Magnesium: ruoka-aineita, joista saa magnesiumia

Magnesium on tärkeä elimistölle, mutta tarvitseeko sitä syödä purkista? Asiantuntija kertoo, milloin magnesium-lisästä on oikeasti hyötyä

Magnesium vaikuttaa lihasten supistumiseen ja solujen normaaliin toiminaan. Kaikki magnesiumin vaikutusmekanismit kehossa eivät ole vielä edes selvillä. Silti tarvetta magnesium-lisän popsimiselle purkista ei useinkaan ole.

Kun lihakset tutisevat liikunnan jälkeen tai jalasta vetää suonta, moni miettii, saako tarpeeksi magnesiumia.

”Todennäköisesti kyllä”, Terveystalon ravitsemusterapeutti Katja Nissinen toteaa.

Lähes jokainen suomalainen saa Nissisen mukaan magnesiumia riittävästi. Naisista noin 75 prosenttia ja miehistä 70 prosenttia söi vuoden 2017 FinRavinto-tutkimuksen mukaan tarpeeksi magnesiumia. Samassa tutkimuksessa kävi ilmi, että monia terveyden kannalta merkittäviä ruokaryhmiä, kuten vaikka kasviksia, suomalaiset syövät liian vähän.

”Magnesiumia on kuitenkin niin helppoa saada, ettei siitä usein synny puutetta. Sitä on viljassa, lihassa, perunoissa, maidossa ja jopa kahvissa.”

Lue myös: Vitamiinit ja hivenaineet – sinäkin saatat kärsiä tämän vitamiinin puutteesta

Magnesium: selviääkö puutos verikokeissa?

Magnesiumin saantia ei kannata arvioida verikokeella mittaamalla.

”Suurin osa elimistömme magne­siumista on solujemme sisällä. Sitä on myös esimerkiksi luissamme ja hampaissamme. Sen vuoksi veriarvot eivät anna oikeaa kuvaa magnesiumin määrästä kehossa.”

Magnesiumia on monissa paikoissa kehossa, koska sillä on siellä monta eri virkaa. Magnesium vaikuttaa lihasten supistumiseen ja solujen normaaliin toimimiseen. Kaikki sen vaikutusmekanismit kehossa eivät ehkä ole välttämättä edes vielä selvillä.

”Magnesiumin puutteella ei kuitenkaan ole todettu olevan vaikutusta esimerkiksi lihaskramppeihin tai lihasten jaksamiseen. Tieteellisissä tutkimuksissa ihmiset saivat aivan saman avun lumelääkkeistä”, Nissinen huomauttaa.

Kuka saattaa kärsiä magnesiumin puutoksesta?

Magnesiumin puutoksesta kärsivät usein ihmiset, joiden ruokavalio on hyvin rajattu tai yksipuolinen tai energiansaanti on niukkaa.

”Myös diagnosoimaton keliakia voi aiheuttaa magnesiumin puutosta. Samoin nesteenpoistolääkkeet, sillä magnesium poistuu kehostamme munuaisten kautta.”

Paras keino ylläpitää kehon magnesiumtasapainoa on Nissisen mukaan monipuolinen ruokavalio.

”Kannattaa muistaa, että jos jotakin jättää ruokavaliosta pois, ruokaryhmästä saatavat vitamiinit ja kivennäisaineet on syytä aina korvata. Tällaisissa asioissa kannattaa kääntyä esimerkiksi ravitsemusterapeutin puoleen.”

Lue myös Anna.fi: Magnesiumin uskotaan auttavan moneen vaivaan – selvitimme, missä tilanteissa suosittu ravintolisä oikeasti voi olla hyödyksi

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 1/2022.

Avainsanat

Keskustelu

On kummaa hommaa että ns asiantuntijat paremmintietäjinä kiistävät magnesiumin hoitavan vaikutuksen lihaskramppeihin. Hoitovaste on monille, jos ei peräti kaikille krampeista kärsiville päivänselvä ja välitön. Lihaskramppien ja magnesiumin yhteydessä lumelääkkeiden hoitovasteeseen vertaaminen osoittaa kuinka asiantuntija suoltaa omaa hissipuhettansa aiheesta josta ei todellisuudessa tiedä mitään. Näin helppo aihe tutkittavaksi, mutta tässäkin voi epäonnistua laajasti.

Syön aika monipuolisesti silti tulee mangesiumin puutos. Saan lihaskrampoejs ja suonta vetää. Hikoilen runsaasti esim öisin. Laitan välillä magnesium suihketta pohkeisiin ja otan kuuriluontoisesti magnesiumia. Mikään muu ei auta suonen vetoon. Kyllä magnesium auttaa kokemukseni mukaan lihaskrampoeihin.

Kommentoi juttua: Magnesium on tärkeä elimistölle, mutta tarvitseeko sitä syödä purkista? Asiantuntija kertoo, milloin magnesium-lisästä on oikeasti hyötyä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X