Meneekö selkä jumiin kotikonttorilla? Se voi paljastaa jotain merkittävää kunnostasi

Kotikonttorin olosuhteet voivat olla puutteelliset. Miten näyttöpäätetyötä voisi tehdä kotona ilman selkäkipuja? Ergonomian asiantuntijat kertovat.

Työpöydän virkaa ajaa ruokapöytä, tuoli on epämukava jakkara. Näyttöpäätetyö kotona voi herättää huolen siitä, onko työergonomia riittävää. Paikathan siinä jumiin menee, eikö?

Ei välttämättä. Terveystalon tuki- ja liikuntaelimiin erikoistunut fysioterapeutti Jussi Kurronen kumoaa myytin siitä, että kotikonttoriin pitäisi rakentaa yhtä hyvä työpiste kuin työpaikalla.

”Kroppa on uskomattoman sopeutuva. Se muuntuu siihen, mihin meidän pitää milloinkin taipua. Siitä ajatuksesta pitäisi hankkiutua eroon, että on yksi tietty tapa istua”, Kurronen sanoo.

Jos ajattelee, että pitää olla jokin hyvä asento ja kaikki muu aiheuttaa kipua, Kurrosen mukaan todennäköisesti niin tapahtuu. Kipujen ja kolotusten odottaminen voi siis aiheuttaa niitä.

Lue myös: Selkäkivut katoavat usein itsestään, mutta yksi karhunpalvelus on syytä välttää

Jos kroppa ei saa liikettä, se alkaa huutaa

Kurrosen mukaan tutkimus ei tue sitä, että juuri hyvät työtuolit ja pöydät parantaisivat työergonomiaa. Jos kotiin haluaa silti hankkia erillisen työtuolin, eikä siihen saa tukea työnantajalta, hankinnan voi vähentää verotuksessa.

Jos paikat menevät herkästi jumiin päätetyötä tehdessä, syy on usein jossain muualla kuin varsinaisissa työolosuhteissa.

”Yksi iso syy tuki- ja liikuntaelinongelmiin on se, että liikuntasuositukset täyttyvät todella huonosti. Vain murto-osa suomalaisia liikkuu terveellisellä tavalla.”

Alueellisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (ATH) mukaan vain 11 prosenttia aikuisista täyttää terveysliikuntasuositukset.

”Jos emme liikuta kroppaa, se alkaa jostain kohtaa huutaa.”

Lue myös: Ikääntyneiden ravitsemussuositukset pantiin uusiksi – katso 6 tärkeintä ohjetta, joiden mukaan seniorin kannattaa syödä

Näyttöpäätetyössä paras työasento on seuraava asento

Kurronen näkee etätyöskentelyn erinomaisena mahdollisuutena niille, joiden keho tuntuu menevän jumiin näyttöpäätetyöskentelystä.

”Jos kotityöpiste ei ole niin mukavaa kuin töihin isolla rahalla rakennettu työpiste, se tarkoittaa sitä, että pitää nousta ja vaihtaa asentoa enemmän.”

Näyttöpäätetyö on usein hyvin staattista. Kaikenlainen kropan liikuttelu kannattaa työpäivän aikana.

Kaikenlainen kropan liikuttelu kannattaa työpäivän aikana. Kuva: iStockphoto

Ei ole mitään vikaa aloittaa päivän ensimmäistä työpalaveria vaikka sängynpohjalta. Päinvastoin, se on ennemminkin suositeltavaa, kunhan muistaa pian taas liikkua.

”Töitä voi tehdä sohvalla, keittiön pöydän ääressä, vaikkapa lattialla tai sängyssä maaten. Jokaisen kotoa löytyy esimerkiksi tiskipöytä, jonka päälle voi laittaa pari kirjaa, jotta näyttö nousee sopivalle tasolle.”

”Paras asento on se seuraava asento, johon olet vaihtamassa”, Kurronen kiteyttää.

Lue myös: Jos haluat, että muistisi pysyy terävänä, tee yksi muutos elämäntapoihisi – voi olla jopa käänteentekevä

Näyttöpäätetyö vaatii taukoja: 3 vinkkiä

Mitä muuta olisi hyvä tietää, jos haluaa välttyä kivuilta ja säryiltä kotikonttorilla työskennellessä? Kysyimme asiaa myös Työterveyslaitoksen ergonomian erityisasiantuntijalta Elina Östringilta.

Östring jakoi kolme vinkkiä siihen, miten työpäivä kannattaa rakentaa.

  1. Suunnittele työpäivän rakenne etukäteen. 
    Hyvä työergonomia ei pelkästään ole fyysistä. Siihen kuuluu myös kognitiivinen puoli. Kotioloissa se merkitsee työrytmin suunnittelua etukäteen, eli miten päivän tehtäviä jaksotetaan, milloin liikutaan ja milloin lounastetaan.
    ”Kotona työpäivä venyy helposti, joten on tärkeää tehdä rajanveto siihen, milloin sulkee läppärin ja siirtyy vapaalle”, sanoo Östring.
  2. Tee päivän aikana pieniä kävelylenkkejä.
    Kun jää kotiin tekemään töitä, ei tule saaneeksi edes vähäistä työmatkaliikuntaa. Silloin onkin huolehdittava, että liikuntaa saa riittävästi muualta.
    ”Työmatkoista saattaa vapautua tunti ylimääräistä vapaa-aikaa, joka kannattaa käyttää liikkumiseen. Pari lyhyttä kävelylenkkiä päivän aikana auttaa palautumaan ja lisää työn tehokkuutta.”
  3. Pidä mikrotaukoja vähintään kerran tunnissa.
    Kun keho ilmoittaa, että nyt alkaa tuntua jumiselta, silloin on hyvä hetki tauottaa työskentelyä. Työpisteen vaihtamisen lisäksi Östring neuvoo pitämään mikrotaukoja, eli noin minuutin taukoja, jolloin nousee ylös venyttelemään, laskee kädet näppäimistöltä ja pyörittelee hartioita.
    ”Vähintään kerran tunnissa olisi hyvä lähteä liikkeelle ja tehdä jotain dynaamista liikettä. Ylävartalolla on tapana kyyristyä läppärin näytön edessä. Sille voi tehdä vastaliikettä, eli taivuttaa yläselkää taakse, rintaa eteen ja avata käsivarsia taaksepäin.”

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Meneekö selkä jumiin kotikonttorilla? Se voi paljastaa jotain merkittävää kunnostasi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X