Tiesitkö, että huono ryhti voi johtua huonoista kengistä? Testasimme, millaiset terveyskengät parantavat ryhtiä

Kehnot kengät saavat sekä jalat että koko kropan väärään asentoon. Millaiset ovat terveyskengät? Toimitus testasi kolmet erilaiset jalkineet.

Lukuisat jalkojen ongelmat johtuvat kehnoista kengistä. Liian pienten tossujen vankeina jalat voivat jäädä väärään asentoon.

Terveyskengät ovat yleensä tilavat ja antavat jalalle tukea. Jalkojen asentoa muuttamalla koko kehon virheasennot saattavat korjaantua ja ryhti suoristua. Ortopedisillä kengillä puolestaan tarkoitetaan kenkiä, jotka on suunniteltu kokonaan käyttäjän yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Usein terveyskengät voi saada lääkärin reseptillä esimerkiksi fysioterapeutin tai diabeteslääkärin vastaanotolta. Sopivien kenkien valinta alkaa jalkojen tutkimisella. Kuinka leveä on päkiän levein kohta, kaipaavatko jalat tavallista leveämpää lestiä? Missä kohtaa jalkaa näkyy käytön jälkiä ja kovettumia?

Voi olla, ettei oikea kenkä löydy hetkessä. Jotta kaikkien jalkateriin saataisiin sopivan kokoiset kengät, jokaisesta kenkämerkistä tarvittaisiin noin 17 eri laajuutta. Jalat kaipaavat ennen kaikkea tilaa. Siksi kengän laajuus, leveys ja pituus ovat sen tärkeimmät ominaisuudet.

Miten kolme erilaista terveyskenkää pärjäsi testissä? Lue kokemukset alta!

Lue myös: Patti jalkapohjassa, pitääkö olla huolissaan? Asiantuntija kertoo

1. Terveyskengät paljon seisovalle

Sievi Fly Red -lenkkarit, 124 €

Sievi Fly Red -lenkkarit

Otan pirteän punaiset terveystennarit käyttöön päivänä, jona tiedän seisovani ja käveleväni paljon. Pehmustetun ja joustavan kannan vaikutus tuntuu heti mukavalta. Askel on kevyt ja pehmeä ­koko päivän, ja selkä oikenee selvästi.

Kengillä pitäisi voida astua jopa naulaan ilman että pohja hajoaa, ja huomaankin pohjien olevan todella jytyä materiaalia. Kun jalka jää ilta­lenkillä juurakkoon jumiin, muovipinta säilyy uuden veroisena eikä rispaannu.

Erityisen paljon pidän pehmeistä pohjista ja leveästä lestistä, jossa on tilaa heilutella varpaita. Pitkän jaloilla vietetyn päivän aikana kengät eivät purista tai kiristä lainkaan.

2. Tämä terveyskenkä keinuttaa!

MBT Kisumu Classic -sandaalit, 234 €

MBT Kisumu Classic -sandaalit

Hui, pysyykö näillä pystyssä? Kuperapohjaiset terveyssandaalit eli keinukengät harjoittavat tasapainoaistia ja aktivoivat jalkojen ja keskivartalon lihaksia. Sandaaleilla ei voi harppoa pitkiä askeleita, mutta ne suoristavat selvästi ryhtiä.

Ensimmäisellä käyttökerralla vaihdan keinut parin tunnin päästä tavallisiin sisäkenkiin, sillä jalkapohjia alkaa kuumottaa. Se on melko tyypillinen oire, kun keho vielä totuttelee kenkiin. Pian käytän keinukenkiä jo koko työpäivän.

Klipsillä suljettavat kengät on helppo sujauttaa jalkaan, ja keinuminen innostaa työskentelemään työpöydän ääressä seisten.

Lue myös: ”Luupiikki” eli plantaarifaskiitti kantapäässä aiheuttaa kovaa kipua – tunnista oireet ja lue vinkit kotihoitoon

3. Nyt pääsee tossuilla akupunktioon

MJM-myynti akupunktio-sandaalit, 19,90 €

MJM-myynti akupunktio-sandaalit

Näissä tossuissa on 41 joustavaa pylpyrää, jotka uppoavat jalkapohjaan. Akupisteitä painelevia sandaaleja suositellaan käytettäviksi 15–20 minuuttia joka päivä, ja niitä voi käyttää sekä paikoillaan seisoessa että kävellessä.

Jalkapohjien aktivoinnin pitäisi tehdä hyvää myös ryhdille. Sandaalien pohjiin on merkitty ne kehon alueet, joita pallukoiden pitäisi jalkapohjien kautta hoitaa ja aktivoida.

Ensimmäinen käyttökertani jää 10 minuuttiin, sillä jalkaholvini huutaa hoosiannaa. Säännöllisellä käytöllä joustavat nappulat alkavat kuitenkin tuntua mukavalta jalkahieronnalta ja sandaaleita käyttää ilokseen.

Lue myös Anna.fi: Selkä- ja polvikipujen taustalla voivat olla vääränlaiset kengät – näin valitset hyvät kengät

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 20/2021.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tiesitkö, että huono ryhti voi johtua huonoista kengistä? Testasimme, millaiset terveyskengät parantavat ryhtiä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X