Katso listaus: nämä 15 ruokaa ehkäisevät tutkitusti syöpää

Kolmannes syöpätapauksista voitaisiin välttää terveellisen ruokavalion avulla. Jos ruokavalio on jo hyvällä mallilla, sitä voi parantaa entisestään näiden erityisen terveelliseksi todettujen ruoka-aineiden avulla.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja dosentti Timo Joensuu korostavat kirjassaan Syö hyvin, voi paremmin – Ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena terveellisen kokonaisruokavalion ja normaalipainon tärkeyttä. Omaa ruokavaliota voi parantaa entisestään näiden elintarvikkeiden avulla, joilla voi olla syöpää ehkäisevää vaikutusta.

1. Parsakaali

Parsakaali sisältää useita terveyttä edistäviä ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten folaatti, C-vitamiini, kuitu, karotenoidit, isotiosyanaatit, kampferolia, antosyaanit ja kversetiini.

Parsakaali ja muuta kaalikasvit saattavat vähentää erityisesti paksusuolen ja mahalaukun syövän riskiä.

2. Tummanvihreälehtiset vihannekset

Pinaatti, lehtikaali, romainesalaatti, lehtisalaatti, lehtimangoldi, lollo rosso ja muut tumman vihreät salaattikasvit sisältävät runsaasti folaattia, karotenoideja, lehtivihreää, flavonoideja, saponiineja ja kuitua.

Näiden vihannesten käyttö näyttää olevan yhteydessä yläruoansulatuskanavan syövän normaalia pienempään riskiin.

3. Porkkana

Porkkana sisältää niin paljon beetakaroteenia, että yksi porkkana riittää tyydyttämään A-vitamiinin päivittäisen tarpeen, sillä beetakaroteeni muuttuu A-vitamiiniksi kehossa. Lisäksi porkkanassa on luteoliinia ja falkarinolia, joilla saattaa alustavien tutkimusten mukaan olla edullisia vaikutuksia syövän ehkäisyssä.

sitrukset auttavat ehkäisemään syöpää

Beetakaroteeni imeytyy paremmin kypsennetystä porkkanasta.

4. Kurpitsa

Kurpitsojen uskotaan suojaavan samoilta syöviltä kuin porkkanatkin. Kurpitsaa voi käyttää keitoissa ja kastikkeissa porkkanan ja tomaatin tapaan.

5. Tomaatti

Tomaatin sisältämä lykopeeni kuuluu karotenoidien kemialliseen ryhmään. Lykopeenilla on ajateltu olevan sekä syöpä- että sydänterveyttä edistäviä vaikutuksia.

Vuonna 2015 julkaistun väestötutkimuksien tutkimuskoosteen mukaan niillä miehillä, jotka saavat ravinnostaan eniten lykopeenia (tomaattia, vesimelonia, guava-hedelmää), on pienempi riskiä sairastua eturauhassyöpään kuin niillä, jotka syövät vain vähän lykopeenia sisältäviä ruokia.

6. Omena

Omenan kuoressa on poikkeuksellisen paljon kversetiiniä, omenalihassa on flavonoideja ja lisäksi punaisissa omenissa on antosyaaneja. Näiden lisäksi omenat sisältävät triperpenoideja. Näiden yhdisteiden ajatellaan hillitsevän lievää tulehdusta ja vähentävän oksidatiivista stressiä.

7. Sitrushedelmät

sitrukset auttavat ehkäisemään syöpää

Sitrushedelmät sisältävät runsaasti C-vitamiinia, kuitua, folaattia ja joitakin polyfenoleja, kuten appelsiinit hesperidiiniä. Greippi on ainoa hedelmä, joka ei sovi hyvin yhteen syöpä- ja joidenkin muiden lääkkeiden kanssa.

Sitrushedelmät saattavat suojata ruokatorven ja mahalaukun syövältä. Tutkimuskoosteissa on saatu viitteitä, että sitrushedelmät voivat pienentää hiukan virtsarakon syövän ja rintasyövän riskiä.

8. Kirsikka

Kirsikat ovat kohtuullisia C-vitamiinin ja kuidun sekä hyviä antosyaanien lähteitä. Kirsikoiden terpeenit voivat teoriassa ehkäistä syöpää.

9. Mustikka, puolukka, vadelma, mansikka, herukat ja muut marjat

Marjat ovat usein hyviä C-vitamiinin ja kuidun lähteitä. Joissakin marjoissa, kuten vadelmassa ja mansikassa, on melko runsaasti myös folaattia.

Marjat ja hedelmät saattavat suojata yläruuansulatuskanavan syövältä ja keuhkosyövältä.

10. Soija, pavut, herneet sekä muut palkokasveja sisältävät elintarvikkeet

Palkokasvit ovat erittäin hyviä kuidun, folaatin, raudan, sinkin, proteiinin, hitaasti imeytyvien hiilihydraattien ja monien muiden ravintoaineiden lähteitä. Pavut voidaan liittää ainakin pienentyneeseen suolistosyövän riskiin, koska ne sisältävät hyvin runsaasti kuitua.

Soijatuotteiden runsas käyttö voi pienentää eturauhassyövän riskiä. Soijatuotteet sopivat myös rintasyövän ehkäisyyn sekä sairastuneen ruokavalioon.

11. Pähkinät ja mantelit

Pähkinät näyttävät olevan eduksi sydän- ja verisuonitautien ja syövän ehkäisyssä. Pähkinöillä on saatu alustavaa näyttöä myös syövässä.

12. Runsaasti kuitua sisältävät viljat

Täysjyväviljat ovat yleisesti syövän ja erityisesti suolistosyövän riskiä pienentäviä. Terveellisiä runsaasti kuitua sisältäviä viljoja ovat kaura, ruis, ohra, täysjyvävehnä, täysjyväspeltti, tattari, kvinoa, amarantti, hirssi ja teff.

kuitupitoiset viljat ehkäisevät syöpää

13. Pellavansiemenet

Pellavansiemenet sisältävät poikkeuksellisen paljon lignaania, jolla on alustavissa tutkimuksissa koeputkessa sekä ihmisillä havaittu syöpäsolujen kasvua estävää vaikutusta erityisesti rinta- ja eturauhassyövässä. Annos on syytä pitää pienenä, noin ruokalusikallisessa per päivä.

14. Sipulikasvit

Sipulikasvien runsas käyttö pienentää koostetutkimuksien mukaan mahalaukun ja suolistosyövän sekä mahdollisesti eturauhassyövän riskiä. Erityisesti valkosipulin runsas käyttö liittyy pienentyneeseen suolistosyövän riskiin.

15. Kahvi

Kahvia voidaan pitää melkein maksalääkkeenä. Sen runsas käyttö näyttää suojaavan rasvamaksalta ja myös maksasyövältä. Lisäksi on viitteellistä näyttöä siitä, että kahvi suojaa suolistosyövältä.

Lähde: Laatikainen, Joensuu: Syö hyvin, voi paremmin – Ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena, Kirjapaja

Lue myös:

Kolmannes syövistä voitaisiin ehkäistä terveellisellä ruokavaliolla – asiantuntija jakaa parhaat vinkkinsä
Hanna Partasen 5 vaivatonta vinkkiä: Näin syöt arjessa terveellisemmin
Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa
Pähkinä on terveellinen tehopakkaus

Keskustelu

Kommentoi juttua: Katso listaus: nämä 15 ruokaa ehkäisevät tutkitusti syöpää

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X