Nainen tasapainoilee puunrungon päällä ja pitää miestä kädestä kiinni

Tasapaino huononee usein ikääntyessä miltei huomaamatta – näillä vinkeillä pysyt paremmin tolpillasi

Tasapainon heikkeneminen pääsee yleensä yllättämään. Yhtäkkiä yhdellä jalalla seisominen tuntuukin vaikealta. Miten tässä näin pääsi käymään?

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Niklas Lindblad toteaa, että tasapaino heikkenee iän myötä vaivihkaa. Usein merkkejä heikentyneestä tasapainosta on ollut jo vuosia. Näitä ovat reisilihasten ­heikkous, asentohuimaus, verenkierron häiriöt ja silmäsairaudet.

Tasapaino on monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttavat lihasvoima, verenkierto, näköaisti, aivot ja korvien tasapainoelimet. Myös lääkitykset voivat muuttaa tasapainoaistia.

Tasapainon heikentyminen voi liittyä mihin tahansa näistä ­alueista. Usein syy on lihasvoiman heikkenemisessä tai korvissa.

”Korvassa on erityisesti tasapainon säätelyyn erikoistuneita tasapainokiviä ja tasapainokarvoja. Mikäli tasapainokivet jäävät jumiin korvan kaarikäytäviin, siitä saattaa seurata hyvänlaatuinen asentohuimaus.”

Muita korvien aiheuttamia tasapaino- ja huimaussairauksia ovat korvakäytäviä turvottava Menieren tauti ja hyvin voimakasta huimausta aiheuttava vestibulaarineuroniitti.

Lue myös: Asentohuimaus aiheuttaa outoja ja joskus voimakkaita oireita – tämä hoito auttaa hyvälaatuiseen asentohuimaukseen

Tasapaino paranee harjoittelulla

Tasapainoa voi onneksi parantaa. Jos ongelmat johtuvat heikentyneestä lihasvoimasta, apu löytyy monipuolisesta liikunnasta.

Yhdellä jalalla seisomisen sijaan kannattaa siis ilmoittautua joogatunnille.

”Tasapainoa ei tarvitse hoitaa rasittavilla tai nopeasykkeisillä lajeilla, niitä parempia keinoja ovat rauhalliset metsäpolkukävelyt tai erilaisia asentoja hyödyntävä voimistelu. Avun hakemisessa on mennyt liian pitkään, jos kaatumisia on ehtinyt jo tapahtua. Tällöin kuntoutumisen aloittaminen on aina vaikeampaa.”

Mikäli tasapainoaisti on päässyt jo huonoon kuntoon, Lindblad suosittelee apuvälineeksi kävelysauvoja. Niiden kanssa voi ensin tehdä hitaita kävelylenkkejä ja halutessaan kokeilla yhdellä jalalla seisomistakin.

Vain korvien alueilla oireilevaa asentohuimausta hoidetaan tasapainokiviä asettelemalla. Lääkäri antaa potilaalle kotiharjoitteluohjeet.

Kaikkien tasapaino ei kuitenkaan kärsi iän myötä.

”Jonkun tasapaino voi olla 90-vuotiaana vielä hyvä, ja toisella se pettää jo 60-vuotiaana. Perintötekijät ja elämäntavat vaikuttavat paljon.”

Lue myös Anna.fi: Onko sinulla riittävän hyvä tasapaino? 10 myyttiä tasapainosta ja vinkit tasapainon parantamiseen

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 12/2021.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tasapaino huononee usein ikääntyessä miltei huomaamatta – näillä vinkeillä pysyt paremmin tolpillasi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X