Kuorsaaminen ongelmana: Kuorsauksen ääntä voi oppia sietämään – uniterapeutti neuvoo

Kuorsaaminen voi rasittaa parisuhdetta. Kun vierestä kuuluu krooh pyyh, voivat hermot, uni ja rakkaus joutua koetukselle. Kuorsauksen ääntä voi kuitenkin opetella sietämään.

Kuorsaaminen häiritsee monen unta. Ennen kuin aloittaa kuorsaukselle siedättämisen, kannattaa kuunnella, miltä kuorsaus kuulostaa.

”Jos kuorsaus on epäsäännöllistä, kovaäänistä ja siihen liittyy hengityshäiriöitä, se pitää hoitaa. Jos kuorsaus on tasaista, uneen liittyvää tuhinaa, siihen voi siedättää niin, että kuorsaajan vieressä oleva pystyy myös nukkumaan”, uniterapeutti Susan Pihl sanoo.

Epätasainen kuorsaus voi olla merkki uniapneasta. Kovaääninen kuorsaus taas voi aiheuttaa vieressä olevalle jopa kuulovaurioita, jos kuorsaajan vieressä nukkuu vuosikaupalla, Pihl kertoo.

Kuorsaaja  voi hillitä kuorsaustaan esimerkiksi nukkumalla kyljellään ja hankkimalla tyynyn, joka nostaa leukaa ylöspäin.

Lue myös: Kuorsaaminen on kiusallinen vaiva – tästä se johtuu ja näin siitä pääsee eroon

Miten kuorsausta voi oppia sietämään?

Se, että nukahtaa helposti, on kaiken a ja o. On parempi, että nukahtaa ensin, ennen kuorsaajaa. Kuorsaajan vieressä oleva alkaa helposti ennakoimaan, milloin ääntä alkaa kuulua.

”Kun miettii, milloin toisen kuorsaus alkaa, elimistö on valppaana. Valppaus aiheuttaa sitä, että nukkuu huonosti ja heräilee enemmän. Sama kuin unettomilla kellon katsominen”, Pihl sanoo.

Toisen kuorsaus voi tehdä vieressä nukkuvan tai sitä yrittävän vihaiseksi. Ärtymys johtuu Pihlin mukaan usein siitä, että hereillä olija miettii, ettei taaskaan nuku.

Jos puolison kuorsaaminen pitää hereillä, kannattaa kokeilla olisiko kuosaukselle mahdollista siedättyä.

Kuorsausta kannattaa ajatella uudesta näkökulmasta.

”Kuorsaaja ei kuorsaa tahallaan eikä kiusatakseen toista. Kuorsaus ei myöskään ole suunnattu erityisesti juuri vieressä olijalle. Kuorsaus on kuorsaajan tapa ja fysiologinen juttu”, Pihl rauhoittelee.

”Kuorsaaminen on luonnollinen ääni ja positiivinen merkki hyvästä unesta, rauhasta ja levosta. Ääni voi olla tuudittava, ja toisen tasaista ja rauhallista hengitystä seuraamalla voi itsekin päästä uneen, kun ei ajattele, että ääni on ärsyttävä tekijä.”

”Usein kodistakin kuuluu ääniä. Kuorsausta voi ajatella yhtenä kodin normaaliin elämään liittyvistä äänistä.”

Jos raivo ehtii leimahtaa ja tekisi mieli tökkiä kuorsaajan kylki lommoille, kannattaa nousta ylös ja rauhoittaa itsensä esimerkiksi kuuntelemalla mieleistä musiikkia, juomalla kuppi kamomillateetä tai vain olemalla.

”Ajattele, että kaikki on ok. Kuulet kuorsauksen, muttet arvostele sitä, se on vain ääni. Jos elimistö alkaa käydä ylikierroksilla, niin uni ei varmasti tule ja kaikki äänet ärsyttävät entistä enemmän.”

Korvatulpat voivat pitkään käytettyinä ärsyttää korvakäytäviä ja kuulosuojaimet päässä oma hengitys kuuluu voimakkaasti. Kuulosuojaimet ja korvatulpat sopivatkin Pihlin mielestä vain tilapäisiksi avuiksi.

Lue myös: Uniapnea voi aiheuttaa infarktin – 10 piilevästä apneasta varoittavaa oiretta

Harjoitusten avulla voi oppia sietämään kuorsausta

Kuorsauksen sietämistä pitää harjoitella etukäteen. Keskellä yötä kuorsaajan vieressä aloitettu harjoittelu ei Pihlin mukaan onnistu.

”Omien tunteiden ja ajatusten havainnointi pitää tehdä päivällä. Kirjotella vaikka ylös, mitä miettii ja tuntee, jos herää yöllä.”

”Olisi hyvä, että kuorsaamisen ennakointi ja siitä ärsyyntyminen jäisivät pois. Voi miettiä, että minä vain tunnen näin, se on vain ajatus eikä se tarkoita sitä, että vihaan tuota ihmistä.”

Pihl kannustaa kokeilemaan harjoituksia vähintään kaksi viikkoa. Kahdessa viikossa huomaat, miten hengitysharjoitukset ja omien tunteiden havainnointi vaikuttavat.

Lue myös: Rasittaako uniongelma parisuhdetta? Näiden ohjeiden avulla saatte kumpikin unta

1. Syvähengitysharjoitus

Laske kymmeneen sisäänhengityksesi tahdissa. Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Havainnoi, miten palleasi liikkuu kuin ilmapallo, miten se pullistuu sisään hengittäessä ja painuu litteäksi ulos hengittäessä. Jos ajatuksesi lähtee harhailemaan ja menet laskuissa sekaisin, aloita laskeminen alusta. Kun laskeminen sujuu, voit jatkaa laskemista 20:een tai 30:een.

2. Sydämen ystävällisyyden harjoitus

Ajattele, että hengität sydämen kautta. Se rauhoittaa Pihlin mukaan pulssia. Tyynnytä mieltäsi ajattelemalla rakkaan läheisesi tai vaikka lemmikin kuvaa.

3. Tietoisen läsnäolon havainnointi

Käy koko keho läpi ja toivota kaikille kehon osille hyvää yötä alhaalta ylöspäin. Aloita toivottamalla hyvää yötä varpaat, hyvää yötä kantapäät, hyvää yötä jalkapohjat ja jatka päälakeen. Tee tämä rauhallisesti ja ole tietoinen siitä, miten hyvänyöntoivotus vaikuttaa jokaiseen kohtaan kehossa.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kuorsaaminen ongelmana: Kuorsauksen ääntä voi oppia sietämään – uniterapeutti neuvoo

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X