Jalkahiki häiritsee etenkin kesäisin – listasimme 7 keinoa, joilla ongelma pysyy kurissa

Kuulostaako tutulta? Otat kengät jalasta pitkän päivän jälkeen, ja nenääsi nousee pian jalkahien pistävä lemahdus. Kokosimme keinot, joilla jalkojen hikoilua saa ehkäistyä.

Jalkahiki on monelle tuttu kiusallinen vaiva, jonka saa kuitenkin yleensä muutaman keinon avulla ehkäistyä. Lue, miten ongelma pysyy kurissa.

1. Suosi hengittäviä kenkiä

Umpinaiset keinomateriaalista valmistetut kengät ovat jalkahiestä kärsivän pahin vihollinen. Suosi sen sijaan materiaaleja, jotka antavat jalan hengittää. Esimerkiksi nahka on hyvä valinta.

Samoja kenkiä ei kannata käyttää päivästä toiseen, jotta kengät ehtivät kuivua kunnolla käyttökertojen välillä. Siksi arjessa kannattaa vuorotella vähintään kolmea kenkäparia.

2. Käytä sukkia

Oletkin ehkä huomannut, että jalkahien haju korostuu kesällä, kun et käytä kengissä sukkia. Nykyään on onneksi saatavilla sukkia lähes jokaiseen kenkämalliin. Sukat imevät hikeä ja ehkäisevät näin hajuhaittaa.

Puuvilla imee paljon kosteutta, mutta se ei haihduta sitä. Kokeile siis esimerkiksi polyesteri- tai akryylisekoitusta, joka kuljettaa kosteuden jalalta.

Jalkahiki on kiusallinen vaiva, josta moni kärsii.

3. Kokeile irtopohjallisia

Jos kenkäsi haisevat helposti, kannattaa kokeilla irtopohjallisia, jotka syövät hajua. Pohjalliset tulee vaihtaa tarpeen mukaan, jopa viikon käytön jälkeen.

4. Suojaa kengät talkilla

Talkki on hyvä kosteuden poistaja ja hajujen ehkäisijä. Sirottele sitä tasaisesti ohut kerros kenkiin ja lisää päivän aikana tarpeen mukaan. Voit tehdä saman tempun myös sukillesi. Älä liioittele talkin määrässä, sillä ympäriinsä pöllyävä puuteri saa nopeasti aikaan sotkua.

5. Pese jalat päivittäin

Tämän pitäisi olla itsestään selvä ohje, mutta yllättävän moni luottaa suihkun valuvan veden tehoon jalkojen pesussa. Todellisuudessa pelkkä suihkussa seisominen ei puhdista jalkoja, vaan apuna kannattaa käyttää lämpimän veden lisäksi saippuaa.

Kuivaa jalat huolellisesti pesun jälkeen, sillä varvasväleissä muhiva kosteus on oiva pesä bakteeri- ja sienikasvustoille.

6. Suihkuta antiperspiranttia tai deodoranttia

Jalkahiki on kiusallinen vaiva, josta moni kärsii.

Jos hyvä hygienia ei riitä ehkäisemään epämiellyttäviä hajuja, kokeile jaloille tarkoitettua deodoranttia tai antiperspiranttia. Deodorantin toiminta perustuu hajujen ehkäisemiselle, kun taas antiperspirantti ehkäisee hikoilua.

Huomaa, että tuotteet levitetään aina puhtaisiin jalkoihin, joten hajujen muodostuessa on jo liian myöhäistä.

7. Kylvetä jalkoja

Säännölliset jalkakylvyt auttavat jalkojen puhdistamisessa ja kuorimisessa. Voit kokeilla jalkahielle tarkoitettuja kylpysuoloja tai turvautua veden ja merisuolan tai veden ja etikan sekoitukseen.

Kylvetä jalkoja vähintään 15 minuuttia ja kuivaa ne huolellisesti. Voit viimeistellä hoidon jalkavoiteella.

+ Jos kotikonstit eivät auta, hakeudu lääkäriin

Mikäli olet kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja, ja jalkahiki vaivaa edelleen, on aika kääntyä lääkärin puoleen. Liikahikoilua voidaan hoitaa esimerkiksi iontoforeesilla, jossa jalat upotetaan vesijohtoveteen, johon johdetaan heikkoa sähkövirtaa. Sähkövirta tukkii hikirauhasten suuaukot ja estää hien erittymisen.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Jalkahiki häiritsee etenkin kesäisin – listasimme 7 keinoa, joilla ongelma pysyy kurissa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X