Haluatko laihtua? Ravitsemusterapeutti vinkkaa kolme parasta dieettiä, joita kannattaa kokeilla

Hyvä dieetti ei vain auta painonhallinnassa vaan ohjaa kohti terveitä elämäntapoja. Ravitsemusterapeutti listasi kolme parasta dieettiä.

Maailma on dieettejä ja ruokavalioita täynnä, mutta ne kaikki eivät ole yhtä terveellisiä – ja jotkin niistä saattavat jopa olla terveydelle haitallisia. Ravitsemusterapeutti Jaclyn London listaa Good Housekeeping -sivustolla parhaat dieetit, joita kannattaa kokeilla, jos haaveilee painonpudotuksesta ja tervellisemmästä elämästä!

Lue myös: Uusi tapa laihduttaa lupaa varmoja tuloksia: Joko olet kokeillut Bright Line Eating -menetelmää?

1. Välimeren ruokavalio

välimeren ruokavalio, välimeren dieetti, kalaruoka, paras dieetti, parhaat dieetit, parhaat ruokavaliot

Välimeren ruokavalio ei ole niinkään dieetti, vaan elämäntapa, joka kannustaa nauttimaan hyvästä ruoasta, ihanista mauista ja ruokailuhetken sosiaalisuudesta. Sitä pidetään yhtenä maailman terveellisimmistä ruokavalioista.

Mitään ruoka-aineita ei kielletä kokonaan, eikä annoksia ei tarvitse punnita, mutta ruokavaliossa painotetaan vihanneksia, kokojyväviljoja, pähkinöitä ja palkokasveja. Lisäksi lautaselle valitaan hieman kalaa, kananmunia ja lihaa. Prosessoitua lihaa syödään vain vähän. Myös herkut ja esimerkiksi viini ovat sallittuja, mutta ainoastaan pienissä määrin.

Jaclyn London suositelee ruokavalioa, sillä sen painotukset ovat sellaisia, että ne edistävät painonhallintaa ja helpottavat laihdutamista, vaikka ruokavalioa ei olekaan suunniteltu erityisesti painonpudotusta varten. Välimeren ruokavalio myös tutkitusti suojaa syövältä ja sydänsairauksilta.

Lue myös: Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa

2. Dash-ruokavalio

dash-ruokavalio, parhaat dieetit, dash-dieetti, paras ruokavalio

Dash-ruokavalio painottaa omega-3-pitoisia kalaruokia, vähärasvaisia maitotuotteita, kokojyväviljoja, pähkinöitä ja siemeniä. Prosessoidut ruoat sekä ruoat, joissa on paljon lisättyä sokeria, ovat pannassa, ja Dash rajoittaakin punaisen lihan, murojen, leivän, pikaruoan, hillojen ja sokeroitujen juomien kuluttamista. Kuitenkin Välimeren ruokavalion tapaan myös Dash sallii herkuttelun silloin tällöin.

Jaclyn London toteaa Dash-ruokavalion olevan hyvä tapa elää terveellisemmin ja toimiva hyvin myös painonpudotuksesta haaveilevalle. Lisäksi ruokavalio ehkäisee sydänsairauksia ja alentaa kohonnutta verenpainetta.

Dash-ruokavalio koostetaan seuraavalla tavalla:

Päivässä nautitaan: 

  • 2–3 annosta rasvattomia maitotuotteita
  • 6–8 annosta kokojyväviljoja, esimerkiksi leipäviipale tai puolikupillista pastaa tai kaurahiutaleita
  • 5 annosta hedelmiä ja kasviksia
  • 170 grammaa proteiinia suosien kalaruokia, siipikarjaa, kananmunia ja sianlihaa
  • 2–3 teelusikallista rasvoja ja öljyjä

Viikossa nautitaan:

  • 4–5 annosta pähkinöitä ja palkokasveja
  • 5 annosta makeita herkkuja siten, että jokainen annos sisältää enintään 18 grammaa sokeria

Lue myös: Parantaako kehopositiivisuus terveyttä? Asiantuntijat vastaavat kiisteltyä ilmiötä koskeviin väitteisiin

3. Volumetrics-ruokavalio

volumetrics-dieetti, paras ruokavalio, paras dieetti, parhaat dieetit

Volumetrics-ruokavalion idea on yksinkertainen: tavoitteena on löytää ruokia, jotka täyttävät ruokailijan vatsan ja vievät näläntunteen, mutta sisältävät vain vähän kaloreita. Ruokavalion perustana on runsas määrä kasviksia ja vihanneksia.

Jaclyn Londonin mukaan volumetrics-ruokavalion yksi parhaista puolista on, että dieetin noudattaja ei joudu jatkuvasti rajoittamaan syömistään kuten monien muiden dieettien noudattaja. Ruokia ei tarvitse punnita eikä kalorimääriä tarvitse laskea.

Volumetrics-ruokavalio koostetaan seuraavalla tavalla:

Ruokavaliossa ruoat on jaoteltu neljään ryhmään. Pääasiassa valitaan ruokia ryhmistä yksi ja kaksi. Kolmosryhmään kuuluvia ruokia syödään harkiten ja ainoastaan pieniä määriä. Neljännen ryhmän ruoka-aineet pyritään karsimaan ruokavaliosta kokonaan, mutta toisaalta minkään ruoka-aineen nauttiminen ei tässäkään dieetissä ole täysin kiellettyä.

  • Ryhmä 1: tärkkelyksettömät hedelmät ja vihannekset, rasvaton maito ja liemipohjaiset keitot
  • Ryhmä 2: tärkkelyspitoiset hedelmät ja vihannekset, viljat, aamiaismurot, vähärasvainen liha, palkokasvit, vähärasvaiset ruoat kuten chili ja spagetti
  • Ryhmä 3: liha, juusto, pitsa, ranskalaiset, salaatinkastikkeet, leipä, jäätelö ja kakut
  • Ryhmä 4: keksit, sipsit, suklaa, karkit, pähkinät, voi ja öljyt

Oletko kokeillut jotakin näistä ruokavalioista? Kerro kommenteissa!

Lähteet: Good Housekeeping, Women’s Health Magazine, Everyday Health

Keskustelu

Thermacuts Laihdutuslääke – http://tonzes.com/slimfi.htm Olen syönyt thermacuts kaksi kuukautta, ja täytyy sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen tuloksiin. Olen pudottanut yli 5 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää. Ihana ravintolisä!

Noin runsas kasvisten syöminen on yhtä tuskaa. Haluaisin kyllä syödä ja pidän kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Runsas kasvisten syöminen aiheuttaa hirveät ilmavaivat, turvotuksen ja röyhtäilyn. Syö siinä sitten terveellisesti.

Kommentoi juttua: Haluatko laihtua? Ravitsemusterapeutti vinkkaa kolme parasta dieettiä, joita kannattaa kokeilla

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X