Pyörivätkö työhuolet mielessä iltaisinkin? Anna tilaa naurulle ja 5 muuta neuvoa, jotka auttavat irrottautumaan etätöistä

Vaihda maisemaa ja tee valetyömatka! Etätyöaikana työn ja vapaa-ajan välille voi olla hankala vetää rajaa. Asiantuntijoiden neuvoilla saat palautumisen parhaiten käyntiin työpäivän jälkeen.

Huh, jälleen yksi kotona vietetty etätyöpäivä pulkassa. Suljet työkoneen ja siirryt sen ääreltä sohvalle, mutta mieleen jäävät silti päivän palaverit, ratkaisemattomat pulmat ja seuraavan päivän tehtävälista. Jos työstä palautuminen tökkii, se alkaa jossain vaiheessa tuntua ja näkyä, sanoo organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa.

”Heikon palautumisen haittoja voi varmaan kysyä lähipiiristä, sillä he näkevät oireet usein parhaiten. Haitat eivät kosketa vain itseä, vaan siihen joutuvat osalliseksi myös ympärillä olevat”, Sahimaa sanoo.

Toki heikko palautuminen on riski myös itselle. Riittäviä voimavaroja ei välttämättä ole seuraavan työpäivän haasteita tai muuta elämää varten.

”Hetkellisesti ihminen voi pinnistellä ja tsempata, mutta joskus virta loppuu. Jos akkuja ei koskaan lataa, se merkitsee usein jonkinlaista väsymys- tai uupumiskierrettä.”

Kysyimme kolmelta alan asiantuntijalta parhaat neuvot töistä irrottautumiseen kotona vietetyn työpäivän jälkeen.

1. Tee työmatka, vaikka olisitkin kotona

Työmatka on tärkeä rutiini, jolloin aivot virittyvät sekä töihin että vaihtavat vapaalle.

”Kuulin kerran tarinan miehestä, joka otti aamulla salkun mukaan, kiersi korttelin ympäri ja tuli kotitoimistolle. Iltapäivällä hän kiersi korttelin toiseen suuntaan takki päällä ja työkone mukana. Siitä muodostui siirtymäriitti työmoodista kotimoodiin”, Sahimaa sanoo.

Lue myös: Viihdytkö etätyössä paremmin kuin työpaikalla? Se voi kertoa jotain oleellista työyhteisöstäsi

2. Maisemanvaihdos vie mielen muualle

Jo pienikin maisemanvaihto illan tai viikonlopun ajaksi voi toimia.

”Lomailussa tai matkailussa ei ole kyse matkasta jonnekin, vaan matkasta jostakin. Kun pääsee hetkeksi pois arjen velvollisuuksista ja rutiineista, se voi auttaa palautumaan.”

3. Mieti, mikä kilpailee huomiostasi

TTL:n tutkija, psykologiseen palautumiseen perehtynyt Anniina Virtanen neuvoo pohtimaan, mikä harrastus tai asia on sellainen, jonka pariin pääsyä odottaa eniten työpäivän aikana. Innostava tekeminen on loistava palautumiskeino.

”Tekemisen olisi hyvä olla yhtä mukaansatempaavaa kuin työ, jotta siihen voi aidosti uppoutua ja keskittyä. Työajatuksia ei tarvitse torjua tietoisesti, vaan se tapahtuu luonnostaan.”

Virtanen muistuttaa, että eri ihmisille toimivat eri asiat palautumisen suhteen. Tärkeintä on kehittää itsetuntemusta ja miettiä sen kautta, mikä tukisi parhaiten omaa palautumista. Palautumista ei kannata suorittaa. Joogasalille suuntaaminen töiden jälkeen ei ole palauttavaa, jos sen tekee väkipakolla.

Lue myös: Yksi asia parantaa tutkitusti unta ja rauhoittaa levottoman mielen – 3 erilaista rentoutusharjoitusta, joita kannattaa kokeilla heti

4. Nauru on parasta palautumista

Hömppäohjelmien katselu on huonossa maineessa, ja siitä saatetaan tuntea huonoa omaatuntoa,. Virtanen kuitenkin kannustaa siihen, sillä hyvään sarjaan tai kirjaan uppoutuminen auttaa unohtamaan työt ja muut arjen asiat tehokkaasti.

Myös työterveyspsykologi Nina Lyytinen kannustaa hakeutumaan viihteen pariin.

”Etäajassa spontaani huumori on jäänyt pois, joten naurun pariin kannattaa tietoisesti hakeutua vapaalla”, hän sanoo.

5. Lähde maastoon tai virtuaalimatkalle

Jos nauttii luonnossa oleilusta, erinomaista palautumista on suunnata vaikeakulkuiseen maastoon, sanoo Lyytinen.

”Siellä liikkuminen vaatii kokonaisvaltaista keskittymistä, sillä poluilla pitää keskittyä jatkuvasti katsomaan, mihin astuu. Suunnistus, geokätköily tai polkujuoksu tuovat liikettä ja irrottavat ajatukset kaikesta muusta”, Lyytinen sanoo.

Lyytinen vinkkaa, että luontoon pääsee myös virtuaalisesti, esimerkiksi kesken työpäivän. Jo pelkkä luontovideoiden katsominen tai ääninauhojen kuunteleminen aktivoi aistit ja saa kehon rentoutumaan.

6. Palaudu jo päivällä, jaksat paremmin illalla

Kaikkea palautumista ei kannata keskittää työpäivän jälkeiseen vapaa-aikaan, muistuttaa Lyytinen. Jos taukoja tai palautumishetkiä ei sisälly jo työpäivään, vapaalla ei usein jaksa tehdä muita mielekkäitä asioita, jotka edistävät palautumista.

Lyytisen mukaan työpäivän aikana tapahtuva palautuminen alkaa jo sen miettimisestä, mitä syöt aamiaiseksi ja mitä lounastauolla tapahtuu. Lyhyt päiväkävely tai lounaskahvi terassilla voivat auttaa.

”Jos päivät ovat monotonisia ja kaiken energian käyttää töissä, vapaalla ei enää jaksa. On tärkeää, että energiaa jää merkityksellisille asioille.”

Lue myös: Luonnon terveysvaikutukset hämmästyttävät: Näin metsä hellii mieltä ja kehoa

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Pyörivätkö työhuolet mielessä iltaisinkin? Anna tilaa naurulle ja 5 muuta neuvoa, jotka auttavat irrottautumaan etätöistä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X