Onko ryhtiliivistä oikeasti apua ja miltä sen käyttäminen tuntuu? Testasimme kolmea eri liiviä

Ryhtiliivistä on apua ylävartalon kiputiloissa tai kun asento painuu kumaraan. Lihasten treenaamista ja työasentojen vaihtelua se ei kuitenkaan korvaa.

Ryhtiliivi ohjaa hartiat taaksepäin silloin, kun asento painuu kumaraan. Mutta onko siitä oikeasti pitkäaikaista apua ryhdin oikaisemiseen?

Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio toteaa, että ryhtiliivi voi auttaa ylävartalon pystyasennon säilyttämistä ja helpottaa oloa kiputiloissa.

”Kaikki lähtee kuitenkin lihastuesta. Jos selän ja rintakehän kannattelevia lihaksia ei treenaa lainkaan, ryhtiliivi ei ratkaise asiaa. Ryhtiliivi ei myöskään korvaa työn tauotusta eikä työasentojen säännöllistä vaihtelua.”

Ryhtiliiviä kannattaa käyttää kerrallaan vain lyhyitä aikoja.

”Ylipäätään on suositeltavaa, että päätetyöskentelyssä pidetään taukoja vähintään puolen tunnin välein, työasentoja vaihdellaan säännöllisesti ja työpäivän aikana tehdään taukoliikuntaa.”

Liiviä valitessa niitä kannattaa sovittaa. Liian pieni liivi on kireä ja haittaa verenkiertoa niska-hartiaseudulla ja yläraajoissa. Liivin kangasmäärä kertoo melko suoraan tarjotun tuen määrästä. Leveä liivi tukee paremmin kuin kapeampi.

Miltä ryhtiliivi tuntuu päällä, millaista sitä on käyttää? Kotilieden toimitus testasi kolmea eri ryhtiliiviä.

Lue myös Anna.fi: Ryhti suoraksi ja kauniiksi joogan avulla – 5 tehokasta jooga-asentoa

1. Helposti kiristettävä, Gymstick, 10 e

Kuva: Valmistaja

Kuva: Valmistaja

Ohut liivi on hyvin pehmustettu ja silti huomaamaton. Valmistaja lupaa tuotteen venyttävän rintaa, tehostavan hengitystä ja kehittävän selän tukilihaksistoa. Aluksi liiviä saa kuitenkin käyttää vain viisi minuuttia kerrallaan. Käyttöaikaa kasvatetaan vähitellen, mutta enimmillään liiviä saa käyttää vain kahdesti päivässä ja 20 minuuttia kerrallaan.

Liivi unohtuu helposti päälle pidem­mäksikin aikaa. Erityistä plussaa tasapainoisesta kiristysmekanismista. Kireyttä saa itse säädeltyä molemmilta puolilta hartioita.

2. Tuhdisti tukeva, Future TT Sport, 19,95 e

Kuva: Valmistaja

Kuva: Valmistaja

Tämä liivi ei ainakaan ole huomaamaton! Mallin ulkonäöstä tulee mieleen jonkinlainen äitiyskantoliina. Tukeva ulkoasu ei petä, liivi tuntuu kannattelevan rankaa selvästi voimakkaammin kuin ohuemmat ryhtiliivit. Päälle pukeminen on kuitenkin vaikeaa, tarranauhoja ja kiinnityskohtia tuntuu olevan joka paikassa.

Menee hetki ymmärtää, että alalenkeissä on pehmustetut sijat, joihin ylälenkit voi kiinnittää. Etukiinnitys tuntuu vähän turhalta, ehkä liivi voisi toimia helpommin ja paremmin vain hartioiden yli heitettävänä mallina?

Lue myös: Näin vältät selkäkivut – ota nämä asiantuntijan helpot neuvot osaksi arkea

3. Ammattilaisten suosittelema, Swedish Posture Flexi, 49 e

Kuva: Valmistaja

Kuva: Valmistaja

Selkäliiton kaupassa myy­tävä ryhtiliivi on ohut ja pehmustamaton. Kiristysmekanismi tuntuu epätasaiselta, sillä liiviä kiristetään vain yhdestä narusta toi­selta puolelta hartiaa. ­Istuessa kannattaa tehdä sormitesti ja asettaa ­kaksi sormea liivin ja hartian ­väliin. Mikäli ne mahtuvat hyvässä ryhdissä nauhan alle mukavasti, liivi on tarpeeksi löysällä.

Liivi ei ole pika-apu vaan muistuttaja. Kun ranka alkaa työpisteellä valua kohti näyttöä, ryhtiliivi kinnaa kiinni harteisiin. Epämukava olo muistuttaa hartioiden kannattelusta. On hyvä huomata, kuinka mielellään selkä taipuisi yhä uudelleen pyö­reään muotoon.

Lue myös: Ryhti paremmaksi pienillä teoilla! Ota 3 liikkeen minitreeni osaksi aamurutiinejasi

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 4/2021.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onko ryhtiliivistä oikeasti apua ja miltä sen käyttäminen tuntuu? Testasimme kolmea eri liiviä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X