Puutarhanhoidon terveyshyödyt ällistyttävät! Jo vartti pihalla vähentää stressiä – ja 5 muuta ihmeellistä vaikutusta

Tiesitkö, että puutarhaharrastajat stressaavat vähemmän, liikkuvat enemmän ja ajattelevat positiivisemmin kuin muut? Asiantuntija listaa puutarhanhoidon terveyshyödyt.

Auringonpaiste vetää taas katseen pihaan ja kukkapenkkiin. Maasta puskee vihreää, ja ensimmäiset kukat puhkeavat kukkaan. Tästä alkaa ihana puutarhasesonki ja paras aika vuodesta hoitaa omaa hyvinvointia.

Tutkimukset osoittavat, että puutarhaharrastajat voivat muita paremmin. Mitä useammin puutarhaa hoitaa, sitä enemmän puuha kohentaa omaa hyvinvointia, kertoo muun muassa eräs viime vuonna julkaistu englantilainen tutkimus.

”Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että luonnolla on vahva yhteys hyvinvointiimme. Kukaan ei kiistä sitä”, sanoo Ikäinstituutin vanhempi tutkija ja Helsingin yliopiston dosenttiopettaja Erja Rappe.

Rappe on 1990-luvun puolivälistä asti tutkinut puutarhanhoidon vaikutuksia ikääntyvien ihmisten terveyteen. Hän kertoo, että puutarhanhoidolla voi olla merkitystä jopa kroonisten sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.

Lue myös: Hurmaava siirtolapuutarha x 8 – kokosimme yhteen kauneimmat kesäparatiisit

Puutarhanhoidon terveysvaikutukset: 15 minuuttia puutarhassa vähentää stressiä

Englantilaisen tutkimuksen mukaan 2–3 kertaa viikossa puutarhaansa hoitava saa eniten koettuja terveyshyötyjä. Kuva: iStockphoto

Puutarhanhoidon terveyshyödyt– tunnistatko nämä 6 pihalla häärimisen vaikutusta?

1. Puutarhanhoito vähentää stressiä

Oletko huomannut, että olet vähemmän stressaantunut puutarhassa? Se ei olisi ihme, sillä useat tutkimukset todistavat, että puutarhanhoito vähentää stressiä. Jo 15 minuuttia puutarhassa vähentää stressiä.

Puutarhassa ja luonnossa keho rauhoittuu: verenpaine ja stressihormonipitoisuudet laskevat ja sykevälivaihtelu kasvaa. Fysiologisen rauhoittumisen lisäksi ihminen myös kokee itsensä vähemmän stressaantuneeksi.

Stressissä voi olla kyse pienestä murheesta tai jopa kroonisesta stressitilasta. Tutkimukset ovat antaneet viitettä, että puutarhanhoidolla voi lievittää kroonista stressitilaa. Tämä olisi merkittävä terveyshyöty, sillä krooninen stressi voi johtaa vakaviin kroonisiin sairauksiin.

Lue myös: Voiko jatkuva stressi pilata aivot? Lääkäri listaa pitkäkestoisen stressin haitat elimistölle

2. Vähemmän sairastelua

Monet tutkijat ovat havainneet, että luonnon koskettamisella ja luonnossa hengittämisellä on positiivinen vaikutus ihmisen vastustuskykyyn. Luonto monipuolistaa ihmisen mikrobistoa, mikä suojaa erityisesti tulehdustaudeilta.

”Ihmiset, jotka eivät ole olleet luonnossa ja joilla on hyvin yksipuolinen mikrobisto, voivat olla alttiimpia tulehdussairauksille”, Erja Rappe kertoo.

On mahdollista, että kosketus luontoon ja sen tuoma monipuolinen mikrobisto vähentää myös ylipainon, suolistotautien, syövän ja masennuksen riskiä.

3. Ajatus kulkee paremmin

Tiedätkö tunteen, kun olet viettänyt koko päivän tietokoneella? Olet joutunut pakottamaan huomiosi työhön, ja sulkemaan pois kaikki turhat aistivirikkeet, kuten näytölle ponnahtelevat viestit tai rupattelevat työkaverit. Ajatus ei kulje ja päätä särkee.

Pienikin tauko luonnossa voi palauttaa kuormittuneet aivot rauhalliseen tilaan. Luonnossa aivot lepäävät ja syntyy tilaa uusille ajatuksille ja ideoille.

”Luontoympäristön havainnointi ei vaadi paljon energiaa, koska se tapahtuu luonnostaan ja tahattomasti. Tiedonkäsittely elpyy ja tarkkaavaisuus palautuu.”

4. Mielenterveys kohentuu

Odotus hyvästä sadosta ja onnistumisen kokemukset luovat uskoa tulevaisuuteen ja omaan pystyvyyteen. Puutarhanhoidon harrastajat ovat keskimäärin elämäänsä tyytyväisempiä kuin muut. Heillä on myös tutkitusti vähemmän masennusta kuin muilla.

”Puutarhanhoito lisää positiivisia tunteita ja vähentää negatiivisia. Kipu, ahdistus ja huoli lievittyvät, ja tilalle tulee iloa ja toiveikkuutta.”

Puutarhan mielenterveydellisiä vaikutuksia on hyödynnetty muun muassa vankiloissa, joissa on tarjottu vangeille mahdollisuus puutarhanhoitoon.

Puutarhanhoidon terveysvaikutukset: 15 minuuttia puutarhassa vähentää stressiä

Suomalaisista vajaa 80 prosenttia harrastaa puutarhanhoitoa, kertoo Puutarhaliitto. Kuva: iStockphoto

5. Lisää liikuntaa

Liike on lääke, ja kaikki puutarhanhoitoa harrastaneet tietävät, että puutarhassa saa huhkia halutessaan toden teolla. Kyykky ja -hauistreenit tulee tehtyä kuin ohimennen. Puutarhaharrastajat ovat keskimäärin fyysisesti aktiivisempia kuin muut. Heillä on muita parempi käsien puristusvoima.

”Puutarhan juju on, että se motivoi ja toisaalta pakottaakin meitä liikkumaan. Vähän niin kuin koiraa pitää lenkittää, puutarhaa pitää kastella.”

Selkä vääränä ei kannata kuitenkaan raataa. Liikaa rasitusta voi välttää valitsemalla korkeammat kasvatuslaatikot ja pienemmän kastelukannun.

6. Puutarhanhoito tekee ihmisestä mukavamman tyypin

Puutarhanhoito on maailman yleisin harrastus, joka yhdistää ihmisiä yli sosiaaliluokkien, ikäluokkien ja kulttuurien. Erilaiset osallistavat puutarhahankkeet kuten asuinalueiden yhteiset viljelyprojektit ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi lisätä yhteisöllisyyden tunnetta.

Viherpeukaloiden kanssa kelpaakin kaveerata, sillä he ovat rentoa porukkaa. Tutkimukset osoittavat, että puutarhanhoidon harrastajat ovat keskimäärin ystävällisempiä, ulospäin suuntautuneempia, vähemmän itsekkäitä ja suvaitsevaisempia kuin muut.

”Se varmaan johtuu ympäristön rauhoittavasta vaikutuksesta. Heillä on enemmän voimavaroja itsesäätelyyn, jolloin jaksetaan ottaa muut paremmin huomioon.”

Lue myös: Neulominen vähentää stressiä ja ehkäisee dementiaa – listasimme neulomisen 5 uskomatonta terveyshyötyä

Keskustelu

Kommentoi juttua: Puutarhanhoidon terveyshyödyt ällistyttävät! Jo vartti pihalla vähentää stressiä – ja 5 muuta ihmeellistä vaikutusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X