Aineenvaihdunta: 7 vinkkiä aineenvaihdunnan tehostamiseen – älä ainakaan luovu hiilihydraateista!

Tiesitkö, että aineenvaihduntaa voi tehostaa syömällä chiliä ja että elimistö tarvitsee hiilihydraatteja, jotta aineenvaihdunta toimisi kunnolla? Ravitsemusterapeutti Jan Verhon vinkeillä voit tehostaa aineenvaihduntaasi.

Aineenvaihdunta tarkoittaa yleensä energiankulutusta ja sitä, miten tehokkaasti ihminen polttaa syömänsä ruuan, eli kuinka hyvin elimistö muuttaa ravinnon soluissa energiaksi.

Lue myös: Tavoitteena 10 kilon painonpudotus? Näin lasket perusaineenvaihduntasi ja onnistut vihdoin!

1. Paino nousee helposti, kun aineenvaihdunta hidastuu

Moni asia vaikuttaa aineenvaihduntaan ja sen toimintaan. Ihmisen ikääntyessä lihasmassa ja energiankulutus pienenevät, eli aineenvaihdunta alkaa hidastua. Samalla paino saattaa lähteä nousuun. Painonnousu johtuu usein siitä, että kulutuksen vähentyessä syödään silti samalla tavoin kuin ennenkin.

2. Tehosta aineenvaihduntaasi syömällä enemmän

Energiansaanti vaikuttaa energiankulutukseen. Niukka syöminen alentaa kulutusta ja syömisen lisääminen lisää kulutusta. Aineenvaihduntaansa voikin tehostaa syömistä lisäämällä.

Jos painoa on pudotettu syömällä niukasti, energiankulutusta voi kasvattaa syömistä asteittain kasvattamalla. Energiankulutusta lisää myös lihasmassaa kasvattava liikunta, kuten voimaharjoittelu, jolla voi rakentaa uudelleen rasvatonta kudosta kehoonsa.

3. Chili ja kofeiini voimistavat aineenvaihduntaa

Chili ja sen sisältämät makuaineet lisäävät energiankulutusta ja tehostavat aineenvaihduntaa, mutta miksikään laihdutuslääkkeeksi niistä ei silti ole. Pelkästään tulisen ruuan avulla ei voi pitkällä aikavälillä pudottaa painoaan kovinkaan paljon, vaikka energiankulutus tulisen ruuan aikaansaaman hikoilun myötä tehostuukin.

Kofeiinipitoiset juomat piristävät, ja lisäävät myös energiankulutusta hieman liikunnan yhteydessä. Jos ennen liikuntaa nauttii kupin kahvia, energiankulutus liikunnan aikana lisääntyy jonkin verran. Sen sijaan pelkkä kahvin juominen ilman urheilua ei energiankulutukseen vaikuta.

chili, kofeiini, kahvipavut, aineenvaihdunta4. Kylmä juoma lisää energiankulutusta

Kylmän juoman nauttiminen lisää jonkin verran energiankulutusta, sillä elimistön täytyy lämmittää kylmä neste ja lämmön tuotanto kuluttaa samalla jonkin verran energiaa.

5. Älä vältä hiilareita, sillä ne saavat aineenvaihdunnan vilkastumaan

Usein ajatellaan, että hiilihydraatteja syömällä aineenvaihdunta hidastuu. Myös monissa tämän hetken suosituimmissa dieeteissä kehotetaan välttämään hiilihydraatteja. Tosiasiassa hiilihydraattien syöminen kuitenkin kiihdyttää aineenvaihduntaa siinä missä muutkin energiaravintoaineet ja siksi niitä ei kannata kokonaan sulkea ruokavaliostaan.

Riittävästä proteiinin saannista kannattaa myös pitää huolta. Proteiinin käsitteleminen kuluttaa energiaa enemmän kuin muiden ravintoaineiden prosessointi, siksi sen syömisestä on energia-aineenvaihdunnalle hyötyä.

6. Aineenvaihdunta ja terveys

Hitaasta aineenvaihdunnasta seuraa helposti painonnousu. Painon noustessa rasvaa ei keräänny pelkästään rasvakudokseen, vaan usein myös sisäelimiin, mistä seuraa elimistölle monenlaista haittaa. Kun esimerkiksi maksa rasvoittuu, se alkaa tuottaa enemmän sokeria. Tämä sotkee elimistön sokeriaineenvaihdunnan ja osaltaan voi johtaa diabeteksen kehittymiseen.

