Avantouinti parantaa terveyttä – aloita rentouttava harrastus turvallisesti

Avantouinnilla on huimia terveysvaikutuksia: se auttaa kipuihin, kohentaa yleisterveyttä ja parantaa sopeutumista kylmään. Ihan kylmiltään avantoon ei kuitenkaan kannata rynnätä.

Jos olet koskaan tavannut avantouimarin, olet takuulla myös kuullut, miten avantouinti pitää uimarin terveenä, rentouttaa ja nuorentaa ihoa. Kehut eivät ole tuulesta temmattuja, sillä säännöllisellä avantouinnilla on tutkitusti monia terveysvaikutuksia.

Lue myös: Katso huikeat kuvat avantouinnista!

Vaikka avantouinnin terveysvaikutuksia on tutkittu melko vähän, tutkimukset viittaavat siihen, että kylmän veden elimistölle aiheuttamaan stressireaktioon tottuminen voisi vaikuttaa suotuisasti stressinhallintaan, vaimentaisi verenpainereaktiota, vaikuttaisi myönteisesti mielialaan ja parantaisi kylmänsietokykyä. Positiivisten vaikutusten säilymisen kannalta on kuitenkin tärkeää, että avantouintia harjoitetaan säännöllisesti. Kun uintikerrat loppuvat, katoavat myös terveysvaikutukset.

Dosentti Pirkko Huttunen on tutkinut avantouinnin vaikutuksia ja hän toteaa Turun Avantouimareiden nettisivuilla, että talviuimarin virkistyminen ja piristyminen johtuu kylmän antamasta hormoniruiskeesta: stressihormonien eritys lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa. Säännöllisesti uivien perusverenpaine myös laskee.

Kenelle avantouinti sopii?

Avantouinti on oiva harrastus lähes kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta ja lajin aktiivisia harrastajia arvioidaan löytyvän Suomesta noin 100 000. Avantoon sopii mennä, kunhan on uimataitoinen ja jalka nousee niin, että avannosta pääsee vielä ylöskin. Avantoon voi pulahtaa niin lapsi kuin seniorikin, vaikka eniten lajia harrastavat keski-ikäiset.

Avantouinnin terveysvaikutukset hyödyttävät säännöllistä harrastajaa

Sydänsairauksista kärsivien ja astmaatikkojen tulisi jutella lääkärin kanssa ennen harrastuksen aloittamista. Hetkellinen kylmäaltistus kuormittaa sydäntä ja supistaa keuhkoputkia. Ääreisverenkierron hetkellinen supistuminen nostaa hetkellisesti verenpainetta ja sydämen syketaajuutta, mikä johtaa sydämen kuormittumiseen. Riski kasvaa, jos avantouintiin yhdistetään saunominen, sillä suuri lämpötilanvaihtelu aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen ja verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta.

Avantoon ei ole hyvä hypätä kylmiltään eikä toisaalta ihan suoraan saunastakaan. Kehoa on hyvä lämmitellä esimerkiksi reippaalla kävelyllä ja hiihtolenkillä ennen suoritusta. Saunan jälkeen taas kannattaa hieman vilvoitella ennen avantoon suuntaamista.

Millaiset varusteet avantouimari tarvitsee?

Avantouinnin aloittaminen on helppoa ja edullista, sillä ainoa pakollinen varuste on uimapuku. Uimareilla on usein päähine sekä jalkineet vähintään avantoon siirtymistä varten. Harrastajille on myös tarjolla erityisiä avantouintiin tarkoitettuja tossuja, jotka suojaavat liukastumisilta, teräviltä kiviltä ja suolalta.

Ensimmäisillä kerroilla avannossa kastaudutaan hyvin pikaisesti muutamia sekunteja. Päätä ei tule kastella, sillä se lisää lämmönmenetystä liiaksi. Ensimmäisillä kerroilla kylmä vesi voi aiheuttaa hengen salpautumista, mutta tästä ei kannata pelästyä, sillä kyseessä on kehon normaali reaktio. Muutaman kerran jälkeen keho tottuu avantoon, jolloin pulahdus voi kestää pidempään. Myös hengitystä voi harjoitella. Vedä ennen avantoon menoa keuhkot täyteen ilmaa ja avantoon mennessä puhalla rauhallisesti ulos.

Jos olo tuntuu viluiselta uinnin jälkeen, kyseessä on liian kevyt varustus, sillä lyhyen avantopulahduksen aikana ei ehdi vilustua. Kiinnitä siis huomiota talvivarusteisiin, joiden avulla pysyt lämpimänä uintireissun jälkeen.

Lähteet: Suomen latu, Tampereen Talviuimarit, Turun Avantouimarit

Lue myös:

Asiantuntija kannustaa liikkumaan säännöllisesti: ”Lyhyestäkin harjoituksesta saa terveyshyödyn”
Vältä murtumat ja muljahdukset – harrasta turvallisesti ja ehkäise osteoporoosia
Paranna lihaskuntoa turvallisesti – pääset alkuun helposti kotikonstein
Savusauna tuoksuu ja avanto kutsuu

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Avantouinti parantaa terveyttä – aloita rentouttava harrastus turvallisesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X