Kipuja neulomisesta? Kokeile näitä 4 vinkkiä!

Innokas neulominen voi vetää kädet ja niskan kramppiin – 4 hyvää tapaa hoitaa ja ehkäistä jumeja

Intohimoinen käsityöharrastus saattaa kipeyttää kropan. Asiantuntija kertoo vinkit, joiden avulla vältät neulomisvaivat.

”Peukalot menevät lukkoon. Aukeaa vielä, eikä satu. Ranne kipeytyy, kämmenselässä lyö välillä tulta, olkapää napsahtelee”, kuvailee eräs käsityöläinen neulomisen aiheuttamia vaivojaan.

Kysyimme Kotilieden käsityöryhmässä Facebookissa, millaisia kremppoja käsityöt ja erityisesti neulominen ovat ryhmän jäsenille aiheuttaneet, ja saimme yli 100 vastausta. Moni kertoi neulomisen aiheuttavan kipuja niskassa, olkapäissä, selässä, silmissä, sormien nivelissä, ranteissa ja käsivarsissa. Kipujen lisäksi kerrottiin sormien ja käsivarsien puutumisesta ja ihon kuivumisesta.

Mehiläisen asiantuntija, työfysioterapeutti Susanna Aalto tuntee neulojan vaivat hyvin myös omakohtaisesti. Hän on neulonut koko aikuisikänsä ja löytänyt hyvät keinot ongelmien välttämiseen.

Neulontahurahduksen huumassa ergonomia unohtuu ammattilaiseltakin.

”Kun neuloosi oikein iskee, minulla on paha tapa yrittää tehdä useampaa asiaa samanaikaisesti. Löhöän sohvalla, pidän sylissäni neuletyötä ja sen vieressä kirjaa. Katson telkkaria yhdellä silmällä ja juttelen samalla vieressä istuvan mieheni kanssa. Neulomiseen uppoutuu niin, ettei pysty lopettamaan millään.”

Tärkein neulojan ohje on pitää taukoja kolmen vartin tai vähintään tunnin välein. Pitkäaikainen neulominen voi ylirasittaa esimerkiksi sormien lihaksia. Kuva: Anni Reenpää

Tärkein neulojan ohje on pitää taukoja kolmen vartin tai vähintään tunnin välein. Pitkäaikainen neulominen voi ylirasittaa esimerkiksi sormien lihaksia. Kuva: Anni Reenpää

4 keinoa ennaltaehkäistä kremppoja

Kipuja ja jumeja voi ehkäistä ainakin neljällä pienellä muutoksella neulomistapaansa: riittävällä tauotuksella, ergonomisella istuma-asennolla, hyvällä valaistuksella ja mukavilla neulepuikoilla. Jos nämä keinot eivät tepsi tai kipu on voimakasta, kannattaa kipaista lääkäriin.

1. Muista kohtuus

Tauotus on yksinkertaisin ja tärkein ohje lähestulkoon kaikessa istumatyössä. Kun neuloo tuntikausia ilman taukoja, aineenvaihdunta ei toimi ja veri ei kierrä. Seurauksena voi olla kipuja ja puutumista koko kehossa jaloissa asti.

”Se on sama asia kuin hakkaisi tietokoneen näppäimistöä monta tuntia putkeen. Neulomisessa pitäisi muistaa kohtuus.”

Tauot ovat tärkeitä ranteille ja käsille, jotka tarvitsevat lepoa jatkuvasta liikkeestä. Pitkäaikaisessa monotonisessa liikkeessä käsien pienet lihaskalvot ja lihasjänteet ylirasittuvat. Ranteiden rasitus voi johtaa jännetuppitulehdukseen tai rannekanavaoireyhtymään, jonka voi saada, jos sormia pitää pitkään jännittyneenä pinsettiasennossa.