Liian nopea aineenvaihdunta voi johtua esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminnasta. Kilpirauhanen on yksi aineenvaihduntaa säätelevistä elimistä. Kilpirauhasen liikatoiminta saattaa aiheuttaa voimakasta laihtumista.

Myös kuume ja erilaiset infektiot voimistavat elimistön energiankulutusta. Pitkään jatkuessaan hyvin suuri energiankulutus johtaa aliravitsemukseen, mikäli energiansaantia ei pystytä riittävästi lisäämään. Liikunta voimistaa myös aineenvaihduntaa, siksi monella urheilijalla on nopea aineenvaihdunta ja myös syödyt ruokamäärät voivat olla hyvin suuria.

7. Syömättömyys hidastaa aineenvaihduntaa

Jos tavoitellaan painonlaskua, mahdollisimman suureen energiavajeeseen pyrkiminen ei kannata. Syömättömyys nimittäin hidastaa aineenvaihduntaa. Kannattaa mieluummin syödä hieman alle kulutuksen ja samaan aikaan lisätä energiankulutusta liikkumalla enemmän. Aineenvaihdunnan kannalta on parasta, että syödään vähän kerrallaan useita kertoja päivässä. Myös liikuntaa voidaan tehdä pieninä annoksina päivän aikana.

Keskustelu

Juttu suurilta osiltaan pelkkää puppua! Lääketieteellisesti ainoastaan liikunta vaikuttaa aineenvaihduntaan !!! Juurikin oli iso juttu Hesarissa . Nämä tusina taavet ei tiedä mitä puhuvat , tai sitten ajavat omaa etuaan . Faktat voi tarkastaa kyllä netistä , missä lääketiede selittää asian !!!!

Jos painoindeksi on reilusti alle 20, niin ehkä tuo aineenvaihdunnan hidastuminenkin voi olla jollakin ongelma. Yleisempi tilanne on kuitenkin jatkuva ja niin monta kertaa päivässä toistuva hiilihydraattien syöminen, että verensokeri ja veren insuliinitaso eivät koskaan pääse laskeutumaan normaalille tasolle ja silloin rasvan vapautuminen elimistön käyttöön ei voi tapahtua eli silloin ei myöskään tapahdu todellista laihtumista. Ohessa linkki hyvään kuvaan asiasta. Se kuvaa miten rasva vapautuu elimistön käyttöön vain, kun veren insuliinitaso on alhaalla.
https://jim.bmj.com/content/jim/64/5/989/F1.medium.gif

Hyvin OLEELLINEN seikka mainitsematta: HITAAT HIILIHYDRAATIT – vain niitä voi syödä – ja ennen liikuntaa tai tasaisesti pitkin päivää (50g riittää – aivot tarvitsevat)…

Jos energian / HITAITTEN hiilihydraattien saanti ravinnosta on mitoitettu OIKEIN ennen liikuntaa, tai päivän mittaan tasaisesti – liikkuvalle ok.

Turha kai sanoa, mutta INSULIINI on ainoa joka pakkaa energiaa (niin lihas- kuin rasvasoluihin)…

aivot eivät tarvitse 50g hiilihydraatteja, vaan normaalitilanteessa 100-150g _glukoosia_ päivässä. Jos kroppa ei saa tarvittua määrää hiilihydraatteja glukoosin tuottamiseksi ei ihminen tähän kuole vaan aivot siirtyvät käyttämään rasvoista/proteiinista saatavia, maksan prosessoimia, ketoaineita energianlähteenä. Mikään toiminton ihmisruumissa ei tarvitse välttämättä hiilihydraatteja, ne vain on monissa prosesseissa tehokkain ja helpoin tapa saada energiaa ja ravintoaineita.

Aika pitkälle näin ja erityisesti, jos ei ole ylipainoa eikä mitään tarvetta laihduttaa. Silloin pieni määrä hitaita hiilihydraatteja päivässä ei ole kovin iso ongelma. Jos taas haluaa laihtua, niin paras tapa on opetella olemaan syömään mitään hiilihydraatteja ennen liikuntaa, sen aikana tai sen jälkeen. Silloin elimistö pääse palautumaan, tervehtymään ja kykenee taas käyttämään myös rasvaa energian lähteenä.

Kommentoi juttua: Aineenvaihdunta: 7 vinkkiä aineenvaihdunnan tehostamiseen – älä ainakaan luovu hiilihydraateista!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X