Kärsitkö kuivasta ihosta? Älä välttele kuivan ihon hoidossa turhaan vettä ja saunaa

Talvi on ihonhoidolle haasteellista aikaa, sillä lämpötilan vaihtelut ja kuiva sisäilma vievät iholta viimeisetkin kosteuden rippeet. Lue, millaisella hoidolla kuiva iho pysyy kurissa.

Kuivan ihon hoidossa pelkkä kosteusvoiteilla lotraaminen ei luultavasti tuo apua. Kuivassa ihossa veden haihtumista estävien rasvojen määrä ihon pintakerroksessa on niin pieni, että vettä pääsee haihtumaan ihon syvemmistä kerroksista vapaasti.

Lue myös: Kuusi vinkkiä atooppisen ihon hoitoon

Kutina on ensimmäinen merkki ihon tulehdustilasta, ja jos kutinaa ei hoideta, iholle ilmestyy ärtynyttä ihottumaa. Kuivan ihon hoidossa kannattaa turvautua päivittäiseen rutiiniin ja etsiä sellaiset hoitotuotteet, jotka sopivat omalle iholle parhaiten.

Rasvainenkin iho voi olla kuiva

Rasvainen ja kuiva iho eivät ole toistensa vastakohtia. Joka kolmannella suomalaisella talirauhaset ovat suuria ja toimivat vilkkaasti murrosiästä lähtien ihon rasvaisilla alueilla. Ihon pinnassa tali härskiintyy, ja härskiintynyt tali aiheuttaa ihossa tulehduksen, joka aistitaan kutinana.

Tulehdus kiihdyttää ihon uusiutumista ja samalla ihon luonnollisten rasvojen määrä vähentyy ja iho kuivuu. Rasvainenkin iho on siis kuiva atooppisen ihon tapaan. Aikuisen kohdalla onkin joskus vaikea sanoa, onko kuivumisen taustalla atooppinen ekseema vai tali-ihottuma. Molempia hoidetaan kuitenkin samalla tavalla oireidenmukaisesti.

atooppinen ekseema aiheuttaa kutinaa ja hilseilyä

Sekä tali-ihottuma että kuiva iho oireilevat hilseilemällä.

Kuivan ihon hoidossa ei kannata pelätä vettä

Kuivan ihon puhdistukseen suositellaan usein puhdistusmaitoja ja -öljyjä, joita ei pestä pois vedellä. Vesi ei kuitenkaan ole kuivan ihon vihollinen – päinvastoin.

Kuivasta ihosta puuttuu vettä, mutta kosteustasapaino saadaan palautettua kylpemällä. Pitkä suihku, kylpy tai reissu uimahalliin tekee siis kuivalle iholle hyvää. Veden lämpötila kannattaa säätää suihkussa haaleaksi.

Pesu ei vähennä ihon keramidien, eli luonnollisten rasvojen, määrää, mutta se poistaa ihosta jonkin verran vettä sitovia suoloja ja ureaa eli karbamidia, joten kosteus täytyy sitoa ihoon pesun jälkeen voiteella. Saunominen ei kuivata ihoa.

Sido kosteus kuivaan ihoon kerroksittain

Kuivan ihon taltuttamiseksi on mahdotonta nimetä yhtä voidetta, joka toimii taatusti kaikilla. Sen takia vaivan hoito vaatii itseltä viitseliäisyyttä ja jaksamista testata moniakin tuotteita ennen kuin sopiva hoitorutiini löytyy.

Pesun jälkeen iholle kannattaa levittää kosteusvoidetta, joka sisältää vettä sitovia aineita, kuten glyserolia, propyleeniglykolia, butyleeniglykolia, pentyleeniglykolia tai ureaa eli karbamidia. Moni atoopikko on hyötynyt keramideja sisältävistä voiteista, joten niitä kannattaa myös kokeilla.

Kosteusvoiteen lisäksi kannattaa kokeilla luonnonöljyjä, jotka toimivat ihon pinnalla suojakerroksen tavoin. Öljy ei imeydy ihoon samalla tavoin kuin kosteusvoide, joten sitä voi levittää myös voiteen päälle sitomaan kosteus ihoon. Ihonhoidossa käytetään paljon esimerkiksi kookos-, jojoba-, argan-, ja oliiviöljyä.

Tulehtuneen ihon ensihoidoksi suositellaan usein hydrokortisonivoidetta. Sen käytössä kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa, sillä kortisonivoide ohentaa esimerkiksi ohutta couperosa-ihoa entisestään. Jos kortisonivoiteelle on tarvetta, sitä kannattaa käyttää lyhyinä kuureina, ei jatkuvasti.

Kuiva iho tykkää kosteasta sisäilmasta

Liian kuuma sisälämpötila ärsyttää kuivaa ihoa entisestään. Sopiva lämpötila on noin 21–22 astetta, makuuhuoneessa jopa pari astetta matalampi.

Jos huoneilma on rutikuivaa, ilmankostuttimesta voi olla hyötyä. Korkeampi ilmankosteus helpottaa myös hengitysoireita ja silmien kutinaa.

Ilmankostutin kannattaa sijoittaa öisin makuuhuoneeseen, missä se toimii tehokkaasti ihon uusiutumisen ollessa yöaikaan aktiivisimmillaan.

Hyvät rasvat auttavat saattavat auttaa kuivaan ihoon

Lääketieteessä ei ole löydetty yhteyttä ruokavalion ja ihon kuivuuden välillä. Hyviä rasvoja sisältävästä ruokavaliosta ei kuitenkaan ole haittaa, joten kiinnitä huomiota siihen, että syöt tarpeeksi rasvaista kalaa ja kasviöljyjä, kuten pähkinöitä ja avokadoa.

Huolehdi myös vitamiinien saannista: erityisesti d-vitamiinilisä on tarpeen, kun aurinko ei paista talvikuukausina.

Lue lisää: Silmien kuivuus voi johtua yllättävästä syystä – helpotus löytyy jääkaapistasi

Lähteet: Allergia- ja astmaliitto, Duodecim

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kärsitkö kuivasta ihosta? Älä välttele kuivan ihon hoidossa turhaan vettä ja saunaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X