää jonkin aikaa, jotta tietää, miten päätös vaikuttaa omaan tai toisten elämään. Vasta sitä kautta näkee, miten hyvä päätös oli.”

”Ei ole olemassa väärää valintaa. Päätös on aina jonkin asian loppu, ja loppu voi olla uuden alku. Päätökseen voi liittyä vaikeita tunteita ja kipeitä asioita, mutta päätöksen kautta mahdollistamme itsellemme jotain uutta.”

Ja tehty päätös on aina parempi kuin loputon jahkailu.

35 % lukijoista on harjoitellut tekemään päätöksiä nopeammin.

Lähde: Kotilieden lukijapaneeli

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onko sinun vaikea päättää asioista? Jahkailu ei tee ihmiselle hyvää, mutta onneksi tavasta voi oppia pois

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X