Jos ranteissa on nivelrikko, taukojen pitäminen neulomisesta on erityisen tärkeää. Nivelrikko tekee ranteista herkät ylirasittumiselle. Sopivassa määrin neulominen voi tarjota terveellistä liikettä tulehtuneille ranteille.

Pidä taukoja kolmen vartin tai vähintään tunnin välein. Nouse ylös, pyörittele hartioita ja venyttele käsiä.

Katso videolta viisi helppoa venytysliikettä käsille:

2. Korjaa asentoa

Aina ranteiden ja sormien kipu ei johdu käsien liikkeestä, vaan heijastuu muualta kehosta. Käsissä tuntuva kipu voi johtua esimerkiksi niskan, olkapäiden ja hartioiden virheellisestä asennosta.

”Sormien hermot lähtevät niskan yläosasta. Kun niskan asento on heikko ja niskalihakset kipeytyvät, se voi heijastua sormiin. Niskakivun takia koko yläraajojen hermosto voi ylirasittua.”

Niskan, olkapäiden ja hartioiden virheellinen asento syntyy yleensä huonosta ryhdistä. Sohvalla neuloessa selkä pyöristyy, jolloin keho kiertyy etunojaan ja ylävartalon lihakset kipeytyvät.

Asennon voi korjata tukemalla ristiselkää esimerkiksi sujauttamalla selän taakse putkimaisen tyynyn tai rullatun pyyhkeen. Kun ristiselkä on tuettu, kannattaa käsivarret tukea tyynyillä tai nojatuolin käsinojilla, jotta ne pysyisivät mahdollisimman lähellä vartaloa.

Jos neuletyö on iso ja painava tai vaatii keskittymistä ja katseen suuntaamista alas, voi työtä nostaa korkeammalle syliin asetetulla tyynyllä. Silloin niskaa ei tarvitse roikottaa niin alhaalla ja rintarangan lavat ovat rennommassa asennossa.

Kokeile näitä keinoja istuma-asennon parantamiseksi:

3. Satsaa valaistukseen

Jos neuloo talven hämärässä tai pimeässä leffakatsomossa olohuoneen nurkassa, on hyvä muistaa, että heikko valaistus voi olla haitaksi silmille ja istuma-asennolle.

”Samalla tavalla kuin lukiessa, neuloessakin silmät väsyvät, jos valoa ei ole riittävästi. Ihmisillä on myös tapana työntää päätä eteenpäin, jos emme näe kunnolla.”

Hyvä valaistus tulee neulojan olan takaa niin, ettei neuletyöhön synny voimakkaita varjoja. Paras on kirkas kohdevalo, mutta hyvä luonnonvalo tai huoneen yleisvalokin voivat riittää.

4. Valitse parhaat puikot

Yhdelle sopii parhaiten isot puikot, toiselle on vaivattomampaa käsitellä ohuita puikkoja. Jotkut karttavat metallisia puikkoja ja suosivat puisia.

Neulonnan erikoisliikkeet myyvät erilaisia ergonomisia neulepuikkoja, jotka ovat niin kevyitä, ettei pienten sormilihasten tarvitse tehdä yhtä paljon töitä niiden kannattelemiseksi.

Mukavat puikot löytyvät kokeilemalla. Yhdestä asiasta monet neulojat ovat kuitenkin yhtä mieltä.

”Pyöröpuikkoja pidetään pitkiä puikkoja parempina, koska niitä pidetään lähempänä kehoa. Jos puikot ovat kovin pitkät, ne leventävät neulomisasentoa ja nostavat kyynärpäitä ja hartioita korkeammalle.”

Myös liian tiukka käsiala voi ylirasittaa käsilihaksia.

”Olen huomannut, että kun neulon isommilla puikoilla, teen löysemmällä otteella. Kannattaa tarkkailla omaa neulomistekniikkaansa ja etsiä ratkaisuja sen mukaan”, Aalto sanoo.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Innokas neulominen voi vetää kädet ja niskan kramppiin – 4 hyvää tapaa hoitaa ja ehkäistä jumeja

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X