Valitatko jatkuvasti kiirettä? Näiden neuvojen avulla saat lisää aikaa

Kiireen tunne voi vaivata, vaikka makaisi sängyssä lukemassa kirjaa. Aina kiireen tuntu ei kerro todellisesta kiireestä, vaan se voi johtua myös puutteista ajanhallinnassa. Nappaa vinkit, joiden avulla pääset taas oman ajankäyttösi valtiaaksi!

On todellista kiirettä ja on kiireen tuntua. Jos joudut jatkuvasti jäämään ylitöihin saadaksesi työsi tehtyä, voi olla, että työ ei jakaudu tasaisesti. Tällöin kannattaa keskustella esimiehen kanssa työtaakan keventämisestä.

Jos kiire kuitenkin painaa jatkuvasti huolimatta siitä, mitä olet tekemässä, olet saattanut juuttua kiireen tunteeseen. Toimittaja Anna Perho kirjoittaa Antisäätäjä-kirjassaan (Otava), että meillä on enemmän aikaa kuin koskaan ennen, mutta vähemmän aikaa tärkeisiin, merkityksellisiin tai rakkaisiin asioihin kuin koskaan ennen.

Perho kirjoittaa, että oikeasti rakastamme kiirettä. Kiire estää meitä olemasta hyviä työntekijöitä, vanhempia ja kavereita, mutta samaan aikaan kiire tarjoaa kaikkien aikojen fantastisimman tekosyyn: sillä voi kuitata minkä laiminlyönnin hyvänsä.

Kiireinen ei ole tehokas

Kiirettä valittamalla saa helposti luotua itsestään tehokkaan ja menevän mielikuvan. Tuolla tyypillä on monta rautaa tulessa!

Todellisuudessa kiireinen ihminen ei ole yhtä kuin tehokas ihminen. Kiire saa aivot hälytystilaan, jolloin tietoinen ajattelu heikkenee, keskittymiskyky laskee, ärtyneisyys kasvaa ja kärsivällisyys heikkenee.

Tämä tarkoittaa sitä, että kiireisenä työn jälki on heikompaa kuin muulloin. Anna Perho painottaa, että kiireisyys ei ole hyvän työntekijän merkki.

Kiire voi vaivata, vaikka tekemistä ei olisi paljon.

Älä hidasta, vaan karsi

Miten kierteen sitten saa katkaistua? Ei ainakaan hidastamalla, neuvoo Anna Perho. Salaisuus piilee sen sijaan oleelliseen keskittymisessä.

Tämä onnistuu siten, että selvität, mikä elämässäsi ja työssäsi on todella merkityksellistä. Muun voi karsia pois, sillä jos aika menee jatkuvasti epäolennaisuuksiin, mieli uupuu.

Tehokas ajankäyttö helpottuu, kun sinulla on suunnitelma. Suunnitelman avulla teet työsi tehokkaammin, saat enemmän aikaan, pysyt aikataulussa, olet parempi puoliso, vanhempi ja ystävä, palaudut töistä helpommin ja pysyt hyvässä vireessä.

Ajankäyttö helpottuu, kun tiedostat, mihin haluat panostaa, listaat tekemättömät työt ja suunnittelet, milloin teet ne ja hyväksyt, että ihan kaikkea haluamaansa ei välttämättä ehdi tehdä päivän aikana. Näin saat tehtyä eron myös työn ja vapaa-ajan välille.

Kiire voi vaivata, vaikka tekemistä ei olisi paljon.

Tavoite auttaa muutoksen tekemisessä

Jos haluat saada aikaan pysyvän muutoksen, tarvitset selkeän tavoitteen. Tavoite voi olla esimerkiksi seuraavan kaltainen:

”Haluan viettää enemmän aikaa ystävieni kanssa.”
”Haluan tehdä töitä yksi tehtävä kerrallaan.”
”Haluan nukkua kahdeksan tuntia joka yö.”

Anna Perho kirjoittaa, että hyvä tavoite on käytännönläheinen, realistinen, käyttäytymiseen heijastuva (eli teet jotain toisin kuin ennen), mitattava ja se vastaa kysymyksiin missä ja milloin.

Aikaloki kertoo, mihin aika kuluu

Jos tavoitteen asettaminen tuntuu hankalalta, Perho antaa avuksi kaksi tehtävää. Ensimmäiseksi hän kehottaa pitämään aikalokia. Aikaloki tulee tarpeeseen etenkin, jos huomaat suustasi pääsevän lauseita, kuten ”En tiedä, mihin se aika menee, mutta johonkin se vain menee.”

Aikaloki on yksinkertainen työkalu, joka muistuttaa ruokapäiväkirjaa. Sen idea on kirjata ylös se, mihin aikasi päivän aikana todellisuudessa kuluu. Perho kehottaa huomioimaan siirtymät, somen käytön, tavaroiden etsimisen, vapaa-ajan lasten kanssa, harrastukset, ruoanlaiton eli kaiken sen, mitä teet päivän aikana noin vartin tarkkuudella.

Ole rehellinen! Kun kirjaat muutaman päivän ajan, mitä päivässäsi tapahtuu, sinulle voi paljastua kiusallisiakin totuuksia ajankäytöstäsi. Kurkkasitko taas sosiaalista media, vaikka halusit lukea lehden?

Kun olet kirjannut aikalokia muutaman päivän ajan, on aika kirjoittaa, mitä olisit halunnut tehdä ihannetilanteessa. Ihanneaikalokiin siis kirjataan, että somessa roikkumisen sijaan olisitkin halunnut tehdä jotain muuta.

Perho neuvoo pohtimaan, voisitko vakioida päivääsi ja viikkoosi tiettyjä asioita. Olisiko ajankäyttösi tehokkaampaa, jos asemoisit kalenteriin valmiiksi kolme 45 minuutin aikaraamia, jolloin keskityt vain sähköpostiin? Missä kohdin muutoksilla olisi eniten myönteisiä seurauksia?

Keskustelu

Kommentoi juttua: Valitatko jatkuvasti kiirettä? Näiden neuvojen avulla saat lisää aikaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X