Nestehukka vaanii – Asiantuntija: ”Näläntunne voikin johtua janosta”

Moni unohtaa juoda päivän aikana vettä, jolloin seurauksena voi olla nestehukka. Näläntunne saattaakin usein johtua janosta.

Nestehukka – jokainen on varmasti joskus tuntenut nahoissaan sen uuvuttavan vaikutuksen. Pienikin nestevaje väsyttää, saa keskittymisen herpaantumaan ja suorituskyvyn laskemaan. Ajatus ei kulje, ja päänsärky tykyttää ohimoilla. Liian vähäinen nesteensaanti aiheuttaa usein myös näläntunteen.

”Kuvittelemme olevamme nälkäisiä, vaikka todellisuudessa meillä onkin jano”, ravitsemusterapeutti Jan Verho kertoo.

Lue myös: Asiantuntija kertoo, kuinka paljon vettä tarvitset päivässä

Nestehukka vaikuttaa verenpaineeseen ja sydämen toimintaan

Kehostamme jopa 70 prosenttia on nestettä tai vettä, siksi reagoimme nestevajeeseen nopeasti. Nestehukka rasittaa elimistöä monin tavoin. Se vaikuttaa verenpaineeseen ja sydämen toimintaan ja saattaa laukaista migreenikohtauksen. Ruuansulatuskaan ei toimi kunnolla, jos keho kärsii kuivuudesta.

Pidemmälle jatkuessaan nestehukka nostaa kehon lämpötilaa ja vähentää virtsantuotantoa munuaisten tehon hiipuessa. Kehon liian vähäinen nestemäärä rasittaa munuaisia, sillä virtsa muuttuu väkevämmäksi. Äärimmillään nestehukka voi johtaa lämpöhalvaukseen, kun elimistö ei pysty enää tuottamaan hikeä.

”Hikoilemalla jäähdytämme itsemme ja pysymme tasalämpöisinä hellesäällä tai urheillessamme. Vesi on meille elintärkeää. Emme pärjää kuin muutaman päivän ilman nestettä.”

Estä nestehukka: nainen juo vettä lasista

Paljonko vettä pitäisi juoda päivässä?

Päivittäinen nesteiden saantisuositus on 2–2,5 litraa. Määrä voi olosuhteista riippuen olla pienempi tai suurempi, jos hikoillaan helteessä, saunotaan tai urheillaan.

Veden tarve on yksilöllistä ja riippuu siitä, minkä ikäinen, kokoinen ja mitä sukupuolta oleva henkilö on kyseessä. Miehet tarvitsevat päivittäin yleensä puolisen litraa enemmän nestettä kuin naiset.

Päivittäinen nesteen saantisuositus koskee kaikkia päivän aikana nautittuja nesteitä, ei pelkästään vettä. Kahvi, mehu ja maito kerryttävät myös päivän nesteiden saantia.

”Todellisuudessa puolestatoista kahteen litraan riittää juotavaksi päivän aikana, sillä elimistö saa nestettä myös ruuasta. Nestettä tarvitaan enemmän vain silloin, jos hikoillaan urheilun, helteen tai saunomisen seurauksena”, Verho tietää.

Liikaakin voi juoda

Miten riittävästä vedenjuonnista pidetään helposti huolta? Ravitsemusterapeutin mukaan aamua ei tarvitse aloittaa litrojen vesitankkauksella. Tärkeintä on huolehtia ensin säännöllisestä syömisestä ja nivoa veden juominen osaksi ruokailua.

”Päivän nestetarpeen saa täyteen syömällä säännöllisesti ja juomalla aterian yhteydessä pari lasia vettä. Mikäli päivän mittaan syö viisi ateriaa ja niistä jokaisen yhteydessä nauttii kaksi kahden desilitran lasillista, määrä riittää useimmille.”

Nesteitä voi juoda päivän mittaan liikaakin. Vesimyrkytys saattaa joissain tapauksissa aiheutua jo siitä, jos toistuvasti juodaan päivittäin yli kolme litraa vettä. Kuitenkin esimerkiksi kovalla helteellä kolme litraa nestettä voi olla juuri sopivasti tai kenties jopa liian vähän. Kannattaa myös muistaa, että energiapitoisten juomien, kuten mehujen, limujen ja maidon runsas juominen voi johtaa lihomiseen.

Suolainen ruoka, kahvi ja alkoholi kuivattavat elimistöä

Janontunne on hyvä mittari sille, paljonko päivän aikana tulisi juoda. Tunne kuitenkin heikentyy iän myötä, siksi iäkkäämmät ihmiset kärsivät useammin kuivumisesta, ja nestehukka voi iskea heihin helpommin.

”Vanhempien ihmisten pitäisi opetella juomaan säännöllisesti ilman, että tuntevat kovaa janoa. Ummetuksesta tai ripulista kärsivien on myös tärkeää huolehtia riittävästä nesteytyksestä. Liian vähäinen nesteensaanti saattaa aiheuttaa ummetusta, mutta vajeen korjaaminen voi auttaa vaivaan.”

Suolainen ruoka, kofeiini ja alkoholi horjuttavat elimistön nestetasapainoa ja kuivattavat kehoa. Kahvin sisältämä kofeiini ja alkoholi toimivat diureetteina, jotka lisäävät nesteen poistumista elimistöstä. Liiallinen suolan saanti kuormittaa munuaisia, sillä nestevajeesta kärsivän kehon on vaikea päästä suolasta eroon.

”Kun nautimme suolaista ruokaa, kahvia tai alkoholia, tarvitsemme tavallista enemmän nestettä, jotta elimistömme ei kuivuisi”, Verho muistuttaa.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Nestehukka vaanii – Asiantuntija: ”Näläntunne voikin johtua janosta”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X