Nyt hulavanteet esiin! Vanteen pyörittäminen kaventaa vyötäröä ja vähentää vatsarasvaa jo muutamassa viikossa

Painollisen hulavanteen pyörittäminen kaventaa vyötäröä jo muutamassa viikossa. Samalla haitallinen vatsarasva vähenee merkittävästi, kertoo Helsigin yliopistossa tehty tutkimus.

Miltä kuulostaisi kapeampi vyötärö hulavannetta pyörittämällä? No mahtavalta tietysti!

Hulavanne ei ole enää vain lasten hupaisa lelu, vaan sitä on jo useiden vuosien ajan käytetty muun muassa ryhmäliikuntatunneilla osana lihaskuntoharjoittelua. Nyt Helsingin yliopiston tutkimusryhmä on tehnyt ensimmäisen tieteellisen tutkimuksen hulavanteen pyörittämisen eli hulaamisen terveysvaikutuksista.

Tutkimustulokset ovat ällistyttäviä: painollisen hulavanteen pyörittäminen kaventaa jo muutamassa viikossa vyötäröltä useita senttimetrejä. Hulaaminen sulattaakin tehokkaasti keskivartalon rasvaa ja lisää samalla lihasmassaa. Samanlaisia tuloksia ei saa aikaiseksi esimerkiksi kävelemällä.

Lue myös: Laihdu kävelemällä – asiantuntija kertoo, kuinka onnistut

Kapeampi vyötärö hulavannetta pyörittämällä: näin onnistut!

Hulavanteen pyörittämisen terveysvaikutuksia tutkittiin Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvisen rasvamaksatutkimusryhmässä.

55 ylipainoista henkilöä jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä pyöritti kuuden viikon ajan 1,5 kilon painoista hulavannetta ja toinen ryhmä käveli noin 10 000 askelta päivässä. Sitten ryhmät vaihtoivat liikuntalajeja seuraavien kuuden viikon ajaksi.

”Hulavannetta pyörittäneillä vyötärönympärys pieneni merkittävästi kävelyyn verrattuna: päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin kolme senttimetriä. Lisäksi hulavannetta pyörittäneiden keskivartalon rasvamäärä pieneni ja lihasmassa kasvoi merkittävästi”, kertoo lääketieteen lisensiaatti Mari Lahelma Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Yksi tutkimusryhmään kuulunut henkilö onnistui kaventamaan vyötärönympärystään jopa kahdeksalla sentillä kuuden viikon aikana.

Kävelyryhmään kuuluneiden henkilöiden vyötäröltä ei senttejä karissut, eikä keskivartalon rasvamäärässä tai lihasmassassa tapahtunut muutoksia. Molemmat liikuntamuodot kuitenkin vaikuttivat eri tavalla positiivisesti veren rasva-arvoihin. Hulaaminen vähensi huomattavasti huonon LDL-kolesterolin määrää ja kävely puolestaan lisäsi merkittävästi hyvän HDL-kolesterolin määrää.

Lue myös: Rasvamaksa yleistyy naisilla – näin ehkäiset rasvamaksan!

Pystyykö hulavanteen avulla pudottamaan painoa?

Tutkimuksessa hulavanteen pyörittäminen ja käveleminen vaikuttavat painoon suunnilleen saman verran. Molemmissa ryhmissä osallistujien paino laski kuudessa viikossa keskimäärin noin puoli kiloa eli aika vähän.

Vaikka paino ei hulavanteella treenatessa merkittävästi putoakaan, vyötärönympäryksen kapeneminen vaikuttaa terveyteen positiivisesti.

”Vyötärönympäryksen pieneneminen on merkittävä terveyttä edistävä tekijä. Tutkimuksessa hulavanteen pyörittämisellä saavutettu vyötärönympäryksen pieneneminen oli yllättävän suuri. Pelkällä laihduttamisella kolmen senttimetrin vähennys vaatisi useiden kilojen painonpudotusta”, Hannele Yki-Järvinen toteaa.

Vyötärölihavuus on merkittävästi yhteydessä muun muassa rasvamaksaan, aikuisiän diabetekseen ja moniin sydänsairauksiin.

Lue myös: Näin ehkäiset salakavalan vyötärölihavuuden

Haluaisitko kokeilla vyötärön kaventamista hulavanteen avulla?

Katso tilanne vastaamatta

Keskustelu

Kommentoi juttua: Nyt hulavanteet esiin! Vanteen pyörittäminen kaventaa vyötäröä ja vähentää vatsarasvaa jo muutamassa viikossa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X