Kärsitkö unettomuudesta tai nukahtamisvaikeuksista? Tarkista, sopiiko melatoniini sinulle

Melatoniini voi tuoda avun öiseen kärsimysnäytelmään. Lue vastaukset melatoniinista usein kysyttyihin kysymyksiin.

Unettomuus on yleinen vaiva ja siihen on monia syitä. Nukahtamista voi helpottaa ilman lääkkeitä muun muassa omia elintapoja tarkastelemalla, mutta jos kaikesta huolimatta huomaat pyöriväsi tuskaisena sängyssä tai tuijottavasi minuuttien kulumista yön pimeinä tunteina, melatoniinista saattaa olla apua.

”Melatoniinin on todettu tutkimuksissa auttavan lyhytkestoisessa unettomuudessa”, työterveyslääkäri ja yleislääkäri Toni Vänni sanoo.

Pyysimme Vänniä vastamaan usein melatoniinista kysyttyihin kysymyksiin.

Milloin melatoniinia kannattaa käyttää?

Melatoniini auttaa unettomuuden hoidossa. Unettomuutta voivat aiheuttaa esimerkiksi stressaava elämäntilanne ja kiire tai keväällä ja kesällä lisääntynyt valoisuus. Myös matkustelusta johtuva jet lag eli aikaerorasitus lievittyy melatoniinilla. Sillä ei pysty hoitamaan unettomuutta, joka johtuu sairaudesta, kuten uniapneasta tai levottomista jaloista.

Melatoniinia suositellaan pääsääntöisesti yli 18-vuotiaille.

”Melatoniini voi auttaa iäkkäämpiä ihmisiä nukkumaan paremmin, sillä iän myötä unihormonin eritys vähentyy”, Vänni sanoo.

Eri aikoihin nukkumaan menevä vuorotyöläinen ei hyödy melatoniinista, mutta sillä voi saada epäsäännölliseksi menneen unirytmin säännölliseksi.

Voiko melatoniinin käytön aloittaa itsenäisesti?

Käytön aloittaminen ei vaadi käyntiä lääkärillä. Alle kahden milligramman vahvuista melatoniinia voi ostaa ilman reseptiä. Farmaseutti osaa neuvoa lääkkeen käytössä.

Melatoniini on tarkoitettu pääsääntöisesti lyhytaikaiseen, noin kolmen kuukauden käyttöön. Useita viikkoja jatkuneen käytön jälkeen voi olla hyvä keskustella lääkärin kanssa ja varmistaa, ettei unettomuuden taustalla ole mitään hoitoa vaativaa sairautta.

Pitkävaikutteinen reseptillä saatava melatoniini on tehokas pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon.

Miten melatoniinia käytetään?

”Ota melatoniini aina samaan aikaan iltaisin hieman ennen nukkumaanmenoa kello kuuden ja yhdentoista välillä. Pitkävaikutteinen melatoniini tulisi ottaa yleensä kahdeksan ja kymmenen välillä”, Vänni neuvoo.

Aloita kokeilu milligrammalla. Jos melatoniinista ei ole apua viikon käytön jälkeen, voit kokeilla 1,5 milligrammaa eli yhtä ja puolikasta yhden milligramman melatoniinitablettia.

Voiko melatoniinin käytöstä olla haittaa?

Tavallisin melatoniinin aiheuttama haittavaikutus on päänsärky. Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta, sillä kyseessä on elimistön oma hormoni, jota käpylisäke tuottaa. Se puhdistuu elimistöstä 12 tunnin kuluessa munuaisten kautta. Munuaisten vajaatoiminnasta kärsivällä henkilöllä melatoniini saattaa jäädä pidemmäksi aikaa elimistöön.

Melatoniini estää insuliinin eritystä ja lisää veren sokeripitoisuutta. Runsas käyttö voi nostaa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Lyhytaikaisessa käytössä melatoniinin ei tiedetä aiheuttavan kliinisesti merkittäviä haittavaikutuksia, mutta verenohennuslääkkeitä käyttävien potilaiden tulee noudattaa varovaisuutta melatoniinin käytössä.

”Melatoniini on suhteellisen turvallinen käyttää ja kokeilla. Ennemmin kokeilisin kuin jättäisin kokeilematta, sillä unettomuuskin on haitallista”, Vänni sanoo.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kärsitkö unettomuudesta tai nukahtamisvaikeuksista? Tarkista, sopiiko melatoniini sinulle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X