Selaatko puhelinta vessassa käydessäsi? Voi vahingoittaa aivojasi

Tylsistytkö vessassa, jos et voi selata samalla puhelinta? Huono homma! Tylsistyminen voi olla merkki heikentyneestä keskittymiskyvystä.

Multitaskaaminen, älylaitteet ja jatkuvat keskeytykset haittaavat aivojamme ja vahingoittavat kykyämme keskittyä. Näin kirjoittavat aivotutkijat Minna Huotilainen ja Mona Moisala teoksessaan Keskittymiskyvyn elvytysopas (Tuuma 2018).

Koska älypuhelimen jatkuva selaaminen aiheuttaa kykenemättömyyttä sietää joutilaisuutta ja tylsyyttä, puhelimen käyttöön kannattaa kiinnittää huomiota. Helppo tapa suojella aivojaan keskittymiskyvyn heikkenemiseltä on opetella jättämään puhelin pois matkasta, kun lähtee käymään vessassa.

Lue myös: 10 vinkkiä: Vältä älylaitteiden tuoma some-niska – näin estät ryhdin lyhistymisen

Älä ota puhelinta mukaan vessaan

Puhelinta ei kannata ottaa mukaan vessaan. Älylaitteen poikkoilevat, nopeatempoiset ja lyhyiksi palastellut sisällöt vahingoittavat aivojen kykyä keskittyä. Viihdevirta ei kannusta pitkäjänteiseen keskittymiseen vaan kiinnittää käyttäjän huomion jatkuvasti uusiin asioihin.

Aivojen kyvylle keskittyä olisikin parempi, että käsi ei hamuaisi puhelinta esiin aina, kun tylsyys meinaa iskea viideksi tai kymmeneksi minuutiksi. Keskittymiskyvystä ja kyvystä sietää tylsyyttä kertoo paljon se, kykeneekö piipahtamaan vessassa ilman älylaitetta.

Huotilainen ja Moisala kehottavat pohtimaan laajemminkin älylaitteiden käyttöä, mikäli huomaa keskittymiskykynsä heikentyneen. Ongelma ei nimittäin aiheudu ainoastaan puhelimen kaivamisesta esiin saniteettitiloissa, bussipysäkillä ja elokuvaa katsoessa.

Myös puhelimen näytölle ponnahtavat ilmoitukset sekä laitteiden toistuvat merkkiääneet heikentävät kykyä keskittyä. Kun laitteen säätää äänettömälle ja kieltää sovelluksia lähettämästä ilmoituksia, aivoja haittaavien keskeytysten määrä vähenee.

Lue myös: Neulo villainen tabletinsuojus älylaitteelle

puhelin vessassa, tylsistytkö ilman puhelinta vessassa, älypuhelin

3 vinkkiä, joilla saat laskettua puhelimen pois kädestäsi vessakäynnin ajaksi

Kun on tottunut ottamaan puhelimen mukaan vessaan ja näpertämään älylaitetta aina, kun tylsyys meinaa iskeä, uuden tavan oppiminen voi olla haasteellista. Nämä vinkit auttavat.

1. Perusta puhelinparkki lähelle vessaa

Jos puhelin ei meinaa pysyä taskussa saniteettitiloissa, vessan lähelle voi kehitellä puhelinparkin. Se voi olla vessan ovenkahvaan sidottu pussukka tai pöytätasolle asetettu kori, johon puhelin sujahtaa aina, kun menet vessaan.

Työ- tai opiskelupaikalla jätä puhelin työpistelle tai laukkuusi, kun lähdet vessaan. Tärkeintä on, että vessassa et edes pystyisi kaivamaan puhelinta esiin, kun puhelin on kokonaan toisessa tilassa.

2. Keksi vaihtoehtoista tekemistä puhelimen räpläämisen sijaan

Jos vessassa istuminen ilman puhelinta tuntuu pitkästyttävältä, yritä keksiä puhelimen selailulle vaihtoehto. Lue kirjaa tai lehteä, pyörittele hartioita, virkkaa tai laula laulu. Myös tylsistyminen on aivoille hyväksi, joten välillä kannattaa käydä vessassa myös kokonaan ilman oheistoimintoja.

Lue myös: Lukemisen terveyshyödyt: 7 syytä, miksi kannattaa lukea kirjoja

3. Lataa puhelimen käyttöä rajoittava sovellus

Puhelimeen on mahdollista ladata erilaisia sovelluksia, jotka rajoittavat esimerkiksi nettiselaimeen tai muihin sovelluksiin pääsemistä tietyn ajan. Estä itseltäsi pääsy puhelinsovelluksiin vaikka viidentoista minuutin ajaksi ja pakota itsesi istumaan vessassa siten, ettet pääse luurisi sovelluksiin käsiksi hotelli helpotuksessa vieraillessasi.

Ja onhan myös hygieenisempää jättää puhelin wc-tilojen ulkopuolelle!

Lue myös: 5 x älypuhelimen sovellus elämänhallintaan – lempeä herätyskello, meditointiharjoitus…

Lähde: Minna Huotilainen & Mona Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas (Tuuma 2018)

Keskustelu

Kommentoi juttua: Selaatko puhelinta vessassa käydessäsi? Voi vahingoittaa aivojasi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X