Vain 4 konvehtia päivässä: Tumman suklaan terveyshyödyt yllättävät

Suklaan pitää olla nimenomaan tummaa, jotta se on terveellistä.

Mikä tahansa suklaa ei kelpaa, kun tavoitellaan terveyshyötyjä. Terveyshyötyjä saat, kun valitset tumman suklaan, jossa on vähintään 60 prosenttia kaakaota.

Lue myös: Raakasuklaa on ravinteikas herkku

Tummassakin suklaassa on paljon kaloreita. Suklaata ei tulisi syödä enempää kuin 85 grammaa päivässä.

tumma suklaa

Lue myös: Tiesitkö tämän Fazerin Sinisestä? 7 yllättävää faktaa kaikkien tuntemasta suklaasta

1. Tumma suklaa ylläpitää verenkiertoa

EU:n hyväksymän terveysväittämän mukaan kaakaon sisältämät flavanolit auttavat ylläpitämään verisuonten joustavuutta, mikä ylläpitää normaalia verenkiertoa. Flavanolit ovat luonnollisia antioksidantteja, joita on kaakaon lisäksi esimerkiksi hedelmissä, teessä ja kasviksissa.

Terveysvaikutusten saavuttamiseksi flavanoleja tulisi saada 200 mg päivässä. Tämän saa esimerkiksi neljästä Karl Fazer Dark 70 % -konvehdista.

2. Tumma suklaa estää kolesterolin hapettumista

Suklaa ei alenna kolesterolia, mutta se estää kolesterolia hapettumasta. Hapettunut LDL-kolesteroli on merkittävä valtimonkovettumataudin riskitekijä.

Tumman suklaan salaisuus piilee antioksidanteissa, jotka tekevät vapaat radikaalit vaarattomiksi. Eräs tutkimus osoitti, että kun tyypilliseen yhdysvaltalaiseen ruokavalioon lisäsi 15 grammaa tummaa suklaata ja 20 grammaa kaakaojauhetta, kolesterolin hapettuminen alkoi vähentyä.

3. Tumma suklaa piristää

Suklaassa olevista 300 yhdisteestä monet ovat aivoihin vaikuttavia kemiallisia aineita, jotka voivat auttaa torjumaan masennusta. Esimerkiksi fenyylietyyliamiini on aivoja stimuloiva yhdiste, jota on luonnostaan ihmisen aivoissa. Tarpeeksi isoina annoksina se voi estää väsymystä ja synnyttää hilpeyttä ja yleistä hyvänolontunnetta.

Suklaassa on ainutlaatuisia polyfenoleita, jotka nostavat dopamiinin tasoa. Dopamiini kohottaa mielialaa ja synnyttää mielihyväntunteita.

Lisäksi suklaa sisältää kofeiinia, teobromiinia ja teofylliinia, jotka ovat stimulantteja. Nämä aineet antavat energiaa.

4. Tumma suklaa suojaa suonikohjuilta

Suklaassa on runsaasti flavonoideja, jotka saavat aikaan myös monien kasvien kirkkaat värit.

Yksi flavonoidipitoisten ruokien lukuisista hyvistä puolista on se, että ne suojaavat suonikohjuilta vähentämällä verisuonten, etenkin hiussuonten, läpäisevyyttä.

5. Tumma suklaa auttaa ryppyjen ehkäisyssä

Toisin kuin voisi luulla, tumma suklaa ei aiheuta aknea. Tumma suklaa tekee iholle hyvää. Siinä missä vapaat radikaalit ovat ihon pahimpia vihollisia, niiden aiheuttamia soluvaurioita ehkäisevät antioksidantit ovat ihon parhaita ystäviä.

Pelkästään 15 grammassa tummaa suklaata on enemmän antioksidantteja kuin lasillisessa appelsiinimehua.

Lue myös Anna.fi:stä: Tummat suklaat testissä – uutuussuklaa vei voiton!

Lähteet: James A. Duke: Parantavien ruokien opas (Otava 2008) ja Fazer

Syötkö tummaa suklaata?

Katso tilanne vastaamatta

Avainsanat

Keskustelu

Oottakaapas. Puolen vuoden päästä joku toinen hutkimus sanoo, että tumma suklaa edistää altshaimeria, altistaa uv-säteilylle (pukkaa melanoomaa kohta) ja selviää, että kaikki maailman raakakaakaot onkin pomitettu lapsityövoimalla. Voe tokkiinsa.

Kommentoi juttua: Vain 4 konvehtia päivässä: Tumman suklaan terveyshyödyt yllättävät

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X