Millainen on oikeasti hyvä välipala? Ravintovalmentaja neuvoo, miten koostat välipalan, jonka avulla vältät nälkäkiukun

Pulla ei aina ole pahasta, mutta välipalansa voisi valita paremminkin. Myös aterioiden välillä kannattaa syödä hyvin, jotta päivä sujuu mukavasti.

Kiukustut jumppakaverille tai kaupan kassajonossa. Olet tainnut unohtaa välipalasi. Välipalan voimalla pitäisi jaksaa töistä kauppaan tai harrastuksiin. Siksi pelkkä banaani ei riitä. Ravintovalmentaja Kati Ruoko kertoo, millainen on hyvä välipala, jonka avulla verensokeri pysyy tasaisena ja mieli tyynenä.

Hyvä välipala on kuin pieni ateria

Kunnon välipala on kuin pieni ateria, joka kannattaa koostaa lautasmallin mukaan. Välipalankin pitäisi sisältää proteiinia, laadukkaita hiilihydraatteja ja kasviksia tai marjoja jossain muodossa.

Parhaassa välipalassa ravintoaineet ovat samat kuin varsinaisessa ateriassa, niitä vain on vähemmän.

Välipalan syöminen on kuitenkin eri asia kuin pitkin päivää naposteleminen.

”Välipala on päivän aikataulun mukaan suunniteltu pieni ateria, joka syödään esimerkiksi aamupalan ja lounaan välissä tai lounaan ja päivällisen välissä”, sanoo laillistettu ravintovalmentaja Kati Ruoko Kuntokompassista.

Jogurtti ja hedelmä voivat riittää välipalaksi toimistotyöntekijälle. Yhtä kevyt välipala ei välttämättä riitä fyysisen työn tekijälle. Jos tarkoituksena on harrastaa liikuntaa heti työpäivän jälkeen, välipalan pitäisi olla tuhdimpi.

Lue myös: Hanna Partanen: Tällainen on rytmidieetti, jota ”noudattaessaan ei edes tunne olevansa dieetillä”

Toimiva välipala on esimerkiksi

  • leipää, kasviksia ja kananmunaa
  • rahka ja banaani
  • täysjyvätuorepuuroa ja marjoja.

Välipalalla ei kuitenkaan pidä korvata päivän lämpimiä aterioita, varsinkaan jos päivään kuuluu liikuntaa.

”Muuten voi olla, että energia loppuu kesken”, Ruoko sanoo.

Lue myös Anna.fi: Terveelliset välipalat, jotka myös maistuvat hyvälle – 8 reseptiä

Kelpaako pulla välipalaksi?

Moni nappaa välipalaksi kahvia ja pullaa tai muita naposteltavia. Herkkuja kannattaa välttää, koska ne nostavat ja laskevat nopeasti verensokeria ja mielialaa. Laukussa kannattaa pitää mukana proteiinipatukkaa tai pientä smoothieta. Ne on helppo syödä missä tahansa.

Ruoko kuitenkin muistuttaa, että jos energia meinaa loppua, on parempi syödä pulla kuin ajautua nälkäkiukkuun. Makeita ja suolaisia herkkuja ei vain kannata ottaa tavaksi.

”Herkut eivät ole ravinteikkaita. Niissä on paljon energiaa, ja ne ovat usein pitkälle prosessoituja. Jos niillä korvaa oikean ruoan, jää tärkeitä ravintoaineita saamatta.”

Ylimääräinen herkuttelu ei ole järkevää painonhallinnan kannalta.

”Sokeriset tai rasvaiset välipalat ovat energiatiheää syötävää. Niillä kerää enemmän kaloreita kuin varsinaisella aterialla saisi, eivätkä herkut silti pidä nälkää poissa.”

Välipalalla kannattaa silti syödä hyvänlaatuisia rasvoja. Hyviä rasvoja saa esimerkiksi avokadosta, kasviöljyistä, pähkinöistä ja kalasta. Jos urheilee tavoitteellisesti, on hyvä pysyä tarkkana siitä, millaisia rasvoja syö. Koska rasvat hidastava ravinnon imeytymistä, niitä ei kannata syödä juuri ennen treenejä.

”Tavalliselle kuntoliikkujalle tällä ei ole merkitystä”, Ruoko sanoo.

Lue myös: Tällainen on DASH-ruokavalio, joka alentaa verenpainetta ja kolesterolia – ja saa myös painon laskemaan

Välipala kannattaa suunnitella ja valmistella etukäteen

Jos päivän kulku noudattaa toimistotyöaikoja, välipala kannattaa syödä kolmen aikaan. Silloin energiaa riittää päivälliseen asti.

”Nälän tunnetta ei kannata odottaa. Jos lähtee vasta nälkäisenä kauppaan tai kahvilaan, sieltä palaa luultavasti epäterveellisten herkkujen kanssa.”

Työmatkapyöräilijälle, aamuliikkujalle tai muuten aktiiviselle nälkä voi iskeä jo ennen lounasta. Välipala aikaisin aamupäivällä voi olla hyvä idea, koska siitä saa palauttavia ravintoaineita ja virtaa päivään. Aamupäivällä ei ole oikea hetki laihduttaa.

”Aamupäivän nälkä kostautuu helposti iltapäivän väsymyksenä ja iltasyöpöttelynä”, Ruoko sanoo.

Välipala kannattaa syödä ennakoidusti ennen kiljuvaa nälkää siksikin, että se karkottaa makeanhimon. Kun kehossa on virtaa, ärtyneisyys ei yllätä ja päivän jaksaa paremmin loppuun asti.

Ruoko on työssään huomannut, että välipalan syöminen unohtuu helposti, jos se ei kuulu normaaliin arkeen.

”Lapsena välipalojen syöminen on normaalia, eikä tavasta kannattaisi luopua aikuisena. Välipalojen syömisen voi opetella uudestaan”, Ruoko sanoo.

”Kokemukseni on, että kun on kuukauden tehnyt välipaloja mukaan, niiden suunnittelu alkaa käydä luontevasti ja välipalalle löytyy paikka päivärytmistä.”

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Millainen on oikeasti hyvä välipala? Ravintovalmentaja neuvoo, miten koostat välipalan, jonka avulla vältät nälkäkiukun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X