Katkonaisten unien syyllinen on usein stressi – näin nukut paremmin!

Stressaantuneena uni ei tule helposti tai uni katkeaa aamuyöstä. Näin pidät huolta unestasi ja estät unettomuuden kroonistumisen.

Stressi heikentää unta, sillä stressaantuneena elimistö tuottaa hormoneja, jotka nostavat vireystasoa. Liiallinen vireystaso puolestaan haittaa unta.

Unettomuus on yleensä seurasta elämäntilanteen muutoksesta. Avioero, läheisen sairastuminen tai tiukka tilanne töissä voivat laukaista univaikeudet.

Unettomuutta on eriasteista. Tilapäisessä unettomuudessa unettomuus kestää vain muutaman päivän tai alle kuukauden, ja unettomuus korjaantuu stressitekijän poistuessa. Kun tilapäinen unettomuus pitkittyy, voi ihmiselle kehittyä unettomuushäiriö.

Unettomuushäiriössä univaikeuksia on vähintään kolme kertaa viikossa vähintään kuukauden ajan.

Univaikeus voi olla nukahtamisvaikeutta, vaikeutta pysyä unessa, liian varhaista heräämistä tai nukkuminen ei virkistä. Häiriötä ei aiheuta lääkitys tai sairaus.

Unettomuushäiriö on yleisin pitkäaikaisen unettomuuden syy.​​​​​​​

Lue myös: Vuoteessa olon rajoittaminen on tehokkain keino hoitaa unettomuutta – näin menetelmä toimii

Hoida unettomuutta ja stressiä oikein

”Kun on uneton tai stressaantunut, alkaa usein omalla toiminnallaan vain pahentaa tilannetta”, Helsingin uniklinikan toiminnanjohtaja Anne Huutoniemi kertoo.

Unettomuuden kohdalla aletaan esimerkiksi viettää vuoteessa enemmän aikaa, jotta saisi nukutuksi. Valveilla vuoteessa vietetty aika on suurin yksittäinen unettomuuteen ehdollistava tekijä. Unen odottelu vuoteessa luo kielteisen yhteyden kehon ja sängyn välille.

Stressaantuneena puolestaan ei jakseta tavata ystäviä, käydä harrastuksissa tai liikkua vaan mennään väsyneenä sohvalle viinilasin kanssa. Kaikki tekoja, jotka eivät auta stressiin.

”Se alkaa laskea mielialaa, kun poissulkee elämästään toimintoja, kuten ystävien tapaamista, joita siihen on ennen kuulunut. Kun mieliala laskee, se vaikuttaa uneen ja unenlaatuun.”

Raikas, rauhallinen, pimeä ja viileä makuuhuone sekä hyvä sänky voivat tukea hyvää unta ja joissain tapauksissa ennaltaehkäistä unettomuuden syntyä, mutta niillä ei hoideta unettomuutta.

”Unettomuuden hoidossa kyse on elämätapamuutoksesta eli pitää muuttaa joitain omassa toiminnassaan.”

Hyviä tapoja huoltaa unta:

  • Joka päivä samaan aikaan herääminen riippumatta siitä, mihin aikaan on mennyt nukkumaan
  • Säännöllinen elämänrytmi
  • Kofeiinin, alkoholin ja nikotiinin välttäminen tai rajoittaminen
  • Lyhyet tauot työnteon lomassa
  • Liikunta
  • Ongelmien käsitteleminen päivällä

Liikuntalajilla ei ole väliä, jos sen tekemisestä nauttii. Niin hikijumppa kuin meditaatiokin voi ylläpitää ylivireyttä, jos sen suorittaa hampaat irvessä.

Raskas liikuntaa olisi kuitenkin hyvä sijoittaa alkuiltaan viiden ja kahdeksan välille.

”Kannattaa pitää mielessä, että fyysiset voimavarat eivät ole samanlaiset kuin tavallisesti, jos on stressaantunut ja väsynyt.”

Lue myös: Huolihetki pitää nukahtamista häiritsevät ja yöllä herättävät ajatukset kurissa – näin pidät huolihetken

Irti kierteestä

Stressi aiheuttaa unettomuutta, ja unettomuus alkaa tuottaa stressiä. Kierre on valmis. Panikointi unensaannista on yhtä suuri tai jopa suurempi ongelma kuin itse unettomuus.

Mitä vähemmän ajattelee nukkumista koskevia huolia, sitä paremmin onnistuu nukkumaan, sillä ajatukset voivat aiheuttaa tai ylläpitää unettomuutta.

”Uneton voi olla itseään kohtaan hyvin ankara ja soimata itseään siitä, ettei nuku. Ajattelu voi olla hyvin mustavalkoista. Kannattaa kyseenalaistaa omia ajatuksiaan, että ovatko ne totta. Yöllä tunne on vahvempi kuin järki. On hyväksyttävä, ettei ihminen voi aina vaikuttaa kaikkeen.”

Unettomuutta ei tulisi pelätä. Useimmat selviävät päivästään, vaikka takana on huonosti nukuttu yö. Unta saa lähes aina jonkin verran, vaikkei siltä tuntuisi.

Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta lyhytaikainen stressi itse asiassa parantaa unenlaatua.

”Kun elimistö alkaa parantua stressistä, ne välittäjäaineet ja hormonit, jotka ovat pitäneet ihmisen hektisenä työntekijä, alkavat hajota. Hajotessaan niillä on unta tuottavia ominaisuuksia ja uni paranee.”

Lue myös: Stressin hoito: näin selviät, kun paineet ylittävät voimavarat

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Katkonaisten unien syyllinen on usein stressi – näin nukut paremmin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X